از درختان تا تلفن‌ها


academyhaft 5 آذر 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

شرکت نوکیا بیش از یک قرن پیش توسط فردریک ایدستام(Fredrik Idestam)  تاسیس شد  و در ابتدا از چوب و خمیر کاغذ، کاغذ تهیه می‌کرد.(حدس می‌زنم پیش خودتان گفتید این شرکت همیشه در کار مخابرات بوده است.) فعالیت این شرکت بعدها به تولید لاستیک، کابل برق و موارد متعدد الکترونیکی هم گسترش یافته بود اما در دهه هشتاد میلادی به ضرردهی رسیده بود تا اینکه یک مدیر اجرایی جوان به نام جورما اولیلا(Jorma Ollila) مسئول قسمت تلفن همراه و بعدتر مدیر عامل کل شرکت شد. او نوکیا را متحول کرد و فعالیت های دیگر شرکت را تعطیل کرد و در سال 1992 پانزده اختراع جدید به بازار معرفی کرد.

توضیح:

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بیماری مقصد دارد. مردم فقط آنقدر به خود زحمت می‌دهند که برسند، بعد به هرجا که رسیدند، دست از کار می‌کشند. اما افرادی که دائماً خودشان را اصلاح می‌کنند سه فرآیند زیر را تبدیل به چرخه دائمی زندگیشان می‌کنند:

  • آمادگی: افراد تیمی که خود را اصلاح می‌کنند همیشه و در همان لحظه‌ی امروز خودشان را بهتر می‌کنند، نه در آینده‌ای نامعلوم.

  • تامل: با خود خلوت کنید و برای اصلاح و بهبود خود شکست‌ها و موفقیت‌هایتان را مرور کنید. از آنها درس بگیرید و دید شخصی و سازمانی خود را قوی کنید.

  • کاربرد: آنچه را یادگرفته‌اید بکار ببندید. البته این کار دشواری است چون بعضی اوقات نیازمند تغییر است.

عمل:

در برتری جستن نسبت به شخص دیگر هیچ عظمتی وجود ندارد، پیشرفت آن است که نسبت به خود سابق‌تان برتری داشته باشید. برای اینکه خودتان را اصلاح کنید می‌بایست:

  • بسیار درس گیرنده باشید. در جلسات مختلف بیشتر از اینکه صحبت کنید، گوش بسپارید.

  • پیشرفت خودتان را برنامه‌ریزی کنید.

  • به اصلاح خود بیش از تبلیغ برای خود ارزش بدهید.

نمونه:

لیندبرگ در دهه 1920 پروازهای نامه‌رسانی را به خارج از سنت لوییس انجام می‌داد. او بعدها توانست با پرواز بر روی اقیانوس اطلس ، 33 ساعت را به تنهایی پرواز کند. یکی از دوستان او تعریف می‌کند که یکبار نیمه شب که بیدار شده بود، لیندبرگ را بیدار یافته بود. از او دلیل بیداری اش را پرسیده بود و لیندبرگ جواب داده بود که تمام شب بیدار ماندن را تمرین می‌کند.

 

مقالات مرتبط:
انعطاف پذیری و سازگاری
همکاری و مشارکت و تعهد
ارتباط
شایستگی و قابل اتکا بودن
منضیط بودن
ارتقا دادن دیگران و اشتیاق
هدفمند بودن و آگاهی از وظیفه
رابطه مندی
راه‌حل‌گرا بودن
چگونه عضو خاصی از یک تیم باشیم
منبع: 17 اصل کار تیمی نوشته جان سی.ماکسول

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*