۵عادت ساده برای شاد بودن

  • توسط مدیر
  • سه‌شنبه , 8 دسامبر 2020
  • 0

 

 

۵عادت ساده برای شاد بودن

نویسنده : حانیه فتاحی

 

تعریف شادی چیست؟ شادی و خوشحالی به چه معنا است؟

شادی درونی چیست؟ چگونه شاد باشیم؟

 

اگر از مردم بپرسید که شادی (happiness) چیست و به چه معنی هست، احتمالاً پاسخ‌های متعددی دریافت می‌کنید. برخی می‌گویند شادی یعنی ثروتمند بودن. برخی می‌گویند که از نظر آنها شادی به معنای سالم بودن است و از نظر برخی دیگر عشق در زندگی، داشتن دوستان فراوان، یک شغل خوب یا دستیابی به هدفی معین به معنی شادی است.

ولی واقعا شادی چیست؟ شادی و خوشحالی چه معنایی دارد؟ شادی درونی چیست؟ چگونه می‌توان شاد بود؟روانشناسی شادی و زندگی شاد به چه موضوعاتی می‌‌پردازد؟

عده‌ای بر این باورند که تحقق آرزوهایشان باعث ایجاد شادی در زندگی آنها خواهد شد، اما این همیشه درست نیست. اغلب وقتی که آرزوی ما تحقق می یابد، حتی بدون لذت بردن و ارج نهادن به دستاوردهایمان دوباره در پی برآورده شدن آرزوی دیگر هستیم. شاید از یک وعده غذایی خوب، فیلم و نمایش لذت ببرید و ممکن است که یک مهمانی سرگرم‌ کننده داشته باشید اما آن صرفاً تفریح و خوشگذرانی است و لزوماً شادی نیست.

تعریف شادی از دیدگاه هر فردی کاملا متفاوت است.

 

ویکی‌پدیا شادی را اینگونه تعریف می‌کند: ” شادی حالت ذهنی و روانی از خوشبختی است که از نظر دیگر افراد به عنوان احساسات خوشایند یا مثبت از خرسندی تا خوشی زیاد تعریف می‌شود. همچنین ویکی‌ پدیا می‌گوید: فیلسوفان و متفکران مذهبی شادی را واژه‌ای برای یک زندگی خوب یا موفق ، و نه صرفاً یک احساس تعریف می‌کنند. در مقاله‌ ای در سایت forbes.com جُرج براد نوشته که در یک تحقیق کلاسی در دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۸۰ به این نتیجه رسیده است که «شادی برآمده از انتخاب است تا از آنچه که انجام می‌دهید خوشحال باشید ، نزدیک‌ ترین روابط خود را تقویت ‌کنید و از نظر جسمی، مالی و احساسی از خودتان مواظبت کنید».

 

در همین مقاله نیز تحقیق انجام شده توسط گِرانت و گلواِک نشان می‌دهد که:

 

۱- ۶۷ درصد افراد بسیار شاد گفته‌اند که شادترین دوره زندگی‌شان زمان حال است.

 

۲- ۷۷ درصد افراد بسیار شاد اظهار کرده‌اند که وضعیت ارتباطی‌ شان در عالی‌ترین حالت قرار دارد.

 

۳- ۹۳  درصد از افرادی که بی‌ نهایت شادند می‌گویند که در وضعیت سلامتی بسیار خوبی قرار دارند.

 

مریام وبستر شادی را به عنوان حالتی از خوشبختی و خرسندی تعریف می‌کند. در www.vocabulary.com آمده، شادی یعنی احساسی که بر شما غلبه می‌یابد زمانی‌که شما می‌دانید زندگی خوب است و کاری جز خنده ندارید و این متضاد غم و اندوه است. می‌خواهم تعریف دیگری از شادی را ارائه دهم که حاصل تجربه  است. این تعریف متفاوتی است که در چند مقاله و کتاب خود درمورد آن نوشته ام . .

 

شادی حالتی از خوشی درونی است که زمانی رخ می‌دهد که ذهن آرام، فاقد هر فکر مشوش و نگرانی باشد. با قرار گیری در محیط شاد و انگیزشی سمینار موفقیت، یاد می گیرید که چگونه در هر شرایطی، شادی درونی خود را حفظ نمایید.

 

افرادی که مدیتیشن را به طور منظم تمرین می‌کنند و آموخته‌اند که ذهنشان را آرام نگه دارند دقیقا‍ً متوجه این نکته هستند. ممکن است عجیب به نظر برسد اما اگر شما به حالت ذهن خود دقت کنید زمانی‌که شاد هستید، متوجه خواهید شد که این صحیح است.

 

 

 

 

 

عادات مناسب برای زندگی شادتر

 

اگر برخی از این عادات باعث ایجاد استرس اضافی شوند یا فقط برای شیوه زندگی شما مناسب نباشند، آنها را حذف کنید.

 

 

۱٫لبخند

 

وقتی خوشحال میشوید لبخند می زنید اما این در واقع یک خیابان دو طرفه است.

