ارتباط موثر ، راهی برای موفقیت

  • توسط مدیر
  • شنبه , 27 ژوئن 2020
  • 0

 

 

ارتباط موثر قانون زندگی

آیا تا به حال به زندگی با ربات ها ودورشدن از جامعه انسانی فکر کرده اید ؟
حتما بارها برایتان پیش آمده که از افراد مختلف این جمله رابشنوید “دلم می خواهد جایی بروم که هیچ انسانی نباشد” اما چند دقیقه چشمانتان را ببندید و این نوع زندگی را تجسم کنید .

چه احساسی دارید؟

آیا این نوع زندگی میتواند لذت بخش و آرامش بخش باشد؟

مهم ترین چیزی که کمبود آن احساس میشود، چیست؟

تنهایی هراس دائمی بشر است ، انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی است . برقراری ارتباط با یکدیگر یکی از نیازهای اولیه ما انسان هاست؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم با سایر افراد در حال مذاکره و ارتباط هستیم.اما ارتباط سالم است که می تواند این نیاز ذاتی را به درستی برآورده کندو نیازهای مادی و روانی را برطرف کند .

ارتباط سالم مثل یک عامل حفاظتی روانی عمل می کند. شاید بتوان گفت اگر امروزه برای سلامت جسم و پیشگیری از بیماری ها واکسیناسیون توصیه می شود، ارتباط مؤثر نیز نوعی واکسیناسیون روانی است که فرد را در برابر بسیاری از مسائل و مشکلات روانی و ارتباطی محافظت می کند و میزان رفتارهای خطرناک را کاهش داده ، از ایجاد سوتفاهم جلوگیری می کند و می تواند به مدیریت استرس کمک کند .

در دنیای پر استرس و پر رقابت امروز ، داشتن مهارت ارتباط مؤثر می تواند یک عامل برتری بسیار مهم برای کسانی باشد که دانش و هوش مشابهی دارند و با یکدیگر رقابت کاری دارند. به عنوان مثال دو پزشکی که هر دو از سطح دانش یکسانی برخوردارند، کسی که ارتباط بهتری با بیمارانش می گیرد موفقتر خواهد بود.

بیشترین ساعات روز ما در زمان بیداری ، زمانی است که در ارتباط با دیگران هستیم بنابراین با ایجاد روابط خوب و موثر میتوانیم زمان خود را با کیفیت ، لذتبخش و پربار کنیم . ولی اغلب وقتی شروع به گفتگو با بقیه می کنیم این امکان وجود دارد که ما یک چیزی بگوییم و طرف مقابل چیز دیگری بشنود و در نتیجه موجب تعارض، سوتفاهم و دلخوری شود .
ایجاد ارتباط درست و سالم می تواند جامعه انسانی را به سمت سلامت روان ، آرامش و امنیت بیشتر و حتی پربار شدن کسب و کارها پیش ببرد .
وقتی اسم مهارت ارتباط موثر را می شنویم کمتر به این فکر می کنیم که چگونه می توانیم توانایی هایمان را ارتقا دهیم در صورتیکه این مهارت قابل یادگیری است .

 

ارتباط موثر چیست؟

ارتباط موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات می باشد.
ارتباط موثر یعنی درک احساسات و هدفی که در پشت اطلاعات ارسالی از طرف مقابل می باشد.

نه تنها باید بتوانید پیامتان را به صورت واضح و مشخص انتقال دهید بلکه باید به نحوی گوش دهید که پیام طرف مقابل رابطه را با تمام زوایا و معانی و مفهومی که ممکن است در آن نهفته باشد درک کنید.

به غیر از کلماتی که در هنگام ایجاد ارتباط به کار می برید، ارتباط موثر از چهار مهارت تشکیل شده است:

• گوش دادن فعال یا موثر
• زبان بدن یا ارتباط غیرکلامی
• مدیریت استرس در لحظه
• قاطعیت به شیوه ی محترمانه

 

 

 

 

مهارت ارتباط موثر

 

۱: گوش دادن فعال یا موثر
در زمان برقراری ارتباط با دیگران بیشتر تمرکز ما روی آنچیزی است که باید بگوییم. در حالی که در ارتباط موثر تاکید عمده بر گوش دادن است تا صحبت کردن.
هنرخوب گوش دادن نه تنها فهمیدن صحبت ها و پیام ها بلکه درک احساسات طرف مقابل نیز می باشد.

