الگوی کسب و کار


academyhaft 7 دی 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

آیا امکان پیشرفت برای تمام کسب و کارها وجود دارد؟

خیلی ها فکر می کنند هر کسب وکاری قابلیت پیشرفت دارد، به نظر شما این فرضیه صحت دارد؟ تردید درباره جواب این سؤال زمانی بیشتر می شود که بخواهیم به سؤالات زیر پاسخ دهیم:

«آیا کارمندان و فرآیندهای کاری می توانند همگام با پیشرفت شرکت حرکت کنند؟ آیا سود کافی برای مخارجی که به طور اجتناب ناپذیر همراه با پیشرفت به وجود می آیند وجود دارد؟ پیشرفت و توسعه در کسب و کار نیاز به هزینه دارد، این هزینه از کجا تأمین می شود؟»

بعضی از کسب و کارها در نقطه توقف و قبل از آن بسیار خوب جواب می دهند، ولى هنگامی که می خواهند پیشرفت کنند در هم شکسته می شوند. در بعضی مواقع این اتفاق برای کسب و کارهایی می افتد که اساس آن روی هنر و استعداد صاحب شرکت بنا نهاده شده است.

 

حال در چنین شرایطی کسب و کار چگونه می تواند پیشرفت کند؟

جوابی که به ذهن عموم مردم می رسد این است که باید افرادی را برای کمک به کسب و کار به استخدام درآورد. این افراد جدید باید کارهای غیر اصلی را بر عهده گیرند تا صاحب شرکت بتواند وقت بیشتری برای انجام کارهای اصلی داشته باشد. به این کار، الگوی قهرمان و هم دستان می گویند. ولی این الگو یک مشکل اساسی دارد. ابتدا صاحب شرکت باید وقت زیادی را برای پیدا کردن کارمندهای مناسب بگذارد. سپس او مجبور می شود مسائل مربوط به کارمندان را مدیریت کند؛ مسائلی مانند دستمزد، بیمه، مرخصی ها و غیره. بنابراین در این نوع زمینه های کسب وکار، هرچند ممکن است این طور به نظر بیاید که صاحب شرکت با استخدام افراد مناسب خواهد توانست مشتریان بیشتری را پاسخگو باشد، ولی در واقع او اکنون باید در کنار کارهای اصلی، مدیریت کارمندان را نیز انجام دهد.

ولى در هر صورت یک چیز قطعی است: هزینه جذب مشتری برای صاحب شرکت بیشتر شده است، چراکه او باید هزینه های مربوط به کارمندان را نیز پرداخت کند. بنابراین معمولاً دیده میشود به جای بهبود شرایط، فشار بیشتر، رضایتمندی کمتر و در نتیجه درآمد شخصی صاحب شرکت نیز کمتر می شود. واقعیت انکار ناپذیر در مورد کسب و کارهای کوچک این است که اگر کار فقط بر اساسی مهارت شخصی یک فرد استوار باشد، آن کسب و کار نمیتواند زیاد پیشرفت کند.

 

آیا مشتری کافی وجود دارد؟

یکی از کارهای جالبی که می توانید انجام دهید این است که از کارمندان و مشتریان خود بپرسید چرا مردم تمایل دارند از محصولات و یا خدمات شما استفاده کنند. به احتمال زیاد جواب هایی که به دست می آورید یکی از موارد زیر است:

  • قیمت/ارزش

  • موقعیت مکانی /دسترسی راحت

  • کیفیت/کاربرد

  • طراحی /ارزش

  • تجربه / شیوه زندگی

 انگیزه مردم برای استفاده از محصول یا خدمات شما تأثیر بسیاری بر روی نگرش شما خواهد داشت. توسط آن می توانید متوجه شوید که آیا مشتری کافی برای محصول و یا خدمات تان وجود دارد یا خیر.

 

چگونه هزینه های مربوط به پیشرفت را تهیه کنیم؟

پیشرفت های جهشی و بزرگ معمولا به هزینه هایی بیش از درآمد حاصله از آن کسب وکار نیاز دارد. یکی راه های خوب برای تامین بودجه برای گسترش کسب وکار، نوشتن یک طرح توجیه اقتصادی و گرفتن وام از بانک هاست. دلیل های زیادی برای این کار وجود دارد. اول اینکه معمولا بانک ها شرایط خوبی را برای بازپرداخت وام در نظر می گیرند؛ و دوم این که اگر بانک با پرداخت وام به طرح توجیهی شما موافقت کند، به این معنی است می توانید با اطمینان بیشتر کسب و کار خود را گسترش دهید.

« کسب و کارهایی که به طور چشمگیر پیشرفت میکنند در خیلی از جهات با کسب و کارهایی که در جا میزنند متفاوت هستند. هرچند برای رسیدن به موفقیت راه های متعددی وجود دارد، ولى یک سری راه کارهایی وجود دارند که در تمام شرکت های موفق مشترکند. از آنجایی که اکثر شرکت های موفق داستان موفقیت خود را برای جهانیان تعریف کرده اند، ما اکنون می توانیم راه کارهای آنها را شناسایی و در مورد خود به کار بریم.

اگر تصمیم دارید کسب و کار خود را به جلو حرکت دهید، باید به طور دقیق و واقع بینانه بدانید که در حال حاضر در کجا قرار دارید و قصد حرکت به کدام سمت را دارید.»

مقالات مرتبط:
نقطه توقف در پیشرفت کسب و کار
ابزار گسترش کسب و کار
چگونه می خواهیم برنده شویم؟
چه چیزی سخت تر از آنچه تصور می کردید بوده است؟
منبع: پیشرفت کسب و کار نوشته جک هی هاو
برچسب‌ها :

One thought on “الگوی کسب و کار”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*