دستوراتی برای تبلیغات درست


academyhaft 20 فروردین 1397 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

  • اهمیت آنچه می‌گویید، بیشتر از چگونه گفتن آن است. مشتری به محتوای تبلیغ کار دارد، نه چگونگی ارائه‌ی آن.

  • ایده‌های بزرگی را در محصول مورد تبلیغ بیابید و آن را ارائه کنید و گرنه تبلیغات شما محکوم به شکست است.

  • اطلاعات دقیق و کافی در تبلیغات خود بگنجانید و از شبیه بودن محتوای تبلیغ خود با تبلیغات مشابه بپرهیزید.

  • با توجه به بمباران تبلیغاتی روزمره، مردم به تبلیغاتی که خیلی چشمگیر هستند، نگاه می‌کنند و مابقی را رد می‌کنند.

  • خوش‌زبانی کنید ولی لودگی هرگز! مردم از دلقک‌ها چیزی نمی‌خرند.

  • با استخدام نیروی جوان، تبلیغات‌تان را به روز کنید.

  • انتقادات را بپذیرید، ولی نظر خود را پیاده کنید. تبلیغی موفق است که چکیده‌ی افکار یک نفر باشد.

  • آثاری تبلیغاتی تولید کنید که عمر ماندگاری داشته باشند و شرکت‌ها بخاطر سر رفتن حوصله‌ی هیأت مدیره، از دیدنش خسته نشوند.

  • چیزی را بگویید و نشان بدهید که می‌توانید مدافعش باشید.

  • برای علامت تجاری خود نماد بسازید.

  • کپی‌کار نباشید. اجازه بدهید دیگران از شما تقلید کنند اما شما از کسی تقلید نکنید.

 

نوشتن آگهی تبلیغاتی

تیتر مهم‌ترین بخش یک آگهی است و تعداد کسانی که تیتر را می‌خوانند 5 برابر آنهایی است که بدنه‌ی آگهی را هم می‌خوانند. وقتی تیتر را نوشتید در واقع 80 درصد کار را انجام داده‌اید. به عنوان مثال در تبلیغی که برای کودکان است، حتماً از کلماتی مثل مادر استفاده کنید. برخی از کلمات به رغم کلیشه بودن همچنان پرکاربرد و تاثیر گذارند. به عنوان مثال: چگونه می‌توان… سریع و آسان… در آینده‌ای نه چندان دور… برای نوشتن تیتر هرگز از فعل‌های منفی استفاده نکنید و از کلمات کنایی و رمزدار استفاده نکنید.

 

تولید پوستر و آگهی تصویری

برای تولید آگهی‌های تصویری به نکات زیر توجه کنید:

  • عکس‌های «قبل و بعد از…» خیلی مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرند و بیشتر از نوشته کارایی دارند.

  • برای جلب توجه خانم‌ها، گذاشتن عکس یک بچه، تاثیرگذارتر است تا یک عکس خانوادگی دسته‌جمعی.

  • از گذاشتن سوژه‌های قدیمی مثل زنی که جلوی در یک یخچال ایستاده به هیچ‌وجه استفاده نکنید.

  • از طرح‌های سمبلیک و آبستره بپرهیزید. چون نمی‌توانند پیغام شما را با سرعت لازم به بیننده منتقل کنند.

  • برای پوسترهای کنار خیابان و بزرگراه‌ها دقت داشته باشید که عناصر آن به گونه‌ای باشد که بیش از 5 ثانیه زمان برای دیدن و فهمیدن آن لازم نباشد.

 

تولید تبلیغ تلویزیونی

برای تولید تبلیغات تلویزیونی به نکات زیر توجه کنید:

  • هدف از ساخت یک تبلیغ تلویزیونی، سرگرم کردن مخاطب نیست، بلکه تنها خواست شما می‌بایست، دست به جیب کردن او باشد.

  • صدا و تصویر با هم هماهنگ باشد. در واقع اگر چیزی را نشان نمی‌دهیم، بهتر است حرفی هم درباره‌اش نزنیم.

  • در هر دقیقه بیش از 90 کلمه نگویید و بیننده را دچار بمباران اطلاعاتی نکنید.

  • بر خلاف آگهی‌های مطبوعاتی، در تبلیغ تلویزیونی، اطلاعات زیاد لازم نیست و می‌توانید فقط به یکی دو مورد اشاره کنید.

