ارتقا دادن دیگران و اشتیاق


academyhaft 30 آبان 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

شجاع دل

در سال 1296 میلادی شاه انگلستان سپاه بزرگی گرد هم آورد و از مرزهای کشورش و اسکاتلند عبور کرد. او کوشید تا سرنوشت اسکاتلند را در دست خود بگیرد و شاه ضعیفی را آنجا دست‌نشانده‌ی خود کند. پس از مدتی این شاه نیز سر به شورش گذاشت و پادشاه انگلیس دوباره به آنجا حمله کرد. او فکر می‌کرد با فتح قلعه و تارومار کردن مردم می‌تواند بر آنها پیروز شود. غافل از آنکه روی مجاهدت‌های یک مرد حساب نکرده بود. مردی به نام سر ویلیام والاس(Sir William Wallas) کسی که حتی پس از گذشت تقریباً هفتصد سال از مرگش هنوز به عنوان یک قهرمان ملی تکریم می‌شود. او نهایتاً توانست انگلیسی‌ها را شکست دهد و استقلال اسکاتلند را به دست آورد. او بعدها به شکل بی رحمانه‌ای اعدام شد اما میراث ارتقای دیگران ادامه یافت.

توضیح:

اعضای تیم همیشه عضوی را که قادر است آنها را کمک کند تا به سطح دیگری ارتقا یابند را دوست داشته و تحسین می‌کنند. بازیکنانی که هم‌تیمی‌های خود را ارتقاء می دهند چند وجه مشترک دارند:

  • برای هم‌تیمی‌های خود ارزش قائلند. هم‌تیمی‌های شما می‌توانند به شما بگویند که آنها را باور دارید یا نه. کارآمد بودن مردم معمولاً انعکاسی از انتظارات افرادی است که مورد احترام آنها هستند.

  • آنچه برای هم‌تیمی‌هایشان ارزش دارد برای آنها هم ارزشمند است. این خصیصه باعث میشود تا ارتباطی قوی بین هم‌تیمی‌ها بوجود بیاید و سبب ارتقای آنها شود.

  • به ارزش هم‌تیمی‌های خود می‌افزایند. افزودن ارزش به معنی یافتن راههایی برای کمک به دیگران است تا توانایی‌ها و رویکردهایشان را اصلاح کنند.

  • خودشان را ارزشمند‌تر می‌کنند. ارتقاء‌دهندگان برای این کار می‌کنند تا خودشان را بهتر کنند. هم از این کار سود میبرند هم باعث می‌شود تا به دیگران کمک کنند.

عمل:

این که بتوانید دیگران را ارتقا دهید همیشه آسان نیست. این کار قبل از هر چیز نیازمند اطمینان از خود است. اگر فردی بدون خودخواهی دیگران را ارتقا دهد، خود نیز ارتقا می‌یابد. برای اینکه بتوانید به یک عضو ارتقا دهنده در تیم تبدیل شوید این موارد را انجام دهید:

  • قبل از آنکه دیگران شما را باور کنند، شما دیگران را باور کنید. به دیگران اعتباری مثبت بدهید تا حمایت شوند. اینگونه به آنها کمک می‌کنید تا بهتر از آنی بشوند که فکر می‌کنند هستند.

  • قبل از آنکه دیگران به شما خدمت کنند، شما به دیگران خدمت کنید. در میدان مبارزه سعی کنید تا توپ به هم‌تیمی‌شما برسد و اینگونه باعث درخشیدن آنها شوید.

  • قبل از اینکه دیگران به ارزش شما بیافزایند شما به ارزش دیگران بیافزایید. مردم همیشه به سمت کسی روی می‌آوردند که چیزی به آنها اضافه کند و از کسانی که آنها را بی مقدار کند، دوری می‌نمایند.

نمونه:

کریس گریسیوس از وقتی که به یاد داشت رویای آن را داشت تا پلیس شود. اما او سرطان داشت و امیدی به بهبودی او نبود. وقتی هفت ساله بود بیماری او شدت گرفت اما افسری به نام ران کاکس هماهنگ کرد تا کریس چند روزی را در کنار افسرهای دایره امنیت عمومی آریزونا بگذراند. روز موعود سه دستگاه ماشین پلیس به او خوشامد گفتند و بعد او را سوار هلیکوپتر پلیس کردند. او سوگند یاد کرد و به عنوان پلیس افتخاری ایالت روزش را به پایان رساند. دو روز بعد کریس در بیمارستان درگذشت. آنها بعد از این ماجرا به فکر بنیادی به نام «یک آرزو بکن» افتادند تا کودکانی با شرایط کریس را به آرزوهایشان برسانند. هیچ چیز ارزشمند تر از افزودن به ارزش زندگی دیگران نیست.

