تقویت مهارت گوش دادن


academyhaft 12 اسفند 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

تقویت مهارت گوش دادن
نویسنده :حانیه فتاحی

 

 

مهارت گوش دادن یکی از مهم ترین مهارت هاست که در زمینه های شغلی ،حتی ارتباط با دیگران نقش مهمی دارد و همچون مهارت فن بیان نیاز به تلاش برای کسب این دانش است.

اکثر افراد وقتی سخن از مهارت گوش دادن به گوششان میخورد ،با خود میگویند گوش دادن مسئله ای نیست که نیاز به مهارت داشته باشد.

اما باید بگویم این دیدگاه کاملا اشتباه است و گوش دادن یک مهارت است که نکات مختص به خود را دارد و یادگیری آن خالی از لطف نبوده و در زمینه های زیادی مشکلات را حل خواهد کرد .

گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها در فرآیند ارتباط. این توانایی، کلید همه‌ی ارتباطات موثر است. چنانچه به مهارت گوش دادن مسلط نباشید، به آسانی ممکن است پیام‌های ارسالی از سوی طرف مقابل‌تان را اشتباه برداشت کنید. در چنین شرایطی، فرآیند ارتباط بی‌اثر شده و به سادگی موجب نا‌امیدی و رنجش فرستنده‌ی پیام خواهد شد.

همان‌طور که پیداست گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی به شمار می‌رود، آنقدر مهم که بسیاری از کارفرمایان برجسته برای کارمندانشان جلسات آموزش مهارت گوش دادن ترتیب می‌دهند. افزایش سطح رضایت مشتریان، بهبود کارآمدی در نتیجه‌ی اشتباهات کمتر و افزایش تبادل اطلاعات چند نمونه از مزیت‌هایی هستند که در پی یادگیری مهارت گوش دادن حاصل می‌شوند.

بسیاری از رهبران و کارآفرینان موفق، موفقیت خود را مدیون خوب گوش دادن هستند. به اعتقاد ریچارد برانسون (Richard Branson)، مهارت گوش دادن یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) بوده است. با توجه به اینکه خوب گوش دادن از جمله مهارت‌هایی محسوب می‌شود که در زیربنای تمامی روابط انسانی مثبت قرار دارد، پس به نفع‌ همگی ماست که کمی وقت بگذاریم و مهارت گوش دادن را که عنصر سازنده‌ی موفقیت است در خودمان پرورش دهیم.

 

گوش دادن با شنیدن یکی نیست

 

شنیدن، یک بحث کاملاً‌ فیزیولوژیک است  و صرفاً به معنای فعال شدن سنسورهای شنوایی ما در اثر امواج صوتی است. سپس توضیح داده‌اند که  گوش دادن یک مهارت شناختی (Cognitive) است و عملاً یک فعالیت ذهنی و تحلیلی محسوب می‌شود.

گوش دادن با شنیدن فرق دارد. شنیدن یعنی توانایی درک صدا، حال آنکه گوش دادن نیازمند تمرکز عمیق‌تر و استفاده از سایر حواس است. برای گوش دادن نه تنها باید به ماجرایی که تعریف می‌شود دل بدهید، بلکه لازم است به طرز بیان، شیوه‌ی استفاده از زبان، لحن و حرکات بدن گوینده نیز دقت داشته باشید. به عبارت دیگر، گوش دادن یعنی درک همزمان پیام‌های کلامی و غیرکلامی. پس فقط شنیدن کلمات گفته شده کفایت نمی‌کند، بلکه برای گوش دادن، به چیزی بیشتر از گوش‌ها احتیاج دارید. در مجموع، مهارت خوب گوش دادن بستگی به این دارد که چه مقدار از حرف‌های طرف مقابلتان را شنیده و به مفهوم‌شان آگاه هستید. دکتر راشِل نائومی رِمِن (Rachel Naomi Remen)، ترویج‌دهنده‌ی طب تلفیقی، در این باره می‌گوید:

گوش دادن اساسی‌ترین و قدرتمندترین شیوه‌ی برقراری ارتباط با دیگران است. فقط گوش دهید. شاید مهم‌ترین چیزی که همواره به یکدیگر ارزانی می‌کنیم همین توجه‌مان باشد.

خوب گوش دادن شامل زیر نظر گرفتن زبان بدن و توجه به ناهماهنگی‌های احتمالی بین پیام‌های کلامی و غیرکلامی ارسال شده از سوی گوینده است. به بیان ساده‌تر، یک شنونده‌ی خوب فقط به چیزی که گفته می‌شود گوش نمی‌دهد، بلکه به چیزهایی که گفته نمی‌شوند یا نصفه‌کاره به زبان می‌آیند نیز گوش می‌دهد. مثلا اگر کسی به شما گفت که زندگی خوب و خوشی دارد، اما حین انتقال این پیام دندان‌هایش را به هم فشرد یا اشک در چشم‌هایش حلقه زد، بدانید که بین پیام کلامی و غیرکلامی او مغایرت وجود دارد.

مارک تواین میگوید:اگرقراربود بیشتراز مقداری که گوش میدهیم حرف بزنیم ،ان وقت دوزبان ویک گوش میداشتیم .

 

بخش اصلی شنیدن در”گوش” و بخش اصلی گوش دادن در مغزاتفاق می افتد.