  • از همان اول بسته‌بندی محصول را به مخاطب نشان دهید تا در فروشگاه سریع آن را به خاطر آورد.

  • کار تبلیغاتی را با بروز یک مشکل نشان دهید و سپس با نحوه‌ی برطرف کردن آن مشکل، فروش محصول را تا 4 برابر افزایش دهید.

  • با برانگیختن احساسات مخاطب می‌توان محصولات قدیمی را دوباره تبلیغ کرد.

  • هرگز وعده یا پیام یک تبلیغ را با آواز بیان نکنید.

  • سعی کنید بیشتر از نماهای نزدیک استفاده کنید تا نماهای دور.

 

مشکلات چهارگانه‌ی دنیای تبلیغات

  • برخی تولیدکنندگان به جای تبلیغ محصول خود، به دنبال تبلیغ هدایایی هستند که در قبال خرید بیشتر، به مشتریان خود نوید می‌دهند.

  • در بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی کسانی مشغول به کار هستند که کار تبلیغ را با هنر مدرن ترکیب کرده‌اند. آن‌ها تعلق خاطری به محصول و فروش آن ندارند و فقط به جنبه‌ی هنری کار خود فکر می‌کنند.

  • وجود آدم‌هایی که ذهن‌شان بیشتر معطوف به سودآوری است و نه خلاقیت. آن‌ها پول‌های کلانی را صرف خرید شرکت‌های کم‌ رونق و ادغام با شرکت خود می‌کنند.

  • آژانس‌های تبلیغاتی با تکرار اشتباهات قدیمی، پول مشتریان خود را بر باد می‌دهند. به عنوان مثال چاپ حروف مشکی در زمینه‌ی سفید، بر خلاف گذشته، کارایی ندارد و مخاطب را برای خواندن، دچار مشکل می‌کند.

 

درس‌های مهمی که از دنیای تبلیغات

  • تنها بخش کوچکی از خلق یک اثر تبلیغاتی مرهون الهام‌ها و نوگرایی‌های ذهن است. کسی که اندک استعدادی هم داشته باشد و راهکارهای دست به جیب کردن مردم را بلد باشد، در این کار موفق است.

  • این حس اغواگر واگیردار است که سرگرم‌کردن مردم را به فروش بیشتر ترجیح دهیم.

  • برای مقایسه‌ی کاربرد روش‌های تبلیغاتی، باید بررسی کرد کدام یک فروش بیشتری را رقم زده‌اند.

  • پیش از نوشتن متن تبلیغ باید با محصول آشنایی کامل پیدا کرد.

  • کلید موفقیت در این است که به مشتری وعده‌ی یک تفاوت چشمگیر بدهیم؛ مانند طعم دلچسب‌تر، شستشوی راحت‌تر، پوستی شاداب‌تر …

  • هدف از تبلیغ، تنها ترغیب به خرید محصول نیست، بلکه باید این ذهنیت را در آنها ایجاد کرد که بهتر از انواع مشابه است.

  • روشی که در یک کشور جواب می‌دهد، تقریبا در تمام کشورها جواب می‌دهد.

  • از دانسته‌های ویراستاران استفاده کنید. آن‌ها بیش از هر کسی با اعجاز کلمات آشنایند.

  • در همایش‌های تبلیغاتی، فهرستی از اهداف را تنظیم کنید تا کیفیت کار فدای کمیت نشود.

  • هرگز تبلیغ محصولی را که خانم‌ها مصرف‌کننده‌ی آن هستند را به آقایان نسپریم.

«بنیان تبلیغات بر واژه‌ها استوار است. در هر تبلیغی، مهم‌ترین القائات، با نحوه‌ی استفاده از کلمات انجام می‌شود. شرط موفقیت در کسب‌وکار تبلیغاتی، پیداکردن افرادی است که علاوه بر ذوق و خلاقیت هنری، دانش استفاده از کلمات را می‌دانند. در نبود چنین هنرمندانی است که دور و بر ما پرشده از تبلیغ‌های کسل کننده و بی‌تاثیر.»

 

مقالات مرتبط:
راه و  رسم  مدیریت یک  شرکت تبلیغاتی موفق
منبع: اعتراف‌های یک تبلیغاتچی نوشته‌ی دیوید اگیلوی
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*