ایده های خلاق بساز

  • توسط مدیر
  • شنبه , 6 فوریه 2021
  • 0

ایده های خلاق بساز
نویسنده : حانیه فتاحی

 

ایده چیست؟

ایده در یک نگاه کلی به خلاقیت‌ها و تراوش‌های ذهنی انسان گفته می‌شود.

یک شرکت مشاوره بریتانیایی این تعریف را برای ایده ارائه داده است : ” یک ایده ی خوب نیروی محرک و پیش برنده ی پشت تمام فعالیت‌های مارکتینگ یک برند است.”

در محاوره‌های روزانه از این لغت بسیار استفاده می‌شود، اما اگر بخواهیم یک تعریف دقیق و علمی ارائه بدهیم کار دشواری است.در فرهنگ فارسی عمید در تعریف ایده آمده است «اندیشه، فکر، خیال، تصور، رأی، عقیده، نیت، سلیقه ادبی و صنعتی»

در فرهنگ لغت آکسفورد در زیر لغت ایده چند معنی بیان‌شده است:

 

  1. یک طرح، فکر یا پیشنهاد، خصوصاً در مورد اینکه در یک وضعیت خاص، چه‌کاری باید انجام داد.
  2. یک تصویر یا نشانه در ذهن که نشان دهد انجام چه‌کاری مطلوب‌تر است.
  3. هدف و مقصود.

 

فرهنگ لغت بازرگانی نیز یک ایده را فکر یا اندیشه خلاق که تلاش می‌کند یک مفهوم یا هدف را ارائه دهد، توصیف می‌کند.»

در جامعه امروزی ایده در هر صنعتی نقش مهم و کلیدی دارد چرا که در فرهنگ امروزی هر صنعت و پیشه ای که ایده های جدید و راهبردی دارد برنده و موفق است.

برای شروع هر کسب و کاری ،نیاز به یک ایده پردازی خوب است تا بتواند توجه همگان را به خود جلب کند.

افراد کارآفرین و موفق اکثرا دارای ایده های ناب و جالبی بوده اند که به موفقیت دست یافته اند.

در قلب هر کسب‌ وکار موفق ، یک ایده بزرگ وجود دارد. برخی از آنها به قدری ساده هستند که تعجب می‌کنیم چرا قبلا به فکر کسی نرسیده است. برخی از آنها هم به قدری تحول‌ گرا هستند که تعجب می‌کنیم چگونه به فکر کسی رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

_تفاوت خیال‌بافی و ایده

 

خیال‌بافی تخیل و آزادی بی‌قیدوشرط ذهن است که در آن عقل و اراده نقشی ندارد و تفاوت آن با ایده همان مسئله عقل، دوراندیشی، تشریح جزئیات و نحوه اجرای آن است؛ بنابراین صرف اندیشه خام و بدون استراتژی و نقشه راه اجرایی نمی‌تواند با یک اندیشه هدفمند و دارای استراتژی اجرایی و مقایسه شود.

هر ایده ای برای اینکه مورد توجه قرار گیرد نیاز به یک فاکتورهایی دارد که در ادامه به منتخبی از آنها اشاره میکنیم:

 

۱٫پاسخ گو بودن

 

اولین ویژگی یک ایده خوب، پاسخ‌گویی به نیاز مشتریانش است. به این معنی که باید بتواند عده‌ای را مجاب کند تا برای رفع نیازهایشان بهای ایده شما را بپردازند.

 

۲٫توانایی انجام آن را داشته باشید

 

دومین ویژگی‌ای که یک ایده خوب برای شما دارد این است که شما توانایی انجام آن را داشته باشید. ممکن است ایده‌ای بسیار درآمدزا باشد اما شما توانایی فنی یا مالی انجام آن را نداشته باشید. پس ایده‌هایی را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید که بتوانید پشتوانه فنی و مالی آن را فراهم کنید.