 

 

 

 

 

 

عوامل موثر در گوش دادن

 

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند کیفیت گوش دادن شما را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهند و موجب شوند که شما واکنش های متفاوتی به مخاطب خود و گوینده کلام نشان دهید. برخی از این عوامل عبارتند از:

 

  1. پیش فرض های ذهنی

 

پیش فرض های ذهنی تاثیر بسیار زیادی بر روی مهارت گوش کردن دارند به عنوان مثال شما تصور کنید پیش فرض ذهنی شما از یک فرد این است که شخصی خودشیفته و خودخواه می باشد به همین خاطر در هنگام صحبت کردن تنها چیزی که مرتب در ذهن شما تکرار می‌شود این است که هر جمله ای که بیان می‌کند صرفاً برای تعریف کردن از خودش است. پیش فرض های ذهنی تعیین می‌کنند که شما چه برداشتی از صحبت های طرف مقابل خود داشته باشید این پیش فرض ها در اصل هدایت کننده ذهن شما هستند.

 

  1. عدم تمرکز

 

تمرکز یکی از عواملی است که به شدت در میزان کیفیت گوش دادن شما به صحبت های طرف مقابل اثرگذار است. به عنوان مثال زمانی که شخصی در حال صحبت با شماست و شما در ذهن خودتان در حال پردازش پاسخ هایی هستید که قرار است به او بدهید، بدون شک در این صورت شما تمرکز بر روی حرف هایی که می‌شنوید ندارید و تنها در حال گوش کردن آن ها هستید. اما ذهن شما درگیر آنها نمی‌شود. به همین علت ممکن است بسیاری از نکاتی که در حرف های شخص مقابل وجود دارد متوجه نشوید و یا حتی به اشتباه برداشت کنید.

 

  1. تکراری بودن صحبت ها

 

وقتی که شما حرفی را برای چندمین بار می‌شنوید و به اصطلاح آن حرف تکراری است، بدون شک با دقت کمتری به آن گوش می‌دهید و تنها شنونده هستید. به همین علت است که وقتی حرف تازه ای به شما گفته می‌شود، بیشتر در ذهن شما باقی می‌ماند. زیرا با تمام حواس خود تلاش کرده اید تا آن را متوجه شوید. حرف های جدید معمولاً افراد را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهند و ذهن آنها را بیشتر درگیر می‌کند. بنابراین تکراری نبودن صحبت ها یکی از عوامل بسیار موثر بر کیفیت گوش دادن مخاطب است.

 

 

 

 

 

  1. شناخت تفکرات

 

زمانی که شما با تفکرات یک فرد آشنا هستید، بدون شک می‌توانید صحبت های او را بسیار بهتر درک کنید و با دقت بیشتری به آنها گوش دهید. اما وقتی که هیچ چیزی درباره نحوه تفکر یک شخص نمی‌دانید، ممکن است در مهارت گوش دادن به مشکل برخورد کنید. به این دلیل که مرتب سعی می‌کنید از صحبت های او متوجه منظور او شوید و چون با نحوه تفکر و ویژگی‌های اخلاقی و آشنایی ندارید، شاید نتوانید بسیار موفق باشید و حتی به اشتباه متوجه برخی مسائل بشوید.

 

  1. تفاوت های فردی

 

تفاوت های فردی یکی از مسائلی است که باید بسیار به آن توجه داشته باشید که قرار نیست همه شبیه شما فکر کنند و یا نظرات مشابه با نظرات شما را داشته باشند تا شما با تمام دقت و حواس خود به آنها گوش دهید. بلکه افراد ممکن است نظراتی داشته باشند که به طور کامل با ایده ها و عقاید شما مغایر است. اما باز هم لازم است که تمام مهارت های خوب گوش کردن را به کار بگیرید تا بتوانید منظور آنها را به درستی متوجه شوید. در واقع اگر به خوبی بتوانید با این موضوع کنار بیایید، بسیاری از مشکلات شما هم حل خواهند شد و حتی می‌توانید اصول انتقاد را هم به خوبی رعایت کنید.

 

درک صحیح از تفاوت های فردی، کیفیت گوش دادن را تقویت می کند.

 

ديـل كارنگى درباره خوب گوش دادن و تاثير فوق العاده آن در كسب قلوب  سخن گـفـته و گفتار خود را به اين جمله كوتاه پايان داده است كه : اگر مى خواهى مردم تو را دوست بدارند از قاعده شماره 4 پيروى كن : شنونده خوبى باش , و گوينده را تشويق كن كه از خودش سخن گويد.

در اين فصل آمده است : اگر مى خواهى مردم از گرد تو پراكنده شوند و هنگامى كه اجتماع آنها را ترك كردى تو را مسخره كنند چنين باش : بـه كـسـى فـرصـت سـخـن گفتن مده .

. .

و پيوسته از خودت سخن گوى , و هرگاه ضمن آن كه ديگرى سخن مى گويد انديشه اى به ذهنت خطور كرد منتظر مباش تا او گفتارش را تمام كند چه او مانند تو تيز هوش و با ادب نيست پس چرا وقت خود را با شنيدن گفتارياوه اش ضايع كنى … بلكه در ميان سخنانش بر او وارد, و در نيمه گفتارش با او روبروشو.

سپس مى گويد: براى آن كه گوينده برجسته اى بشوى نخست شنونده خوبى باش .

منبع : کتاب دوست يابى

 

 

آکادمی هفت همراه امروز و فردای شما ………

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*