به بهبودی مستمر متعهد شوید


academyhaft 3 آبان 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

انقلاب کیفیت

بعد از جنگ جهانی دوم و متلاشی شدن ژاپن، اولین اقدام برای خروج از بحران در این کشور، تولید کالاهای ارزان بود که به کشورهای دیگر قابل صدور باشد. کالاهایی بی کیفیت که به بنجل ژاپنی معروف شدند. اما در دهه 1950 یک مشاور مدیریت به نام دبلبو ادواردز دمینگ از آمریکا به ژاپن رفت و با معرفی روشی به نام «روش کایزن» به ژاپنی ها امکان داد تا در مدت چند سال به کشوری تبدیل شوند که کیفیت عالی کالاهایش زبانزد خاص و عام است.. کایزن در زبان ژاپنی به معنی «بهبودی مستمر» است. بر اساس این روش، هرکاری را که در آن درگیر هستید، می‌توانید به شکل بهتری انجام دهید، پیوسته و بی پایان.

 

کیفیت و سودآوری

با توجه به بررسی دانشگاه هاروارد روی چند صد شرکت که در طی بیست و دو سال صورت گرفت، رابطه مستقیمی میان کیفیت و سودآوری وجود دارد. هرچه کیفیت کالای شما از رقبایتان بالاتر باشد، کارتان سودآورتر خواهد بود. وقتی گوردون بتون شرکت هواپیمایی کنتیننتال را در اختیار گرفت، دستور داد در این زمینه بررسی شود که مسافران کیفیت را چگونه تعریف می‌کنند و بیشترین خواسته شان چیست؟ معلوم شد که مسافران بیش از هر چیز به سروقت بودن پروازها علاقمندند. او با سر وقت قرار دادن پروازها توانست به یکی از شرکت های هواپیمایی موفق در دهه 1990 تبدیل شود.

کیفیت عینی نیست که به خودی خود وجود داشته باشد، شرکت هم کیفیت را تعریف نمی‌کند. به جای آن، کیفیت احساسی ذهنی است و از سوی مشتریان تعریف شود. آنها کیفیت را در دو بخش تعریف می کنند. اول مربوط به خود کالا یا خدمت می‌شود و دوم، حالت، رفتار، روش و طریقی است که کالا به فروش می‌رود یا تحویل داده می‌شود. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که 68 درصد مشتریان نه به دلیل عیب و ایراد کالا، بلکه به خاطر رفتار بد دست‌کم یکی از افراد شرکت، به سراغ کالاهای شرکت رقیب می روند.

 

روی محصول اصلی متمرکز شوید

محصول، تجارت اصلی شماست. چیزی است که با شکل‌گیری ایده تولیدش بنیان موسسه اقتصای شما بر آن گذاشته شده است. شما این کالا را به بهترین شکل تولید می‌کنید. این کالایی است که مشتریان شما آن را به شدت دوست دارند و شما را با آن می‌شناسند. هرچه از کار و محصول اصلی‌تان دور می‌شوید، وقت و انرژی‌تان را صرف کارهایی می‌کنید که کار اصلی شما به حساب نمی‌آیند. اینگونه اگر مراقب نباشید، کسی از راه می‌رسد و تجارت اصلی شما را برای خود می‌رباید.

 

راهکار دژ

در دوران باستان دور شهرها را دیوار کشی می‌کردند تا این شهرها را از حملات دشمن مصون بدارند. به مرور و با گسترش شهرها دیوارهای دیگری به گرد شهرها کشیده می‌شد و از این رو شهر شبیه یک تخته پرتاب دارت می‌شد که دایره دایره بود و هدف یا دژ اصلی حکومت در قلب آن جا داشت. پس در هنگام جنگ دیواره به دیواره عقب می ‌نشستند تا در نهایت از دژ اصلی حفاظت کنند. تا زمانی که این دژ حفظ می‌شد، شهر در امنیت به سر می‌برد، امکان شکست دشمن وجود داشت و مردم می توانستند شهرشان را از نو بسازند. کالاها و خدمات اصلی شما در حکم دژ شما هستند. باید به هر قیمت که شده از آنها حراست بکنید. تا زمانی که آن را حفظ بکنید، می‌توانید در برابر نوسانات بازار و کاهش فروش، مقاومت کنید.

 

روی نتایج متمرکز شوید

موفقیت شغلی بستگی به این دارد که چگونه طبق قول و قراری که داده‌اید، رفتار می‌کنید. فروش و رشد بستگی به این دارد که مطابق قولی که داده‌اید، کالایتان را تحویل بدهید.کیفیت بستگی به این دارد که در چند درصد مواقع، تولید شما مطابق قولی که داده اید به مشتریان خدمت می‌کند. کیفیت 100 درصد بدین معناست که همیشه کالایی که قولش را می‌دهید، به فروش برسانید. کیفیت 90 درصد بدین معناست که از هر ده بار استفاده، کالایتان نه بار خدمتی را که قول داده‌اید، ارائه می‌کند. اما این اعداد به ظاهر کوچک را دست‌کم نگیرید. فدرال اکسپرس به این نتیجه رسیده است که اگر کیفیت کارش را 99/9 درصد تعیین کند روزانه 44000 پاکت پستی به اشتباه جابجا می‌شوند. میزان اثر بخشی و کارایی شما را همیشه دیگران تعیین می‌کنند.

 

مقاله های مرتبط:
از جایی که هستید شروع کنید
الگوی گوسپا
آینده ایده آل خود را طراحی کنید
قانون سه در استخدام
۳ نیاز برتر مشتری
فعالیت استراتژیک ایجاد کنید
هفت اقدام در زمینه عملکرد شخصی
منبع: راهکار برتر
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*