بهترین روش های مقابله با تنبلی


academyhaft 21 دی 1399 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

همه ما در طول شبانه‌روز بسیاری از کارهایمان را به دلایلی همچون کمبود وقت و بی‌برنامگی به تعویق می‌اندازیم. در این بین برخی از افراد حتی از انجام ساده‌ترین کارها نیز سرباز می‌زنند. علت این مسئله تنبلی است، برای مقابله با تنبلی روش‌های زیادی وجود دارد. اما ابتدا باید بدانیم که تنبلی چیست؟ چه عواملی می‌توانید باعث به‌وجود آمدن این حس شود؟ پس از پاسخگویی به این سؤالات قادر خواهید بود نسبت به مقابله با تنبلی اقدام کنید. 

تنبلی کردن عوامل بیرونی ندارد و مشکلات حاصل از آن فقط به خود ما بستگی دارد. در این مقاله از سایت آکادمی هفت به بررسی عوامل و روش‌های مقابله با تنبلی پرداخته‌ایم؛ پس اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال مقابله با تنبلی هستند در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تنبلی چیست؟

(تنبلی چیست؟)

تنبلی چیست؟

از نظر روان‌شناسی، تنبلی به معنای به‌ عقب‌انداختن کارها است، البته که این رفتار ناپسند و ناخوشایند است و پیامدهای خوبی را به دنبال ندارد. تنبلی به هر شکلی که باشد، رفتاری نامطلوب و ناپسند است که کم‌کم به‌صورت عادت درمی‌آید و باید به مقابله با تنبلی پرداخت، چراکه نتیجه‌ی تأخیر در کار، برای شخص رنج‌آور است و احساس شرمساری و بیزاری را در پی دارد. 

به فردی که توانایی انجام کاری را دارد ولی آن را بدون هیچ دلیل موجهی انجام نمی‌دهد تنبل می‌گویند. در واقع این فرد از هر کاری که احتیاج به تلاش و پشتکار داشته باشد گریزان است و تنبلی می‌کند.

البته به همه افرادی که کاری انجام نمی‌دهند نمی‌توان تنبل گفت و به دنبال روش‌های مقابله با تنبلی برای وی گشت. مسائلی مثل ترس از شکست نیز ممکن است از دلایل تنبلی باشد. این افراد با عقب‌انداختن کارهایی که آن‌ها را به اهدافشان می‌رساند، جلوی پیشرفت و موفقیت خود را می‌گیرند، درباره‌ی خودشان قضاوت درستی ندارند.

آن‌ها می‌ترسند اگر تلاشی کنند نتیجه نگیرند، احساس بی‌کفایتی را به خودشان ثابت می‌کنند و اوضاع را برای خودشان بدتر می‌کنند. درنتیجه، تنبلی را انتخاب می‌کنند و تصمیم می‌گیرند کارشان را انجام ندهند.

دلایل تنبلی

(دلایل تنبلی)

دلایل تنبلی چیست؟

تنبلی دلایل مختلفی دارد که هر کدام از این دلایل می‌تواند به گونه‌ای بر زندگی ما تاثیرگذار باشد و روش های مقابله با تنبلی برای هریک از این دلایل متفاوت است. در ادامه برخی از دلایلی که منجر به تنبلی در افراد می‌شود را برای شما بیان کردیم.

الویت بندی نکردن کارهایمان

یکی از مهم‌ترین دلایل تنبلی، نداشتن الویت بندی در زندگی برای رسیدن به اهدافمان است. ممکن است این اهداف کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند. اگر افراد برای انجام کارهای خود اولویت‌بندی نداشته باشند، آن‌ها را به عقب می‌اندازند.

اهمال کاری

اِهمال‌کاری یکی از دلایل تنبلی است که باعث می‌شود فرد به دنبال این باشد که امروزش را غنیمت بشمرد و تنبلی شکل می‌گیرد.

کمال‌گرایی

کمال‌گرایی یکی دیگر از دلایل تنبلی است. افراد کمال‌گرا به دنبال این هستند که کار را بی‌عیب و نقص انجام دهند.

لجبازی

لجبازی یکی دیگر از دلایل تنبلی است؛ مثلا فرد به دلیل دلخوری از دیگری، کارش را انجام نمی‌دهد. 

اغراق در حجم کاری

بزرگ کردن بیش از اندازه کار یا کم‌اهمیت و ساده شمردن آن هم می‌تواند یکی از دلایل تنبلی باشد، به طور مثال بعضی از افراد کار‌ها را در ذهنشان آن‌قدر بزرگ می‌کنند که از انجام آن وحشت می‌کنند یا برعکس، آن‌قدر کارشان را کم‌اهمیت و ساده می‌بینند که انجام آن را به تعویق می‌اندازند. 

