الگوی بی نظمی(مدیریت بر آسیب‌پذیری و فرصت)


academyhaft 2 مرداد 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

آشفتگی ممکن است متناوباً فرصت‌هایی پیش روی کسب و کارتان قرار بدهد که می‌توان با استفاده از الگوی تجدید نظرشده از آن بهره‌برداری کرد. سازمان‌ها به مرور یاد می‌گیرند که چگونه فرصت‌های شگفت انگیزی را شکار کنند که طی دوره‌های بی اطمینانی فراوان رخ می‌نمایند. فهرست مختصری از رفتارهای جدیدی که مدیران کسب‌وکار در این دوران باید انجام دهند به شرح زیر می‌باشد:

1-رهبران کسب‌وکار و مدیران ارشد اجرایی بایستی نظاره‌گر مستقیم تغییرات باشند. بایستی جایی را ببنند که تغییر در آن واقع می‌شود.

2- مدیریت اجرایی باید فیلترها را حذف کند. رهبران کسب‌وکار باید اطمینان یابند که نگرش‌هایشان تفتیش نمی‌شود، و هیچ کسی در سازمان مانع دسترسی‌شان به حقایق تلخ و ناخوشایند نمی‌شود.

3- رهبران کسب‌وکار باید زوال راهبردها را امری عادی تلقی کنند.

راه اندازی نظام اعلام خطر:

اگر آشفتگی تشخیص داده نشود، همچنین اگر شناسایی شده باشد اما مدیریت قادر یا مایل نباشد در برابرش عکس‌العمل مناسب یا به موقع نشان بدهد، برای شرکت هرج‌ومرج ایجاد می‌کند. ماتل(Mattel) رهبر همیشگی صنعت عروسک و اسباب‌بازی،20 درصد از سهم بازار جهانی‌اش را در بخش عروسک در خلال سال‌های 2001 تا 2004 تا حد رقبای کوچک‌ترش از جمله ام جی ای انترتیمنت (MGA Entertainment)از دست داد. ام جی ای پی برد که ماتل کجا کم‌کاری کرده و آن این بود که دختران پیش از سنین نوجوانی پیچیده‌تر شده‌اند و سریع‌تر به بلوغ می‌رسند و عروسک‌هایی را ترجیح می‌دهند که بیشتر شبیه خواهر و برادرهای نوجوان‌شان و ستاره‌های پاپی باشند که می‌پرستندشان. همچنان که بازار هدف باربی از دختران 3 تا 11 سال به 3 تا 5 سال محدودتر شد، خط تولید براتز موجب کاهش سریع و جدی سهم بازار باربی شد. ماتل پیش بینی چنین چیزی را نمی‌کرد. اما سریع دست به کار شد و خط جدیدی از عروسک‌های مد روز راه‌اندازی کرد.

طراحی نظام‌های مدیریتی برای تطبیق‌پذیری:

رهبران کسب‌وکار و مدیران اجرایی‌شان مسئول این هستند که اطمینان حاصل کنند که رفتارها و راهبردهایشان درباره‌ی بی نظمی به سازمان منتقل می‌شود و سازمان را برمی‌انگیزد. هدف آن‌ها خلق سازمان‌هایی است که در کوتاه‌مدت پاسخ‌گو، توانمند، و تطبیق پذیر باشند.

تطبیق پذیری به معنی توانایی بازگشت به شکل یا موقعیت آغازین پس از خمیده، متراکم، یا کشیده‌شدن کسب‌وکار است. برای راهنمایی بیشتر، فرایندی پنج مرحله‌ای برای اجرای رفتارهای راهبردی بی نظمی تنظیم شده که بایستی برای کل سازمان، از یک واحد سازمانی به واحدی دیگر، و برای هریک از واحدهای کلیدی سازمان به‌کارگرفته شود:

