تقویت توجه وتمرکز


academyhaft 20 اسفند 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

تقویت توجه وتمرکز

نویسنده: حانیه فتاحی

 

 

 

 

 

توجه و تمرکز مسئله ی مهمی است که در دنیای امروزه با محرک های مختلفی که وجود دارد کار بسیار سختی شده است.

برای همه ی ما پیش آمده است که در حال یادگیری ویا به دنبال راه حلی برای مشکل ،صحبت با شخصی ،حتی گاهی خودمان درحال صحبت کردن هستیم که حواسمان کاملا پرت شده ،گاهی یادمان میرود که اصلا چه میگفتیم و چه میکردیم.

به خصوص در این زمان که کافیست صدای  زنگ گوشی یا آمدن پیامی را بشنویم، به سمت موبایل خود رفته ودیگر به طور کل فراموش میکنیم که مشغول به چه کاری بوده ایم.

در اکثرمواقع نیاز به زنگ گوشی هم نبوده وذهن به سمت خیال بافی ها کشیده شده و کلا حواسمان از این جهان میرود.

سابقه مطالعات روان شناختی درباره توجه دست کم به قدمت روان شناسی تجربی و احداث نخستین آزمایشگاه تجربی در دانشگاه لایبزیک آلمان به همت ویلهم وونت در اواخر قرن 19 میلادی می رسد . پژوهشهای وونت و همکارانش موضوع توجه را نیز در بر می گرفت.

 

تمرکز چیست؟

 

توجه از قابلیتهای ضروری است . این مهارت عبارت از معطوف ساختن آگاهی به دامنه محدودی از محرکها یا رویدادهاست.

این مهارت به حفظ و نگهداری توجه روی یک موضوع خاص اشاره دارد.

تمرکز به توانایی انجام یک کار خاص در لحظه، بدون پریدن به یک موضوع دیگر و صرف وقت و انرژی بر روی امور مختلف گفته می شود.

در این لحظه، ذهن شما روی یک فکر جمع شده و تمام انرژی اش را صرف آن می کند.

توانایی تمرکز و توجه روی یک موضوع در اکثر مردم وجود ندارد و به تمرین نیاز دارد.

آنچه علم درباره ظرفیت توجه می گوید

 

مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که به لطف سبک زندگی دیجیتالی، در کمتر از دو دهه میزان توجه انسان از 12 به 8 ثانیه کاهش یافته است. و ما در حال حاضر کمتر از ماهی قرمز توجه می کنیم! این یافته باورنکردنی در مجله تایم، تلگراف و نیویورک تایمز گزارش شده است.

 

 

 

روش تقویت توجه

 

بنابراین برای بهبود توجه، افزایش تمرکز و ممانعت از سرگردانی ذهن چکار باید کرد؟ محققان راه هایی یافتند که ممکن است به شما کمک کند:

 

  1- همزمان چند کار را با هم انجام ندهید:

 

انجام دادن چند کار در یک زمان، تمرکز بر هر یک از کارها را دشوار می کند. گر چه بنظر می رسد که انجام دادن همزمان چند کار باعث می شود که کارهای بیشتری را انجام دهید، پژوهش ها نشان می دهد که انجام همزمان چند کار، باعث کاهش خلاقیت و دقت می شود. اگر به دنبال افزایش توجه خود هستید، در یک زمان، فقط بر یک تکلیف تمرکز کنید.

 

  2- تمرین ذهن آگاهی کنید:

 

ذهن آگاهی، توجه کردن به مسایل به شیوه خاصی است، و پژوهش ها پیشنهاد تایید می کنند که تمرین ذهن آگاهی عملا باعث بهبود توانایی تمرکز شما می شود. بر اساس تحقیقی که در یک کنفرانس سالانه توسط انجمن روانشناسی انگلستان انجام شد، کودکانی که یک دوره کوتاه مدت، ذهن آگاهی را گذرانده بودند در تمرکز کردن و عدم حواس پرتی بهتر از سایرین بودند.

 

  3- به مدیتیشن بپردازید:

 

محققان دریافتند کسانی که مدیتیشن انجام می دهند، در متمرکز کردن توجهشان بر یک موضوع و نادیده گرفتن موارد بی ربط، بهتر عمل می کنند. آیا تمرین مدیتیشن به تمرکز بهتر شما کمک می کند؟ پژوهش ها پاسخ داده اند: بله. شرکت کنندگان در یک مطالعه که مدیتیشن را یاد گرفتند و هر روز حدود 30 دقیقه تمرین کردند، سریع تر به محرک جدید توجه می کردند و این نشان می دهد که توجهشان بهبود یافته است.