ممکن است به نظر برسد که گوش دادن به دیگران بسیار ساده است، اما اگر شنونده به خوبی با مهارت آشنا نباشد ارتباط دچار مشكل می‌شود. رمز یک ارتباط موفق، هنر خوب گوش کردن است. هنگامی که دیگران صحبت می‌کنند به آن ها احترام بگذارید، حرف‌شان را قطع نکنید و فرصت بدهید تا منظور خود را بیان کنند،اینکه بتوانید گفته های دیگران را به صورت خلاصه تکرار کنید حس خوب اعتماد را به شخص مقابل انتقال خواهید داد . هنگام صحبت فرد به دنبال آماده کردن پاسخ های‌تان نباشید ، گوشی تان را چک نکنید یا خودتان را سرگرم کار دیگری نکنید بلکه تلاش کنید علاقه خود را به چیزی که گفته می‌شود نشان دهید. گاهی‌اوقات لبخند بزنید و مطمئن شوید که حالت دوستانه‌ای دارید.
به این نکته توجه کنید که افراد بسته به نوع فرهنگ و خانواده ممکن است زبان بدن متفاوتی داشته باشند، پس در خواندن زبان بدن دیگران به سن، احساسات درونی، فرهنگ خانوادگی و اجتماعی آنها توجه کنید. به خاطر داشته باشید تا زمانی كه شما به جای تمركز و دقت در سخنان دیگران به افكار درونی خود گوش می‌دهید، نمی توانید شنونده خوبی باشید و ارتباط را به خوبی پیش ببرید.

 

۲: به زبان بدن طرف مقابل دقت کنید.
نحوه ی نگاه شما، گوش دادن و حرکت دست و بدن شما پیام های بیشتری از کلمات شما به افرادانتقال می دهد .ارتباط غیرکلامی یا زبان بدن ، شامل علائم چهره ، حرکات بدن ، تماس چشـمی،طرز ایستادن، تن صدای شما و حتی سفتی ماهیچه و حالت نفس کشیدن شما می باشد.

با افزایش توانایی خود در فهم و درک ارتباطات غیرکلامی و افزایش توانایی در استفاده درست از این سری پیام ها می توانیم با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنیم.
متوجه این نکته باشید که بدن شما در حال انتقال چه پیامی است. از حرکات دست و حالات چهره خود استفاده کنید به شکلی که کل بدن شما صحبت کند. به یاد داشته باشید که زبان بدن نسبت به کلمات توانایی بیشتری در انتقال پیام دارد .

 

 

 

 

 

 

۳:‌ استرس خود را کاهش دهید.
حتما برای شما هم پیش آمده که گاهی در زمان عصبانیت یا فشار استرس کاری کرده باشید یا چیزی گفته باشید که بعد پشیمان شده باشید . در این شرایط بهترین اتفاق رها شدن هرچه سریعتر از استرس و کنترل خشم و استرس است که نه تنها از پشیمانی جلوگیری می کند بلکه به طور موثری به کاهش استرس شخص مقابل هم کمک می کند .
این اتفاق زمانی می افتد که شما ریلکس وآرام باشید تا بتوانید بهترین واکنش را نسبت به محیط انجام دهید.
استفاده از تکنیک های کاهش استرس می تواند دراین مورد به شما کمک کند . نکته جالب اینکه خنده باعث آزاد شدن «اندروفین» در بدن می‌شود و این ماده کاهش‌دهنده‌ی استرس است. مردم، به‌طورمعمول، جذب کسی می‌شوند که توان خنداندن آن‌ها را دارد.

 

۴: قاطعیت داشته باشید
بیان مستقیم و قاطع کلام باعث ایجاد یک ارتباط شفاف بین افراد شده و به افزایش عزت نفس و تصمیم گیری کمک می کند .
قاطع بودن یعنی توانایی بیان افکار، احساسات و نیازهای خود به صورت صادقانه و واضح در حالی که همچنان که از خود دفاع می کنیم به دیگران نیز احترام بگذاریم.
و توجه داشته باشید که این موضوع به هیچ وجه به این معنا نیست که خشن و یا زورگو باشیم.

 

یادتان باشد آینه هرگز اول به شما لبخند نمی زند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!