 

۳٫سادگی

 

نبود فاکتور سادگی با طبیعت انسان همخوانی ندارد. امروزه مخاطبین بیش از همیشه حق انتخاب دارند، بنابراین نبایستی ریسک کرد و با گیج کردن مخاطبین آن‌ها را از خود راند. ایده‌هایی که واقعا خلاقانه باشند هرگز ایجاد ابهام نمیکنند. هم چنین هر گونه احتمالی در مورد این که ایده ممکن است مبهم و پیچیده باشد باید مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.

 

۴٫اورجینال بودن

 

انسان‌ها به گونه‌ای آفریده شده‌اند که همیشه چیزهای جدید، خاص و اورجینال رو جذاب میدانند. در واقع ما به گونه‌ای برنامه ریزی شده‌ایم که به طور اتوماتیک چیزهای روتین و آشنا را نادیده بگیریم و بر روی چیزهای جدید و خاص تمرکز کنیم. به همین دلیل است که هنگام قدم زدن در خیابان یک تصادف، یا حتی یک بیلبورد جدید در خیابان توجه ما را به خودش جلب میکند، حتی بدون این که خودمان از آن آگاه باشیم. بازاریابانی که خواهان ایده‌های خوب هستند همواره بایستی به دنبال راه‌هایی باشند تا از این واقعیت مشترک بین انسان‌ها بهره‌ ببرند.

 

 

 

 

 

 

 

۵٫داشتن فاکتور غافلگیری

 

این ویژگی بسیار مشابه ویژگی قبل است. غافل گیری در یک برند میتواند به معنی متحول کردن سطح خدمات به مشتریان باشد، به گونه‌ای که در بازاری در عمل بر مبنای شعار :”همیشه حق با مشتری نیست!” جلو می‌رود، کسب وکار شما برخلاف این جریان عمل کند و به مشتری این حس را دهد که برای شرکت شما اهمیت دارد. این گونه سورپرایز‌های خوب باعث میشوند مشتریان احساس خاص بودن بکنند.

 

۶٫مانند آهن ربا عمل کردن

 

ایده‌های آهن ربایی جذابیتی دارند که مردم را به سوی خودشان میکشند. خودتان را با واکنش‌های مشتریان همگام کنید. آن‌ها به چه چیزی از دفتر شما تمایل دارند؟ چه واژه‌ها یا اصطلاحاتی برای آن‌ها جذاب است؟ چه موضوعاتی در جامعه‌های آنلاین مثل لینکداین مورد بحث‌اند؟

 

۷٫درگیرکننده بودن

 

ایده‌های خوب چنان اثری دارند که نمیتوان آن‌ها را  فراموش کرد. آن‌ها میتوانند یه آهنگ، طعم، بو یا یک راهکار تازه باشند ولی ویژگی مشترک این ایده‌های واگیردار این است که در ذهن ما باقی میمانند و آن را ترک نمیکنند.

 

۸٫واگیردار بودن

 

یک برند ممکن است مشتری را درگیر کند و این ویژگی خوبی است. اما یک ایده حتی قدرتمندتر میشود وقتی به دیگران سرایت کند. ایده‌های خوب مردم رو وادار میکنن تا درموردشان صحبت کنند.

 

۹٫بر طرف کننده نیاز خودپسندی

 

مردم یک علاقه و شیفتگی فطری نسبت به خودشان دارند. به راحتی میتوان یک برند را با پرداختن به علایق شخصی مردم ارتقا داد. جان اشتاین بک، رمان نویس آمریکایی، این ایده را در کتاب خود “زمستان” به بهترین نحو ممکن بیان کرد :”در اکثر اوقات، مردم کنجکاو نیستند، مگر درباره خودشان.”

 

۱۰٫خوشایند بودن

 

در ارتباطات تبلیغاتی یک فاکتور از همه تاثیرگذارتر است : خوشایند بودن. یک مطالعه که حدود ۳۰۰,۰۰۰ مشاهده از ۳,۰۰۰ کمپین تبلیغاتی چاپ شده را به منظور شناسایی فاکتورهای موثر بر تاثیرگذاری آگهی‌ها را بررسی می‌کرد به این نتایج رسید که چهار فاکتوری که تاثیرگذارتر از همه بودند عبارتند از : خوشایند بودن، اورجینال بودن، اطلاع رسان بودن و مناسب بودن برای محیط زیست.

 

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*