بی‌مسئولیتی

از دیگر دلایل تنبلی بی مسئولیتی است. زمانی که در دوران کودکی والدین به فرزندانشان مسئولیت نمی‌دهند، آن‌ها تن‌پرور و تنبل بار می‌آیند و تنبلی هم ممکن است تبدیل به عادت شود.

بی‌مسئولیتی
یکی دیگر از دلایل تنبلی ، دوستی با افراد تنبل است، معمولا افراد با چنین ویژگی، هیچ گاه سعی و تلاشی برای به دست آوردن چیزی نداشته اند، در واقع یکی از دلایل تنبلی در این افراد، نچشیدن طعم شیرین تلاش و کوشش است.

بالا بودن سطح توقع

بالا بودن بیش از حد سطح توقع و انتظار از خود نیز می‌تواند از دلایل تنبلی باشد، سعی کنید واقع بین باشید و در انتخاب خواسته های خود دقت کنید تا مطابق با توانایی‌های شما باشند.

عدم آینده‌نگری

از دیگر دلایل تنبلی می‌توان به عدم آینده‌نگری اشاره کرد که این موضوع منجر به بی نظمی در افراد می‌شود. یعنی باعث می‌شود که برای آینده خود برنامه‌ای نداشته باشید و این بی نظمی خود می‌تواند یکی از دلایل تنبلی باشد.

عوامل موثر بر تنبلی

(عوامل موثر بر تنبلی)

عوامل موثر بر تنبلی

پیش از بررسی راه های مقابله با تنبلی بهتر است به بررسی عوامل تاثیرگذار بر تنبلی بپردازیم.

عوامل گرایشی

عوامل گرایشی از جمله عوامل تاثیرگذار بر تنبلی است و به معنای تمایل‌نداشتن به قبول زحمت یا ناراحتی است. ترس از شکست یا ترس از موفقیت در زندگی خود می‌تواند از عوامل تنبلی باشد. گاهی در بعضی افراد، عزت نفس، افسردگی، خجالت و احساس مقصر بودن نیز می‌تواند از عوامل تنبلی باشد.

موانع شناختی

دومین عامل از عوامل تنبلی، کافی‌نبودن اطلاعات است. همچنین مشخص‌نبودن اولویت‌ها و نداشتن هدف، از عوامل تنبلی هستند. از دیگر عوامل تنبلی به تردید داشتن و مطمئن‌نبودن نیز می‌توان اشاره کرد.

شرایط محیطی

سردرگمی، نبود تشکیلات، سر و صدا، فشارکاری بیش از حد، فعالیت‌های بیش از حد، نبود ابزار لازم برای کار و یا دوستان و اقوامی که به شکلی بتوانند به انجام کار کمک کنند از عوامل تنبلی می‌باشد.

موانع جسمانی

 استرس، خستگی و بیماری از موانع جسمانی می‌باشد، که می‌تواند از عوامل تنبلی به شمار رود.

چرا باید به مقابله با تنبلی بپردازیم؟

واقعا اگر میدانیم رفتاری به ما لطمه می زند. چرا مرتبا آن کار را انجام می دهیم؟ همین تبعات و نتایج بد برای ترک یک عادت و تغییر رفتار کافی نیست؟

همه‌ی ما دنبال آسایش و رفاه هستیم، اما بعضی‌وقت‌ها نمی‌دانیم باید چطور آن را به‌دست‌بیاوریم. بنابراین دست به رفتارهای بیهوده می‌زنیم و دیگران را وادار می‌کنیم که کار ما را انجام دهند. 

برای مثال می‌خواهیم سر کار برویم و دیرمان شده است و از طرفی، می‌دانیم که مادر یا همسرمان نگران دیر رفتن ما هستند و این نگرانی را تحمل نمی‌کنند، پس آن‌ها وسایل و شرایط را فراهم می‌کنند و درنهایت می‌گویند تو خیلی تنبل و اِهمال‌کار هستی.
در اعماق وجود بعضی از ما، ترس از دعوا و کشمکش با دیگران وجود دارد و نگران هستیم که بیان ناراحتی و رنج‌هایمان باعث ناراحتی و جدایی شود. بنابراین، احساس نارضایتی خود را غیرمستقیم و از طریق تنبلی طوری نشان می‌دهیم که طرف مقابلمان را برنجانیم. 

