ده گام به سوی تبلیغات فروش خلاقانه


academyhaft 20 اسفند 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

  • این نکته را بپذیرید که رسانه‌ها به دنبال اخبارند.

  • اغلب موفق‌ترین ایده‌های روابط عمومی کاملاً هم منحصر به فرد نیست.

  • کسی را که هدف تبلیغات شماست، از نظر دور ندارید.

  • آزمون برنامه‌ی رادیویی را به کار ببرید.

  • خود را با خبرهای داغ روز مرتبط کنید.

  • سعی کنید دستورالعمل‌های خاصی متناسب با تعطیلات رسمی خاص تهیه کنید.

  • خود را به یک احساس پیوند دهید.

  • در مورد رسانه‌ی خود تحقیق کنید.

  • هنگام رفتن به سراغ رسانه‌ها فهرستی از محصولات خود تهیه کنید.

  • «مبادله» را به عنوان یک روش موثر در برنامه‌های خود قید کنید.

 

به خدمت‌گرفتن روابط عمومی حرفه‌ای به عنوان کمک

بزرگترین نگرانی شرکت‌های تجاری کوچک در مورد انجام دادن روابط عمومی خود، نداشتن ارتباطات رسانه‌ای است. آن‌ها خیال می‌کنند شرکت‌های روابط عمومی رابط‌هایی در میان رسانه‌ها دارند که خود آن‌ها ندارند. «تصور غلط رابط»، دروغی است که به عقیده‌ی من، به وسیله‌ی شرکت‌های روابط عمومی، برای ایجاد احساس وابستگی به متخصصان روابط عمومی، در مشتری‌های بالقوه ابدی شده است. همچنین بعضی شرکت‌های بزرگ هم برای اینکه خود را در فروش خدمات‌شان متمایز از رقبایشان نشان دهند، از این حرف استفاده می‌کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند: «ما می‌توانیم نام شما را به مجله‌ی وال‌استریت بکشانیم. چون رابطه‌ی خصوصی با دبیر صفحه‌ی تول آن داریم.»

 

بنگاه‌های روابط عمومی

بنگاه‌های روابط عمومی، متخصصانی هستند که برای دستیابی به فضایی در رسانه‌ها می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. امروزه انتشار اعلان مطبوعاتی یا درخواست تلفنی از یک نویسنده‌ی محلی، دو کاری هستند که هرکسی می‌تواند انجام دهد، اما آن‌ها بخاطر تخصص‌شان در زمینه‌ی نوشتن، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌هایی جهت جلب توجه عموم، مهارت دارند. به این دلیل بزرگ که کار روابط عمومی، شغل تمام‌وقت آن هاست و تنها شغل آن‌ها.

زمانی که به دنبال پیداکردن یک بنگاه روابط عمومی هستید می‌بایست حداقل با سه بنگاه مختلف ملاقات کنید. برای اینکه بتوانید دیدگاه‌های مختلفی را که آن‌ها در رویکرد خود به روابط عمومی و به ویژه در مورد مسائل مربوط به کار شما دارند، ببینید. بسیار مفید است که آنچه را در شرکت روابط عمومی در جستجویش هستید و آنچه از آن شرکت می‌خواهید برایتان انجام دهد، در تقاضا نامه به طور واضح برای آن شرکت تشریح کنید.

 

تفکر آزاد و تفکر خلاقانه

نیروی روابط عمومی

از آنجا که روابط عمومی موثر، بستگی دارد به توانایی شخص در دادن پاسخ‌های صادقانه، دقیق و سریع به رسانه‌ها در زمانی که خبرنگاران سوالات خود را مطرح کنند، اگر لازم باشد که هرآنچه در روابط عمومی انجام گرفته ـ به شکل مکتوب، تلفنی و حضوری ـ به تایید افراد بسیاری برسد، مدیر روابط عمومی نمی‌تواند به شکلی موثر عمل کند، چون تا پاسخ بخواهد به تایید نهایی برسد، ماجرا سرد می‌شود و رسانه‌ی موردنظر هم نسبت به قضیه بی‌تفاوت شده است. برای موثرکردن تلاش‌های روابط عمومی، مدیر روابط عمومی باید قدرت تصمیم‌گیری سریع داشته باشد و مجبور نباشد رونوشت اسناد روابط عمومی را به بیش از دو یا سه نفر ارجاع دهد. 

ادغام روابط عمومی با سایر بخش‌های کسب‌وکار

نیمی از وظیفه‌ی متخصص روابط عمومی تمام‌وقت، منتقل کردن اطلاعات به رسانه‌هاست؛ نیمه‌ی دیگر فهمیدن این نکته است که شرکت واقعاً چه می‌کند. به قسمت‌های مختلف شرکت سر بزنید و با مشتری‌هایتان صحبت کنید و از آن‌ها درباره میزان رضایت‌مندی‌شان سوال کنید. برای هماهنگ نگه‌داشتن خود با فعالیت‌های شرکت کارهای زیر را انجام دهید:

  • خواندن جراید بازرگانی

  • حضور در شوهای فروش مهمی که شرکت شما هم در آن محصولاتش را به نمایش می‌گذارد.

  • سرکشی از سایت اینترنتی خود و سایت‌های دیگر رقبا

  • به آگهی‌های رقبایتان پاسخ دهید و از آن‌ها هم درخواست کنید متون اطلاع‌رسانی خود را برایتان ارسال کنند.