ما لبخند می زنیم چون خوشحال هستیم و لبخند باعث می شود مغز دوپامین را آزاد کند، که ما را خوشحال می کند.

این بدان معنا نیست که شما باید همیشه یک لبخند جعلی روی صورتتان گچ شده ، داشته باشید.اما هرموقع احساس نمودید به لبخند نیاز دارید ،لبخند بزنید و  یا هر روز صبح را با لبخند زدن به خودتان در آینه شروع کنید.

 

۲٫ورزش

 

ورزش فقط برای بدن شما نیست. ورزش منظم می تواند به کاهش استرس، احساس اضطراب و علائم افسردگی کمک کند، در حالی که باعث افزایش اعتماد به نفس و شادی می شود.

حتی یک مقدار فعالیت بدنی نیز می تواند تفاوت ایجاد کند. شما مجبور نیستید ورزش های سنگین انجام دهید.

این تمرین ها را در نظر بگیرید:

هر شب بعد از شام پیاده روی کنید . یوگا یا تای چی را برای کلاس مبتدی ثبت نام کنید . روز خود را با ۵ دقیقه کشش بدنی آغاز کنید.

 خودتان را از هر گونه فعالیت های سرگرم کننده ای که هرگز از آن لذت نبرده اید، دور کنید، و فعالیت هایی که همیشه می خواستید امتحان کنید، مانند گلف، بولینگ، و رقص را شروع کنید.

 

۳٫به اندازه بخوابید

 

مهم نیست چقدر جامعه مدرن ما را به سوی خواب کمتری هدایت می کند، ما می دانیم که خواب کافی ، منبع قابل اعتماد برای سلامت، عملکرد مغز و رفاه عاطفی است.

اکثر بزرگسالان هر شب حدود ۷ یا ۸ ساعت خواب دارند.

در اینجا چند نکته برای کمک به یک روال خواب بهتر بیان میکنیم:

چند ساعت قبل از خواب خود از هرآنچه که به شما حس مثبت میدهد ،بنویسید.فقط  برای خواب   به تخت خواب بروید. ساعت را قبل از خواب به عنوان زمان آرام نگهداری کنید. حمام کنید و از خوردن شام سنگین پرهیز نمایید.اتاق خواب خود را تیره، سرد و آرام نگه دارید.اگر به طور مداوم خوابیدگی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است دچار اختلال خواب باشید که نیاز به درمان دارد.

 

 

 

 

 

۴٫با ذهنیت خلق کنید

 

شما می دانید که انتخاب های غذایی بر سلامت جسمی شما تأثیر می گذارد. اما برخی از غذاها نیز می توانند روی حالت ذهنی شما تأثیر بگذارند.

 

مثلا:

کربوهیدرات هورمون  “سروتونین” را آزاد میکند. فقط کربوهیدراتهای ساده – غذاهای پر از قند و نشاسته را تا حد امکان حفظ کنید، زیرا انرژی آن کوتاه مدت است. کربوهیدرات های مجتمع مانند سبزیجات، لوبیا و دانه های جامد بهتر است.گوشت ، مرغ، حبوبات و لبنیات دارای پروتئین بالا هستند. این غذاها دوپامین و نوراپی نفرین را تولید می کنند که باعث افزایش انرژی و تمرکز می شوند.غذاهای به شدت پردازش شده و یا کامل سرخ شده ، بر روی احساسات شما اثر منفی می گذارد.مصرف آن را کم کنید.

هر روز را با یک انتخاب غذایی بهتر شروع کنید.

به عنوان مثال، برای یک ماست یونانی با میوه ،یک شیرینی صبحانه ی بزرگ و شیرین را مبادله کنید. پروتئین ماست ، به شما کمک می کند تا از یک سقوط انرژی در اواسط صبح اجتناب کنید. سعی کنید مواد غذایی جدید رابه صورت هفتگی جایگزین کنید .

 

۵٫سپاسگزار باشید

 

به سادگی با تشکر ،میتوانید خلق و خوی خود را افزایش دهید . به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر دو بخشی نشان داد که تمرین قدردانی می تواند تأثیر قابل توجهی بر احساسات امید و شادی داشته باشد.

هر روز با تایید یک چیز که از آن سپاسگزاریم شروع کنید. شما می توانید این کار را در حالی انجام دهید که دندان هایتان را مسواک می زنید  .

سپاسگزاری ها می توانند برای چیزهای کوچکی باشند مانند یک فنجان قهوه و یا حتی لمس گرمای خورشید روی پوستتان .

با کمی تمرین ، از تمام چیزهای مثبتی که  در اطراف خود دارید، آگاه می شوید.

 

” زندگي، كوتاهتر از آن است كه حتي دمي از آن را با غم و غصه بگذرانيد؛ پس هميشه شاد باشيد.

اريك تِيلر “

 

 

آکادمی هفت ، همراه لحظه های پراز موفقیت شما…..

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*