گاهی افسردگی نیز از عوامل تنبلی افراد می‌شود. علائمی نظیر نداشتن انگیزه ، خستگی و لذت‌نبردن از چیزهایی که قبلاً فرد از آن لذت می‌برده است. در ادامه به بررسی بهترین روش‌های مقابله با تنبلی می‌پردازیم.

روش های مقابله با تنبلی

(روش های مقابله با تنبلی)

بهترین روش‌های مقابله با تنبلی

برای مقابله و درمان تنبلی باید مشکل اصلی را پیدا کنید. در اینجا چند راه حل مقابله با تنبلی را بررسی می‌کنیم.

تعیین اهداف سالانه، ماهانه، هفتگی و روزانه

برای مقابله با تنبلی، ابتدا باید بدانید که اهداف هفتگی شما را متمرکز و با انگیزه نگه می‌دارد، همچنین یادداشت‌برداری از خواسته‌ها و اهداف، ضمن منظم کردن افکارتان به شما انگیزه می‌بخشد و بعدها که به آنها مراجعه کنید برای‌‌تان جالب خواهد بود که چه مسیری را طی کرده‌اید.

نگرانی‌هایتان از آینده را در نظر بگیرید

این روش یکی از روش‌هایی که می‌تواند به مقابله با تنبلی کمک کند است. یک روز تصمیم بگیرید که فقط به زمان حال فکر کنید. سعی کنید پنج دقیقه را صرف انجام کاری کنید که می‌خواهید انجام دهید و از به‌ تعویق ‌انداختن آن اجتناب کنید.

 ببینید اكنون از چه چیزی اجتناب می‌كنید و شروع به مقابله با ترس از زندگی مثبت و سازنده كنید. به تعویق انداختن، باعث نگرانی و اضطراب نسبت به کاری در آینده می‌شود و در نهایت همین نگرانی می تواند جایگزین زمان حال شما شود. اگر آن کار شما به صورت اکنون و حال درآید، قاعدتا نگرانی نسبت به آینده از بین خواهد رفت.

اگر دوست دارید که دنیای خود را تغییر دهید غر نزنید، از چیزی شکایت نکنید و با مقابله با تنبلی، به جای این که انواع نگرانی ها را نسبت به کارهای عقب افتاده حمل کنید، آن‌ها را روی کاغذ بیاورید و برای آن‌ها راه حل پیدا کنید. 

سعی کنید یک دفتر برای این کار داشته باشید و هر روز آن نگرانی‌ها را به دفتر منتقل کنید تا مغز شما قبول کند به دنبال راه حلی برای آن‌ها هستید در اینصورت می‌توان با به مقابله با تنبلی پرداخت.
زمان تعیین کنید

وقت معینی را مشخص کنید و آن را منحصراً به انجام کاری اختصاص دهید که تا کنون به تعویق انداخته‌اید. بعد متوجه می‌شوید که همین 15 دقیقه کوشش، تنبلی و کاهلی شما را از بین‌می‌برد و باعث مقابله با تنبلی می‌شود. همچنین  برای انجام کارهای مهمتان  زمانی را در نظر بگیرید و با تمام وجود به آن متعهد باشید.

واقع‌بین باشید و خودآزاری نکنید

خودتان را مهم‌تر از آن بدانید که با اضطراب درباره‌ی کارهایی که باید انجام دهید زندگی کنید. اضطراب ناشی از عقب‌انداختن کارها، ناراحتتان می‌کند. پس اگر خودتان را دوست دارید، خودآزاری نکنید و همچنین واقع بین باشید تا بتوانید به مقابله با تنبلی بپردازید.

در زمان حال زندگی کنید

زمان حال را به‌دقت بررسی کنید و مشکل حال حاضر را بر روی کاغذ بنویسید و ببینید همین الان از انجام چه کاری طفره می‌روید، حال به مقابله با تنبلی خود بپدازید و به سراغ انجام کارتان بروید.

شروع کنید

شروع به انجام کاری کنید که تا کنون به تعویق انداخته‌اید؛ مثل خواندن کتاب دلخواهتان، وقتی از سرکار یا کلاس به منزل می‌آیید، اگر قرار باشد یکی از دو کار مقابل را انجام دهید، کدام را انتخاب می‌کنید؟

 تماشای فیلم یا مطالعه کتاب؟ قاعدتا خیلی‌ها تماشای تلویزیون را انتخاب می‌کنند، اما چرا؟ پر واضح است که مغز در این حالت نیازی به فعالیت زیادی ندارد و ترجیح می‌دهد کاری انجام ندهد پس گزینه 1 را انتخاب می‌کند.