  • تایید مجدد مدل و راهبرد فعلی کسب‌وکار

  • سنجش توانایی سازمان جهت اجرای راهبردهای جدید سازمان تحت شرایط هرج‌ومرج

  • فرآیند اجرای رفتارهای راهبردی

  • اجرای راهبردهای جدید در زمینه‌ی بی‌نظمی

  • ارزیابی مجدد و تجدید نظر

یکی از مجادله‌آمیزترین انواع روابط جدید، برون‌سپاری است. یعنی سپردن آنچه سابقاً کارکرد اصلی شرکت محسوب می‌شد به دیگران در واقع چنین شرکت‌های اکنون به جای تولید محصول، نام‌های جدید را مدیریت می‌کنند. بنابراین یکی دیگر از اقدامات لازم برای برون رفت موفقیت‌آمیز از شرایط رکود، برون‌سپاری هرچه بیشتر است.

10 اقدام کلیدی که برای خرید در طی دوره‌ی آشفتگی پیشنهاد می‌شود:

  • رابطه‌تان را با تامین کنندگان بهبود ببخشید.

  • برای حفظ سابقه‌ی خدمات، کیفیت، تحویل، و قیمت‌گذاری تامین‌کننده کارت امتیاز تهیه کنید.

  • اطلاعات درستی از تعداد تامین کنندگان خود به دست بیاورید.

  • کارکنان خرید با مهارت جذب کنید

  • گروه اجرایی برای پشتیبانی صددرصدی در نظر بگیرید.

  • فهرستی از تامین‌کنندگان برگزیده تهیه کنید.

  • گروه‌هایی تشکیل بدهید که مرکزی هدایت بشوند، اما محلی کار کنند.

  • راهبردهای مقتدرانه‌ای برای مذاکره تدوین کنید.

  • رقابت را با فناوری هدایت کنید.

  • برنامه ای انگیزشی تهیه کنید که عملاً برای کارکنان و شرکت سودآور باشد.

طراحی نظام‌های بازاریابی

چهار تغییر اساسی در چشم انداز بازاریابی:

  • مشتریان مطلع تر از گذشته هستند. توانمند شده و قادرند از طریق اینترنت درباره‌ی هر محصولی، بیشترین جستجو را در اینترنت داشته باشند.

  • مشتریان آمادگی بیشتری برای خرید از برندهای خرده‌فروشی مشهور دارند تا برندهای ملی با تبلیغات زیاد.

  • رقبا قادرند سریع‌تر از محصول یا خدمات کپی برداری کنند. مزیت‌های رقابتی در دنیای امروز عمر کوتاه‌تری دارند.

  • اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منابع اطلاعاتی و رسانه‌های گروهی جدیدی برای فروش مستقیم به مشتری خلق کرده‌اند.

بازاریابان برای دوام در دوره‌های آشفتگی و فروش بیشتر، عوامل هشت‌گانه‌ی زیر را در نظر بگیرند:

  • سهم بازارتان را از مشتری‌های اصلی‌تان تامین کنید.

  • حمله کنید تا سهم بیشتر بازار را از رقبایی که قصد تصرف مشتری‌های اصلی‌تان دارند کسب کنید.

  • درباره‌ی مشتریان بیشتر از قبل تحقیق کنید. چرا که خواسته‌ها و نیازهایشان پی‌درپی در حال تغییر است.

  • به دنبال افزایش یا حداقل حفظ بودجه‌ی بازاریابی خود باشید.

  • روی هرچه ایمن‌تر است متمرکز بشوید و بر ارزش‌های اصلی‌تان تاکید کنید

  • برنامه‌هایی که برایتان درست کار نمی‌کنند، رها کنید.

  • برای بهترین نام و نشان‌های تجاری خود، تخفیف در نظر نگیرید.

  • نقاط قوت‌تان را حفظ کنید و نقاط ضعف‌تان را مرتفع سازید.

برای مطالعه مقدمه این مقاله کلیک کنید:
مقدمه
مقاله مرتبط:
کامیابی در عصر آشفتگی
منبع:بی نظمی در بازاریابی
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*