آشنایی با خود انضباطی (قسمت دوم)


academyhaft 24 خرداد 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

 آیا می‌توانید تصور کنید شخص نابینایی  گلف بازی کند؟ این کار ممکن و انجام شده است. شخصی در کالیفرنیا طی یک سال در بیست و پنج دوی ماراتن شرکت کرده که در نوع خود بی‌نظیر است، اما اگر بدانید که پاهایش فاقد انگشت، پاشنه و قوزک بودند، تازه درک می‌کنید که خود انضباطی او تا چه اندازه بوده است که چنین پایمردی و استقامتی را پرورانده است. نظرتان درباره مردی که رکورددار فوتبال ملی است و بلندترین ضربه گل از آن اوست چیست اگر بدانید پاهایش انگشت نداشتند !

شناگر المپیکی، فقط دو روز پس از عمل جراحی ریه دو مدال طلا و دو مدال نقره را صاحب شد. چه چیز باعث چنین عملکرد برجسته ای می شود؟ بدون شک شجاعت و اعتماد به نفس بی اندازه. در این مقاله از سایت آکادمی هفت به بررسی خود انضباطی و تاثیراتی که در موفقیت افراد می‌گذارند پرداختیم. پس اگر شما هم به دنبال شناخت راهکارهایی برای پرورش این ویژگی در درون خود هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فواید خود انضباطی

(فواید خود انضباطی)

 خود انضباطی چه فوایدی به‌همراه دارد؟

باب ریچاردز، قهرمان سابق المپیک، به ما نشان داد که برای قهرمان شدن نیازی نسیت که غول آسا و تنومند بود، بلکه فقط باید خود انضباط بود. همین توضیح می‌دهد که چرا نود و پنج درصد از قهرمانان جهان قدی کوتاهتر از صد و هشتاد سانتی متر و وزنی کمتر از هشتاد کیلو گرم دارند. کمبود عضله را می‌توان با خود انضباطی جبران کرد؟

این افراد تعداد معدودی از قهرمانانی بودند که راه خود انضباطی را به ما نشان دادند. همه ما از آنچه تصور می‌کنیم، به مراتب تواناتر هستیم اما به ندرت به پتانسیل واقعی خودمان دست پیدا میکنیم، زیرا به اندازه کافی خود انضباط نیستیم تا استعداد‌های خود را شکوفا کنیم. اگر می‌خواهید خود انضباط شوید باید حسابی تلاش کنید، با خستگی بجنگید، یاد بگیرید چگونه «مسیربلند  آسان » را به جای «مسیر کوتاه سخت»، انتخاب کنید و استعدادهایتان را بیش از پیش به درخشش در آورید .

در قسمت اول این مقاله درباره برخی از تکنیک‌های خود انضباطی، صحبت کردیم. اکنون به ادامه این موضوع می‌پردازیم اما پیش از آن به‌عنوان یک یادآوری، به خاطر داشته باشید پافشاری و انجام مداوم این تمرینات است که شما را در رسیدن به خود انضباطی و موفقیت در کارها یاری می‌دهد، نه‌ فقط خواندن آن‌ها یا انجام کوتاه‌ مدتشان. در ادامه همراه شوید تا ادامه روش‌های خود انضباطی را با هم مرور کنیم.

تاثیرات خود انضباطی در موفقیت

(تاثیرات خود انضباطی در موفقیت)

 تکنیک‌های خود انضباطی بخش دوم 

متأسفانه، این مورد قابل‌ مذاکره نیست!

زمانی که بخواهید در اهدافتان موفق باشید لازم است از برخی امور صرف‌نظر کنید. بهانه‌ها و عذرها را کنار بگذارید، باید تلاش کنید و گاهی به خود و وسوسه‌های درونی‌تان “نه” بگویید. من هم قبول دارم نشستن پای تلویزیون و دیدن برنامه مورد علاقه‌تان خیلی خوشایندتر و ساده‌تر از کار کردن بر روی یک پروژه سخت و خسته‌کننده است، اما در این موارد همیشه به خود نهیب بزنید و یادآوری کنید که: کدام‌ یک از این کارها در درازمدت به سود من است؟ به‌ این‌ ترتیب می‌توانید کار درست را انتخاب کنید. این جمله معروف آبراهام.جی.هسچل را به یاد داشته باشید که گفت:”احترام به خود ثمره خویش انضباطی است و حس کرامت با توانایی نه گفتن به خود، رشد می‌کند.”