 اما راه حل ساده‌ای برای این موضوع وجود دارد؛ از مصرف به تولید. یعنی فقط تو آخرین انرژی خودت را مصرف کن ادامه انرژی خودش می‌آید. به دید فقط 5 دقیقه مطالعه پیش برو و شروع کن! الباقی آن ، خودش خواهد آمد. این یک راه حل عالی برای مقابله با تنبلی است.

کشف ارزش‌ها و اهدافتان

ارزش‌های خود را یک‌بار با دقت بررسی کنید. اگر ارزش شما تندرستی است پس هنگام خوردن غذا باید طوری عمل کنید که مطابق با ارزش‌هایتان باشد، هر چند برای‌تان سخت باشد. فقط در اینصورت است که می‌توانید به مقابله با تنبلی بپردازید.

اعتماد به نفس

(اعتماد به نفس)

اعتماد به نفس داشته باشید

مربی خودتان باشید. منبع انرژی و الهام خود بشوید. اگر هیچ مشوقی در اطراف خود ندارید، خودتان که هستید. به خودتان روحیه بدهید و هرگز نگویید هرگز، باور کنید تکرار جملات مثبت و الهام‌بخش در طول روز، شما را پرنشاط و شاداب می‌کند.

 به خودتان بگویید من می‌توانم، من قوی هستم و از این دست جملات؛ حس موفق بودن را در خود گسترش بدهید. چرا که نه؟ حتما شما هم استعدادها و تواناهایی دارید که با چاشنی تلاش شما را به بهترین نتایج خواهند ‌رساند و به مقابله با تنبلی کمک خواهد کرد.

عملگرا باشید

اگر دلتان می‌خواهد دنیا تغییر کند، شکایت نکنید؛ فقط فردی عمل‌‌گرا باشید، نه آرزوکننده در این حالت قدرت مقابله با تنبلی را در خود بیدار خواهید کرد.

یک راهنمای خوب داشته باشید

از دیگر ورش‌های مقابله با تنبلی پیداکردن یک راهنما است. یک راهنما پیدا کنید و از او بخواهید کارهایتان را به شما یادآوری کند و پیگیری کند تا حتماً آن‌ها را انجام دهید.

به آینده فکر کنید

فکرکردن به لذت‌های آینده نیز در مقابله با تنبلی تاثیرگذار است؛ مثلاً من این کار را انجام می‌دهم تا پولدار شوم یا اگر این کار را انجام ندهم، چه سختی‌هایی برایم پیش می‌آید.

ذهن شما تمایل به تسلیم در برابر لذت‌های آنی و زودگذر دارد و می‌خواهد شما را از فعالیت بازدارد، لذت‌های عمیق حاصل از پایان‌یافتن کار را در ذهنتان برجسته کنید و با جزئیات کامل آن را تصویرسازی نمایید تا بتوانید به مقابله با تنبلی بپردازید.

الگوبرداری کنید

برای کاری که می‌خواهید انجام دهید، با آدم‌های موفق صحبت کنید و از آن‌ها الگو بگیرید و ببینید چگونه به مقابله با تنبلی پرداخته اند، چقدر توانایی و انگیزه دارند و کارشان را پیگیری کرده‌اند.

الویت بندی کنید

 یکی از دلایل تنبلی، شلوغ بودن بیش از حد برنامه روزانه است، پس سعی کنید برنامه‌ی روزانه‌تان را خیلی شلوغ نکنید و فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، هر روز بنویسید و  آن‌ها را اولویت‌بندی کنید.

تسلیم نشوید

هرگز عقب نکشید. در مسیر رسیدن به هدف، هزارویک مانع روبه‌روی شما خواهد‌بود. به خود جرئت جنگیدن بدهید. عقب‌نشینی کار ترسوهاست. به خودتان تلنگر بزنید و یادآوری کنید برای رسیدن به هدفی مهم قدم در این راه دشوار گذاشته‌اید، هدفی که ارزش تحمل سختی‌ها را دارد. تسلیم نشوید، مسیر را بشکافید و به جلو حرکت کنید.

پایان تنبلی

(پایان تنبلی)

سخن آخر

تنبلی خوب نیست همه ما این را می‌دانیم اما گاهی از عواقب این مسئله آگاه نیستیم یا با روش‌های مقابله با تنبلی آشنایی نداریم. ما در این مطلب از سایت آکادمی هفت سعی بر این داشتیم تا به طور کامل به بررسی روش‌های مقابله با تنبلی بپردازیم.

حال که با این روش‌ها آشنا شدید وقت آن رسیده است که به تنبلی خود پایان دهید و زندگی جدیدتان را آغاز کنید. ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*