 

  4– انواع مختلف تکنولوژی را خاموش کنید:

 

به نظر می رسد که ما بخش زیادی از روزمان را با انواع مختلفی از تکنولوژی، از گوشی های هوشمند گرفته تا بازی های ویدئویی و ویدئو های آنلاین، سپری می کنیم. متاسفانه پژوهش ها نشان داده است که حواس پرتی ایجاد شده توسط این تکنولوژی ها، تمرکز کودکان بر فعالیت هایی مثل روخوانی را مشکل می کند. اگر می خواهید توجه تان را متمرکز بر کاری کنید، حداقل در طی مدت زمان انجام کارتان تکنولوژی را خاموش کنید.

 

  5- تمرین کنید:

 

مدیتیشن به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چطور تمرکزتان را بهبود ببخشید؛ اما این موضوع نیاز به تمرین دارد تا یاد بگیرید که چطور توجهتان را بر کاری که در دست انجام دارید برگردانید. محققان پیشنهاد می کنند که حواستان به سرگردان شدن ذهنتان باشد، فعالانه از حواس پرتی دور شوید و تمرکزتان را بر فعالیت در دست انجامتان برگردانید. هر چه بیشتر به ذهن سرگردانتان توجه کنید، و هرچه بیشتر فعالانه توجهتان را به کارتان برگردانید، بهتر بر تکلیف در دست انجامتان تمرکز خواهید کرد.

راه حل طلائی تقویت توجه:

 

 بهترین روش ها برای ایجاد توجه، فعالیت هایی هستند که در زمان فوریت دارند: (یعنی فعالیت هایی که یا باید واکنش نشان دهید یا ضرر کنید.) برای مثال نوشتن می تواند به آرامی انجام شود. اما موسیقی و پیانو باید با سرعت مناسبی پخش شود. پس نواختن پیانو تمرکز عمیق تری نسبت به نوشتن دارد. معمولا فعالیت های بدنی پیچیده نیاز به توجه عمیق تری دارند. ورزش ها می توانند فردی یا مشارکتی و رقابتی باشند. معمولا در بین ورزش ها، ورزش های رقابتی تمرکز بیشتری را می طلبند. برای مثال، تمرینات پیلاتس همیشه به تنهایی انجام می شود، در حالی که تمرینات رزمی با حریف انجام می شود. پس ورزش رزمی تمرکز عمیق تری نسبت به پیلاتس دارد.

 

رشته های فیزیکی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

 

ورزش های گروهی

ورزش برای تنظیم وزن

اتومبیل رانی

اسکی در سراشیبی

ورزش های رزمی

یوگا

اسکیت سواری

رقص

ژیمناستیک

شعبده بازی

آکروباتیک

این فعالیت ها شما را مجبور می کند که فوراً به بدن خود توجه کنید. دویدن و دوچرخه سواری توجه را ارتقاء نمی دهد. چون می توانید روی تردمیل بی حال باشید، اما بالا بردن وزنه یا تعادل روی یک پا باعث بیدار شدن و هشیاری شما می شود.

 

 

 

 

 

 

رشته های مشارکتی یا رقابتی که پیشنهاد می شوند عبارتند از:

شطرنج هر نوع رقابت دیگری با محدودیت زمانی کم

اجرای موسیقی در یک گروه موسیقی

ورزش های رزمی

رقص گروهی

آکروباتیک گروهی

برای پیشرفت واقعی، فردیت خود را کنترل کنید. ممکن است شما یک حرفه ای بسیار پردرآمد باشید، اما در هنگام مواجهه با هر یک از مهارت ها، ناتوان و بی توجه باشید.

 

کلام آخر:

توجه و تمرکز با خوردن یک قرص یا انجام یک بازی ذهنی به راحتی حاصل نمی شود. خوشبختانه می توان آن را از طریق شیوه زندگی صحیح پرورش داد که به شما فرصتی منظم می دهد تا کاملاً روی یک فعالیت مهم تمرکز کنید.

نیازی نیست تا حتما از کودکی شروع کنید، می توانید بعداً در زندگی خود یک سرگرمی و فعالیت هدفمند را انتخاب کنید. این سرگرمی باید فیزیکی باشد، و شامل فوریت “در زمان واقعی” و حتی بهتر است با دیگران هم بصورت شریکی و گروهی انجام شود.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*