 

اشتیاق

عشاق هاگ(HOG)

در سال 1903 ویلیام . اس هارلی بیست و یک ساله و دوست بیست ساله‌اش آرتور دیویدسون، برای موتوری کردن دوچرخه‌های در یک انبار کوچک چوبی مشغول کار شدندو در سال اول 3 دستگاه موتور سیکلت ساخته و به فروش رساندند. در اواخر دهه 1960 شرکت  AMF ، شرکت را تصاحب کرد و بعد از یک تاریخ شصت و پنج ساله غرور انگیز در میلواکی، دفاتر اصلی شرکت به طور ناگهانی به نیویورک منتقل شد و قسمت مونتاژ نهایی کارخانه هم به پنسیلوانیا انتقال یافت و بدین ترتیب کارکنان هارلی ـ دیویدسون انگیزه خود را از دست دادند. دهه بعدی شهرت شرکت رو به کاهش نهاد و اشکالاتی در موتورسیکلت ها دیده شد که باعث شد افسرانی که قبلا به این موتورسیکلت‌ها افتخار می‌کردند، شروع به خرید موتور سیکلت‌های ژاپنی کنند. در سال 1981 سیزده مدیر ارشد شرکت، شرکت را خریدند  و به سرعت آن را متحول کردند. امروزه این شور و اشتیاق و مشارکت دوباره در حال نتیجه دادن است و شرکت سالانه 200 هزار موتور سیکلت به بازار ارائه میدهد.

توضیح:

هیچ چیز جای اشتیاق را نمی‌گیرد. وقتی اعضای یک تیم مشتاق هستند، همه تیم به شدت انرژی می‌گیرد و این انرژی نیرو می‌بخشد. به قول چارلز شواب:«مردم تقریباً در هر کاری که برای آن اشتیاق دارند، می‌توانند موفق شوند. » افراد مشتاق در تیم این ویژگیها را دارند:

  • مسئولیت اشتیاق خودشان را می‌پذیرند: افرادی که منتظر می‌مانند تا نیروهای خارجی به آنها در جرقه زدن اشتیاقشان کمک کند، کسانی هستند که همیشه متکی به لطف دیگرانند. خوش بینی و مثبت اندیشی باعث می‌شود مسئولیت اشتیاقتان را بپذیرید.

  • با عمل کردن به حس کردن می‌رسند. اگر شروع نکنید نمی‌توانید برنده شوید. اگر بخواهید فرد مشتاقی باشید باید عمل به آن را شروع کنید.

  • به آنچه انجام میدهند، ایمان دارند. تمرکز بر روی باورهای مثبت به شما کمک می‌کند تا درباره آنچه انجام می‌دهید مثبت بیاندیشید و عمل کنید.

  • وقتشان را با دیگر افراد با اشتیاق می‌گذرانند. به قول دنیس ویتلی:« اشتیاق مسری است. در حضور فردی که مثبت می‌اندیشد، بی تفاوت ماندن و یا خنثی بودن کار مشکلی است.»

عمل:

بیل گیتس می‌گوید بهترین کاری که می‌کند این است که اشتیاق خود را با کارکنانش تقسیم می‌کند. شما نیز برای بهبود اشتیاق در خود…

  • یک حس فوریت از خود نشان دهید. سعی کنید کارها را با اضطرار و فوریت انجام دهید.

  • بخواهید که کار بیشتری انجام دهید. و همیشه کمی بیش از کار خواسته شده را انجام دهید.

  • برای عالی بودن تلاش کنید. وقتی موضوع بر سر رعایت کردن استانداردهای کار است به خودتان اجازه ندهید تا از آن کم کنید و در بالاترین حد توانایی تان آن را انجام دهید.

نمونه:

هر سال بیش از یک میلیون نفر در رژه‌ی گل‌های سرخ در شهر پاسادنا  شرکت می‌کنند و بیش از 400 میلیون نفر از طریق تلویزیون این مراسم را نگاه می‌کنند. ساخت یک ارابه واقعی به حدود 4000 نفرساعت کار نیاز دارد و جز اشتیاق چه چیزی باعث می‌شود تا هر سال داوطلبین به عنوان تیم سازنده ارابه ها مجدداً به کار برگردند؟

مقالات مرتبط:
انعطاف پذیری و سازگاری
همکاری و مشارکت و تعهد
ارتباط
شایستگی و قابل اتکا بودن
منضیط بودن
هدفمند بودن و آگاهی از وظیفه
رابطه‌مندی
از درختان تا تلفن‌ها
راه‌حل‌گرا بودن
چگونه عضو خاصی از یک تیم باشیم
منبع: 17 اصل کار تیمی نوشته جان سی.ماکسول
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*