انواع تبلیغات


academyhaft 25 تیر 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

تبلیغات بر مبنای اهداف آن به سه دسته ­ی عمده تقسیم می­ شود.

تبلیغات اطلاع دهنده:

  • آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید

  • اعلام موارد استفاده ­ی جدید یک کالا

  • آگاه کردن بازار از تغییر قیمت

  • توضیح در مورد نحوه­ ی کار با کالا

  • شرح خدمات موجود

  • اصلاح یا برطرف کردن تأثیرات منفی

  • تعدیل انصراف مصرف کننده

  • ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت

       

تبلیغات متقاعد کننده:

  • ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا

  • تشویق مصرف­ کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص

  • تغییر دریافت­ های ذهنی مشتریان نسبت به ویژگی­ های کالا

  • متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر

  • متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده ­ی شرکت

 

 تبلیغات یادآوری کننده:

  • یادآوری به مصرف­ کنندگان در مورد اینکه احتمال احساس نیاز به کالا در آینده ­ی نزدیک وجود دارد

  • یادآوری محل خرید

  • به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی­ شود

  • حفظ آگاهی مطلوب در مشتری

 

 

مراحل ارتباط در تبلیغات بازرگانی:

هدف تبلیغات فرستادن یک پیام به مشتری و ترغیب او برای عمل کردن (خرید و یا رأی دادن و …) است. ارسال این پیام تبلیغاتی «ارتباط بازاریابی» نامیده می­شود. این ارتباط، طی شش مرحله، به صورت پیوسته، مشتریان را از آگاه سازی تا خشنودسازی، هدایت می­کند. این شش مرحله عبارتند از:

  1. آگاه سازی: مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهایتان آگاهی و اطلاع دارد.

  2. دریافت: در ارتباط بازارسازی خود، مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی­ ها و فواید کالاهایتان را به خوبی بشناسند و درک کنند.

  3. پذیرش و قبول: مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می­تواند نیازهای آن­ها را برآورده سازد یا خیر. ممکن است آن­ها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آن را با کالاهای دیگر مقایسه خواهند کرد.

  4. اولویت و مزیّت: خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می­دهند که برطرف­ کننده­ ی نیازشان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می­پسندند، به معنی خرید قطعی آن نیست. باید در تبلیغات دلیل قانع­ کننده ارائه دهید.

  5. مالکیت: مالکیت بازخوردی است که آگهی­ دهنده­ ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می­ کنند آن را دریافت کنند.

  6. تقویت: از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این پیامی از سوی شما برای مشتری است که پیام متقابلی مانند خرید بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

 

این مراحل گاهی اوقات «سلسله مراتب مدل تأثیرات» نامیده می­شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می­کند.  با درک اینکه مردم چگونه به تبلیغات شما در هر مرحله پاسخ می­دهند، می­توانید هرگونه مشکل ارتباطی را پیدا کنید یا روی پیام­ هایی تأکید کنید که مردم را برای حرکت از یک مرحله به مرحله­ی بعد تشویق می­کند.

 

انواع جاذبه ­ها در پیام ­های تبلیغاتی:

  • جاذبه­ ی منطقی (در نظر گرفتن منافع و مزایای مصرف کالا)

  • جاذبه­ ی احساسی (سعی در تحریک احساسات فردی)

  • جاذبه ­ی خنده و طنز (استفاده از پیام ­های مفرح)

  • جاذبه­ ی ترس (استفاده از پیام­ های ترس ­آور)

  • جاذبه­ ی اخلاقی

  • نوستالژی

 

برای مطالعه مقدمه این مقاله کلیلک کنید:
مقدمه
مقاله های مرتبط:
تکنیک های اجرای تبلیغات
برند چیست 
تاکتیک ها و تکنیک های خلاق در تبلیغات
یک برنامه ریزی رسانه ای خوب
شناخت رسانه
منبع:تبلیغات به بیان ساده
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*