ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید


academyhaft 9 آذر 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

کارآفرینان در یک کشور، موتور حرکت توسعۀ اقتصادی و عامل اصلی ایجاد خلاقیت و نوآوری هستند، گرچه انگیزه فعالیت‌های آنان نفع شخصی است، ولی ایجاد فضای مناسب توسط دولت، سرمایه‌گذاران، موسسات اقتصادی و بانک‌ها برای کارآفرین در کشور منافع ملی عظیمی به دنبال دارد.

«کارآفرینی سه فایده مهم دارد. نخست باعث ثروت و رفاه برای جامعه می‌شود، دوم باعث نوآوری رادیکال یعنی نوآوری‌های تاثیرگذار در عرصه اقتصادی و اجتماعی است و سوم باعث اشتغال مفید و مولد پایدار می‌شود.»

 

اصول کارآفرینی و ویژگی‌های کارآفرینان

مفاهیم و تعاریف کارآفرینی

واژه کارافرینی از کلمه فرانسوی Entreprende به معنای متعهد شدن نشأت گرفته و در زبان انگلیسی معادل Entrepreneurship می‌باشد و فرهنگ وبستر کارآفرین را کسی معرفی می‌کند که متعهد می‌شود مخاطره‌های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند.

دیدگاهها و تعاریف مختلفی در رابطه با کارآفرینی مطرح شده است اما تعریفی که رابرت هیسریچ (Robert D. Hisrich) ارائه داده مورد توجه اکثر صاحب‌نظران است:

کارآفرینی عبارت است از فرآیند خلق چیزی با ارزش و متفاوت، از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی، همراه با ریسک مالی، روانی و اجتماعی، همچنین دریافت پاداش‌های مالی و رضایت شخص از نتایج حاصله.

سیر توسعه کارآفرینی

بطور کلی سیر تاریخی کارآفرینی را به پنج دوره تقسیم کرده‌اند:

  • دوره اول: قرون 15 و 16 میلادی که در آن احداث پروژه‌های بزرگ مثل کلیسا و تاسیسات نظامی و حکومتی به برخی افراد و پیمانکاران واگذار می‌گردید.

  • دوره دوم: قرن 17 میلادی که همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا بود و مخاطره‌پذیری به کارآفرینی اضافه گردید.

  • دوره سوم: قرن 18 و 19 میلادی، در این دوره سرمایه‌گذار وارد عرصه کارآفرینی می‌شود و همچنین کارآفرین از وام برای تامین هزینه‌هاش استفاده می‌کند.

  • دوره چهارم: به میانه‌های قرن بیستم اطلاق می‌شود که مفاهیم نوآوری و ایجاد نظام توزیع به کارآفرینی اضافه می‌گردد.

  • دوره پنجم: از اواخر دهه 1970 میلادی تا کنون را در بر می‌گیرد. آموزش‌های کارآفرینی در میان مردم رونق میگیرد و دولت ها با حمایت از کسب و کارهای کوچک می‌پردازند.

اهمیت و ضرورت کارآفرینی

طبق آمارهای جهانی، بیش از نود درصد از جهش‌های رادیکالی که می‌توان از آن به انقلاب تکنولوژی تعبیر کرد، در گرو وجود شرکتهای کوچک و متوسط می‌باشد و این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه خلق و رشد فعالیت‌ کارآفرینانه با آموزش و حمایت دولت همراه باشد. با این کار دیگر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به جای جستجوی کار استخدامی، به دنبال تاسیس شرکت یا واحدهای اقتصادی برای خود و دیگران خواهند بود.

نقش‌ها و وظایف کارآفرینان

هشت وظیفه اصلی کارافرینان به شرح زیر است:

  • از موقعیت‌های محیط آگاه می‌شود

  • برای استفاده از این موقعیت‌ها خود را به خطر می‌اندازد

  • برای کار سرمایه‌گذاری می‌کند

  • نوآوری‌ها را معرفی می‌کند

  • کار و تولید را نظم می‌بخشد

  • تصمیم می گیرد

  • برای آینده برنامه‌ریزی می‌کند

  • محصولات خود را با سود می‌فروشد

 

مقالات مرتبط:
فرآیند کارآفرینی
خطرها و عوامل شکست کارآفرینان
مهم‌ترین ویژگی‌های روان‌شناختی کارآفرینان
مفاهیم وتکنیک های افزایش خلاقیت
تکنیک سینکتیکس(Synectics)
مدیریت کارآفرین در کسب‌وکار
اصول برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک واحد کسب‌وکار
مدیریت فناوری اطلاعات(IT)
رشد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی
باورها و هنجارهای غالب بر محیط کسب‌وکار موفق
طرح کسب و کار (Business plan) چیست؟
منبع: کارآفرینی نوشته سید محمد سلجوقی
برچسب‌ها :

One thought on “ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*