گاهی باید گفت ” نه “

  • توسط مدیر
  • چهارشنبه , 27 ژانویه 2021
  • 0

 

 

گاهی باید گفت ” نه “
نویسنده: حانیه فتاحی

 دقت کرده اید که همیشه نه گفتن چقدر سخت است؟

مخصوصا برای برخی سخت تر است.

عموما مسائلی همچون ترس،خجالت و کمبود اعتماد به نفس موجب میشود در برابر خواسته های دیگران به صورت مداوم مطیع باشیم.

اما باید این مسئله را یادآور شویم که در هر کاری،ابتدا باید به سود و زیانی که به خودمان میرسد فکر کنیم.

باتوجه به اینکه راضی نگه داشتن تمام آدمهای اطرافمان غیر ممکن است باید گاهی با نهایت صداقت و صراحت وشجاعت کلمه “نه” را بکار ببریم تا خود آسیب نبینیم . دادن پاسخ نه، برای کارفرمایان و رهبران کسب و کار نیز بسیار مهم است تا آنها بتوانند بدون آسیب رساندن به روابط کاری فعلی یا موقعیت آینده در شغلشان موفق شوند.

یعنی اگر بخاطر خجالت یا تعارف مسئله ای را بپذیریم که زیان آور است یا از آن لذت نمیبریم پس به خودمان ظلم کرده ایم و نفسمان را سرکوب کرده ایم که می تواند آثار مخربی بر روی شخصیت ما داشته باشد؛من جمله کاهش شدید اعتماد به نفس.

عدم استقلال شخصیتی،یکی از این آثار مخرب ست؛چرا که در طول زندگی فقط پیروی کرده ایم ،اینجا بیا، این کار را انجام بده، این کار را انجام نده و ……..

قطعا هیچکس دوست ندارد به چنین شخصیتی تبدیل شود.

حتی فکرش را هم نمی توانیم بکنیم که چقدر سریع به چنین شخصیتی تبدیل می شویم.

کمک کردن به دیگران در صورتی خوب است که به کارها و برنامه های خود، پیش و بیش از کمک به دیگران توجه کنیم . امور شخصی ومراقبت از خود بهترین بهانه برای نه گفتن میتواند باشد. تصور کنید که از شما درخواستی برای حل یک مشکل در مدت زمانی کوتاه می شود ، در این اوقات انجام این درخواست ها دو تا سه ساعت از وقت شما را اشغال می کند. در چنین وضعیتی شما متوجه عقب افتادن بسیاری از امور روزانه تان می شوید ، در حالی که می توانید با یک «نه» ساده ،کمک به حل مشکل را به زمانی دیگر موکول کنید.

کارآفرینانی که در صورت نداشتن وقت کافی برای انجام کارهای خود به درخواست های جدید پاسخ مثبت می دهند به سلامتی، اعتبار و کارایی خودآسیب وارد می کنند زیرا قادر به انجام تمام وظایفشان نمی باشند هر چند این پاسخ مثبت بر گرفته از خوش بینی ذاتی شان باشد.

پاسخ های مثبت همیشگی، دادن پاسخ منفی به شکل ضعیف ، دادن پاسخ منفی بدون توضیح و لحن بد ، باعث بدتر شدن ماجرا شده و معمولا به احساس گناه می انجامد.یک فرد موفق باید به تمام تعهداتش عمل کرده و توقعات دیگران را نسبت به خود مدیریت کند.

پس چه باید کرد؟چگونه محترمانه نه بگوییم؟

چگونه استقلال از دست رفته را باز گردانیم؟

همراهمان باشید تا ((نه)) گفتن برایتان آسان شود.

۱-به یک دوست خیالی ((نه)) بگوئید:

تصور کنید که یک دوست خیالی تقاضایی از شما دارد که شما توان انجام آن را ندارید به او چه می گوئید؟ قطعا باید بگوئید ((نه)).

پس با خود تمرین کنید ((به او بگویید که نمی توانید این کار را انجام دهید))

۲-قرار نیست همه از ما راضی باشند:

آیا می شود همه انسان های اطرافمان را با گونه های مختلف شخصیت از خود راضی نگه داریم؟

مطمئنا خیلی سخت است.تازه اگر قرار باشد چنین شود آن استقلال شخصیتی که در ابتدا صحبت کردیم از بین خواهد رفت.

شخصیت خود را در اولویت قرار دهیم.

۳-نگران گستاخ شدن نباشید:

تصور میکنید  که با ((نه)) گفتن به فردی بی ادب و گستاخ تبدیل می شوید؟نگران طرد شدن از سوی اطرافیان هستید؟

نگران نباشید، با ((نه)) گفتن به خواسته های غیر معقول ، هم به خود هم به دیگران می آموزیم که قرار نیست هر کاری را انجام بدهیم.

شاید پیش خودتان فکر کنید که با نه گفتن به دیگران به فردی خودخواه تبدیل می‌شوید. فرد خودخواه همیشه به دیگران جواب منفی می‌دهد و فقط به خودش فکر می‌کند. به خودتان بگویید که خودخواه نیستید. اگر درخواست غیرمنطقی کسی را رد کردید و او شما را خودخواه خواند، بهتر است رابطه‌تان را با آن فرد کاهش دهید. با نگاهی به گذشته و تمام جواب‌های مثبتی که به دیگران داده‌اید، می‌توانید بفهمید که خودخواه نیستید.

