باورها و هنجارهای غالب بر محیط کسب‌وکار موفق

  • توسط مدیر
  • یکشنبه , 17 دسامبر 2017
  • 0

بسیاری از کسب‌وکارهای تازه، منافع خود را مهمتر ار مشتریان می‌دانند. موقعیت‌های بسیاری برای فریب مشتری وجود دارد. تقلب، آنتی‌تز خدمت و ارزش است. در واقع رفتار متقلبانه، فرمولی برای شکست است. اگر شما به این جرم‌ها متوسل شوید، به طور قطع به نابودی کسب‌وکارتان روی‌آورده‌اید. وقتی شرکت‌ها با مشتریان درست رفتار نمی‌کنند یا کم می‌گذارند، خود را از داشتن قدرتمندترین حامیان خود محروم می‌کنند. شما هرگز از مرز بین موفقیت و رکود پا فراتر نخواهید گذاشت مگر آنکه پشت سر خود، بهمنی از حرف مثبت مردم به راه‌ اندازید.

 

فرهنگ کارآفرینی

اگرچه کارآفرینان، ارزش‌ها و باورهایی متمایز از افراد جامعه دارند، ولی فرهنگ کارآفرینی متاثر از فرهنگ حاکم بر جامعه است. در واقع هرچه ارزش‌ها و عقاید موجود در جامعه، افراد را به کار، تولید مدام، فکر و اندیشه خلاق و یادگیری و کسب دانش سوق دهد، در آن جامعه، فرهنگ کارآفرینی اشاعه یافته و در درون افراد نهادینه می‌شود.

 

مفهوم کار در ایران و سایر کشورها

*فرهنگ کار در غرب: رشد کسب‌وکار در آمریکا همواره مورد توجه دانشمندان اروپایی بوده به اینکه چرا کسب‌وکار در آمریکا تا این حد مورد تحسین است؟ چگونه در آمریکا در مدت ۲۰ سال ۳۰ میلیون شغل ایجاد شده است؟ حال آنکه در اروپا با جمعیتی بیش از آمریکا فقط ۵ میلیون شغل ایجاد شده است. آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند، خوش‌بینی مردم آمریکاست. اعتقاد بی چون و چرای آنان به اینکه فردا می‌توانند و باید بهتر از امروز باشند. چرچیل روزی گفته بود اگر جامعه ثروتمندی می‌خواهید ، ثروتمندان را تحمل کنید. حال آنکه در آمریکا، ثروتمند به جای تحمل، ستایش می‌شود. به شرطی که ثروت او از راهی آبرومندانه و شرافتمند به دست آمده باشد.

*فرهنگ کار در ژاپن: تلاش و کوشش در فرهنگ ژاپنی، نقش اساسی را ایفا می‌کند. به طوری که یکی از عوامل موثر بر موفقیت اقتصادی ژاپن، تاکید نظام آموزشی آن بر تلاش و پشتکار است. اطلاعات به دست آمده از مطالعه تطبیقی درباره پشتکار انجام کار و تکلیف در کودکان ژاپنی و آمریکایی در سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ نشان می‌دهد که یک تفاوت بزرگ بین این کودکان وجود دارد و آن عبارت است ازاین که بچه‌های ژاپنی در مقایسه با بچه ‌های آمریکایی بیشتر به پشتکار دعوت می‌شوند. در خانواده‌های آمریکایی توانایی رمز موفقیت است و در خانواده‌های ژاپنی، پشتکار را رمز موفقیت می‌دانند.

*فرهنگ کار در ایران: وجود ارزش‌هایی چون اشرافی‌گری، تجمل‌گرایی، رفاه‌طلبی و مصرف‌گرایی در فرهنگ مرتبط با نظام سیاسی موروثی در ایران، سبب مرگ خلاقیت و تولد مصرف‌زدگی شده است که علت عمده این معضل را باید در وجود ثروت‌های ملی و استفاده نادرست و غیر مدبرانه از آن جستجو کرد. با این حال با کارآفرینی می‌توان ضعف‌های فرهنگی و اجتماعی که در اخلاق کار در ایران وجود دارد را از میان برد.

 

نقش تربیت و پرورش در توسعه فرهنگ کارآفرینی

اگر بخواهیم کارآفرینی را در جامعه رشد و گسترش دهیم باید از خانواده شروع کنیم. خانواده به عنوان یک بستر اجتماعی است که میتوان حرکت، استقلال و خلاقیت را از آنجا شروع کرد.

بسیاری از کارآفرینان موفق کار خود را از فروشندگی آغاز کرده‌اند. فرهنگی که خواستار کارآفرینان است باید فروشندگان را محترم شمارد. مک‌کله‌لند از استادان روانشناسی دانشگاه هاروارد معتقد است عامل عقب‌ماندگی اقتصادی کشورهای در حال توسعه مربوط به عدم درک خلاقیت فردی است. بنابر عقیده ایشان با یک برنامه صحیح تعلیم و تربیت می‌توان روحیه کاری لازم را در جوامع تقویت نمود. به گونه‌ای که شرایط لازم برای صنعتی شدن جوامع فراهم آید.

 

مقالات مرتبط:
ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید
فرآیند کارآفرینی
خطرها و عوامل شکست کارآفرینان
مهم‌ترین ویژگی‌های روان‌شناختی کارآفرینان
مفاهیم و تکنیک های افزایش خلاقیت
تکنیک سینکتیکس(Synectics)
مدیریت کارآفرین در کسب و کار
اصول برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک واحد کسب‌وکار
مدیریت فناوری اطلاعات(IT)
رشد و توسعه کسب و کار بین المللی
طرح کسب و کار (Business plan) چیست؟
منبع: کارآفرینی نوشته سید محمد سلجوقی
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*