خود را تحت‌فشار بیرونی قرار دهید!

حتماً شما نیز کسانی را می‌شناسید که دارای خویش انضباطی بالایی هستند، این افراد برنامه‌های خود را به‌طور منظم انجام می‌دهند و به کس دیگری برای انجام منظم امورشان نیاز ندارند. با این‌حال این مطلب به اثبات رسیده است که اگر شما خود را تحت‌ فشار بیرونی قرار دهید،با این تکنیک خویش انضباطی خود را تقویت خواهید کرد.

به‌طور مثال اگر شما به‌طور مرتب به نواختن یک ساز می‌پردازید و از شما خواسته شود که در یک کنسرت ساز بنوازید، تلاش و نظم شما بسیار بیشتر از قبل خواهد شد، زیرا فشاری بیرونی بر دوش شماست. این‌ یک فشار مثبت و ارتقاء دهنده است. بنابراین لازم است گاهی خود را تحت‌ فشار بیرونی قرار دهید تا سرعت پیشرفتتان را افزایش دهید.

تسلیم مخالفت‌ها نشوید

(تسلیم مخالفت‌ها نشوید)

از مخالفت‌ها، چشم‌پوشی کنید!

افراد دیگر می‌توانند تأثیری فوق‌العاده منفی روی اهداف شما بگذارند، البته درصورتی‌که شما به آن‌ها این اجازه را بدهید. کلمات و جملات منفی که توسط دیگران بیان می‌شود و موجب ایجاد ترس در شما می‌شود، همان اجازه دادن شما به آن‌ها برای دخالت در امورتان است. 

از مشاوره با کارشناسان و یادگیری از بهترین منابع بهره‌مند شوید اما هرگز خود را در معرض نظرات و افکار منفی افرادی که باعث دلسرد شدن شما از اهدافتان می‌شود،قرار ندهید. این‌ یکی دیگر از جنبه‌های مهم خویش انضباطی است.

با موارد بی‌ارزش، وسوسه نشوید!

همه ما ذاتاً دوست داریم چیزی را که شروع کرده‌ایم، تمام کنیم خواه دیدن یک فیلم باشد یا انجام یک پروژه کاری. وقتی کسی شروع به شوخی کردن یا گفتن جک برای شما می‌کند ( یا از شایعات بی‌اساس با شما سخن می‌گوید) ذهن شما دوست دارد، پایان آن را بداند زیرا این خاصیت ذهن است؛ این تکنیک نیز بر اساس همین ویژگی ذهن ایجاد شده است. اگر شما چیزهای مهمی برای انجام دادن داشته باشید مانند آموختن یک مطلب،انجام پروژه‌ای مهم و… در این صورت موارد بی‌اهمیت تمرکز شما را می‌رباید و شما قادر به انجام کار مهم خود نخواهید شد. 

بازی‌های کامپیوتری و یا تماشای برنامه‌های هیجان‌انگیز تلویزیونی می‌تواند در شما احساس رضایت خاطر ایجاد کند زیرا چیزی را به پایان رسانده‌اید. این درست مانند آن است که شما احساس گرسنگی خود را با خوردن تنقلات ناسالم و بی‌ارزش رفع کنید و آنگاه دیگر تمایلی برای خوردن غذایی سالم و کامل نداشته باشید. پس همواره در هنگام انتخاب موارد مختلف به درجه اهمیت موضوع دقت کنید، تا وقت خود را بیهوده هدر ندهید.

سخن آخر

در این مقاله از سایت آکادمی هفت که بخش دوم مقاله آشنایی با خود انضباطی بود به تکمیل راهکارهای پرورش خود انضباطی پرداختیم. امیدواریم که مطالب مطرح شده در این مقاله برای شما مفید واقع شود. ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*