۴-توضیح اضافه ممنوع:

+سیگار می کشی؟

-نه

+چرا؟

واقعا چرا باید توضیح اضافه تر بدهیم در برابر خواسته های غیر معقول و بی ارزش دیگران؟؟

گاهی ممکن است خیلی مصمم ((نه)) بگویید اما با توضیحات اضافه مجاب شوید که اشتباه می کردید.

پس اگر تصمیمتان قطعی است دیگر توضیح ندهید.

۵-اصلا بگذارید مسخره تان بکنند:

اغلب در جمع برخی دوستان در سنین نوجوانی این گونه مسائل پیش می آید.

به فلان مهمانی می آیی؟

سیگار می کشی؟

می خواهی با خانم یا اقای x آشنایت کنم؟

اگر ((نه)) بگوییم چه می شود؟تمسخر؟خنده؟قطع دوستی؟

خب بشود. مگر با هرچیز و هرکسی می توان دوستی کرد؟مگر با آینده خودمان تعارف داریم؟

 

 

 

 

 

۶-لُب مطلب را بگویید

فقط بگویید که نمی‌توانید و توضیح کوتاهی بدهید که چرا درخواست ایشان را رد می‌کنید. گاهی‌اوقات گفتن «ببخشید، الان زمان مناسبی برای من نیست»، «در حال حاضر گرفتار کار دیگری هستم» یا «انشاا… دفعه‌ی بعد» کافی است. لازم نیست توضیحات اضافه‌ای بدهید که اصلا به آن شخص ارتباطی ندارد و حتی باعث شود شخص دیگری وارد مکالمه‌ی شما شود و اصرار کند که قبول کنید. شما فقط می‌خواهید این پیغام را برسانید «نه، ممنونم». هر بحثی غیر از این را به زمان دیگری موکول کنید.

۷-با احترام رفتار کنید

بعضی‌ها نه نمی‌گویند چون فکر می‌کنند محترمانه نیست. اما محترمانه بودن یا نبودنِ این رفتار، بیش از آنکه به خودِ «نه گفتن» ربط داشته باشد به نحوه‌ی نه گفتن ربط دارد. در پاسخی که می‌دهید باید ادب را رعایت کنید و برای احساس طرف مقابل ارزش قائل شوید.

۸-اگر مایلید، یک پیشنهاد جایگزین بدهید

اگر می‌خواهید، یک راه‌حل دیگر پیشنهاد بدهید. مثلا اگر فکر می‌کنید شخص مناسبی برای درخواست ایشان نیستید، شخصی که فکر می‌کنید مناسب است معرفی کنید. اگر در حال حاضر وقت ندارید، وقت دیگری را پیشنهاد دهید، یا اگر راه‌حلی برای مشکل شخص دارید، او را راهنمایی کنید.

البته این به خاطر حُسن نیت شماست و اگر راه‌حل جایگزین ندارید، باز هم اشکالی ندارد که نه بگویید. به یاد داشته باشید که رد کردن درخواست دیگران، مسئولیتی برای شما ایجاد نمی‌کند که حالا بخواهید چیزی را جبران کنید. باز هم می‌گوییم: نه گفتن اشکالی ندارد.

۹-کمتر در دسترس باشید

اگر در موقعیتی هستید که همیشه افراد زیادی از شما کمک می‌خواهند و تحت فشار قرار می‌گیرید، کمتر در دسترس باشید. به همه پیغام‌هایتان خیلی سریع پاسخ ندهید، چون به این معنی هست که همیشه برای کمک کردن به دیگران وقت دارید و در دسترس هستید؛ ممکن است واقعا اینطور نباشد. در عوض بهتر است وقت بیشتری برای پاسخ دادن بخواهید، کوتاه جواب بدهید و در دسترس بودنتان را محدود کنید. با این کار، دیگران هم بیشتر به وقت شما احترام می‌گذارند.

۱۰-اول همه چیز را بنویسید

وقتی نمی‌دانید چه باید بکنید و چه جوابی بدهید، شروع کنید به نوشتن. هرچیزی که به ذهنتان می‌رسد بنویسید؛ دلایلی که دارید و جوابی را که می‌خواهید به شخص مقابل بدهید بنویسید. وقتی این کار را می‌کنید، از احساس درماندگی‌تان کم می‌شود. به نوشتن ادامه بدهید. همین‌طور که دارید می‌نویسید، جواب جلوی چشمتان ظاهر می‌شود. باز هم ادامه بدهید، خیلی زود می‌فهمید که می‌خواهید در جواب چه بگویید. وقتی تمام شد، حالا چیزی را که نوشته‌اید، ویرایش کنید و پیغام نهایی را ارسال کنید.

۱۱-با تاخیر جواب بدهید.

اگر علاقه‌ای به درخواستی که از شما شده ندارید، تاخیر در پاسخ دادن یکی از راه‌های نشان دادن بی‌علاقگی است. اگر می‌خواهید با ایمیل جواب دهید، چند روز یا چند هفته صبر کنید. بعد از گذشت این مدت، طرف مقابل می‌داند که علاقمند نیستید و بیشتر اصرار نمی‌کند. یا اگر هر روز تعداد زیادی ایمیل دریافت می‌کنید که بیشتر آن‌ها برای افراد زیاد دیگری هم ارسال شده، اصلا لازم نیست پاسخ بدهید. فقط اگر فرستنده وقت زیادی صرف کرده تا ایمیل را برای شخص شما آماده و ارسال کند، همیشه یک جواب کوتاه و مؤدبانه‌ داشته باشید و ارسال کنید.

 

گاهی با مطیع بودن آینده ای تباه می شود.

در مسیرموفقیت همراه ما باشید….

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*