  • با نمایندگان فروش صحبت کنید تا بدانید مشتری در مورد محصولات شما در مقابل رقبا چه میگویند.

  • نمایندگان فروش را در جلسات مذاکره‌ی واقعی با مشتریان احتمالی همراهی کنید.

 

قاعده‌مند کردن ایده‌ها

تمام نیاز شما برای موفقیت در روابط عمومی به شرح زیر است:

آگاهی از مبانی: قالب‌ها، فوت‌وفن‌ها و روش‌های متدوالی که در ارتباط با رسانه‌ها به کار می‌رود. هیچ چیز اسرارآمیز یا مشکلی در یادگیری آنها وجود ندارد.

توانایی تفکر خلاقانه: برای رسیدن به ایده‌هایی زیرکانه، مهیج و مرتبط با پیام بازرگانی مورد نظر به کار می‌رود.

 

خلق ایده‌های مفید در روابط عمومی

گام 1: مشکل را مشخص کنید

قدم اول در حل مشکل، دانستن این است که مشکل چیست. بسیاری از مردم به سرعت به پیش میروند، بدون اینکه بدانند سعی در به دست آوردن چه چیزی دارند.

گام2: اطلاعات مرتبط را کنار هم قرار دهید

در ماجراهای جنایی، کارآگاهان بیشتر وقت خود را صرف جستجوی آثار جرم می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند پرونده را تنها با تفکر زیرکانه حل کنند؛ باید اطلاعات را در دست داشته باشند. شما هم باید قبل از اینکه مشکلی را حل کنید یا تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید، اطلاعات آن را داشته باشید. پس پرونده‌ای سازمان‌یافته‌ از مطالبی تهیه کنید که در زمینه‌ی پروژه گردآوری می‌کنید و قبل از اقدام به تنظیم راه‌حل خود، آن پرونده را بازبینی کنید.

گام 3: دست به گردآوری اطلاعات عمومی بزنید

می‌توانید با تبدیل شدن به دانش‌آموز، در بسیاری از زمینه‌هایی که به کارتان مربوط است، روند یادگیری خود را سرعت ببخشید. مشترک مجلاتی شوید که در زمینه‌ی کاری شماست و کتاب‌هایی در زمینه‌ی کاری خود بخوانید و از هر راهی که می‌توانید درباره کارتان دانش و اطلاعات کسب کنید.

گام4: به دنبال ترکیبات بگردید

یک ایده لزوماً نباید چیزی کاملاً جدید باشد. بسیاری از ایده‌ها تنها ترکیبات جدیدی هستند از عناصر موجود. با گشتن به دنبال ترکیبات، می‌توانید به روش دسترسی جدید دست یابید.

گام5: به خودتان فرصت فکر کردن بدهید

درست همان زمانی که فکر می‌کنید استعداد خلاق شما خشکیده است، کنارگذاشتن مسئله برای مدتی به شما کمک می‌کند تا قوای خود را برای تولید ایده تجدید کنید.

گام 6: از فهرست کنترلی استفاده کنید

از این فهرست‌ها برای برانگیختن تفکر خلاقانه و به عنوان نقطه‌ی شروعی برای ایده‌های جدید استفاده کنید. بسیاری از تولیدکنندگان، مشاوران، مجلات فنی و انجمن‌های بازرگانی، فهرست‌هایی را منتشر می‌کنند که می‌توانید در کار خودتان استفاده کنید. ولی بهترین فهرست‌ها، آن‌هایی است که در امور روزمره‌ی شما خود را بروز می‌دهند.

گام7: بازخورد بگیرید

سعی کنید نظر دیگران را راجع به ایده‌هایتان بپرسید. در صورت مخالفت و انتقاد با ایده‌هایتان، اگر احساس می‌کنید حق با شماست و انتقادها بی‌پایه و اساس است، به آن‌ها توجهی نکنید. ولی در اکثر مواقع، بازخورد،  اطلاعات مفیدی را فراهم می‌آورد که می‌تواند به شما در رسیدن به سودمند‌ترین و بهترین ایده‌ها کمک کند.

گام8: کار گروهی انجام دهید

یک گروه دونفره ایده‌آل است. اما هرچه بیشتر از این باشد، این خطر شما را تهدید می‌کند که کارتان برسد به انجمنی که سعی می‌کند، ولی کاری از پیش نمی‌برد. شخصی که با او گروه تشکیل می‌دهید، باید واجد مهارت‌ها و فرآیندهای تفکری باشد که با تفکرات شما در تعادل باشد و آن را تکمیل کند.

 

فرصت دادن به ایده‌های جدید

فرآیند ذهن خلاق طی دو مرحله کار می‌کند: اولین مرحله، تولید ایده است، وقتی که ایده‌ها آزادانه جاری می‌شوند. دومین مرحله، مرحلهی بحرانی یا «تنظیم و تصحیح» است که در آن تمام ایده‌ها را مقابل نور سرد روز می‌گیرید و بررسی می‌کنید که آیا عملی هست یا نه. بسیاری از مردم این دومرحله را قاطی می‌کنند. طی مرحله‌ی تولید ایده، به شدت مشتاقند که هر ایده‌ای را به محض ظاهر شدن نقد کنند. در نتیجه ایده‌ها را می‌کشند و زمانی که باید تولید آن ایده‌ها را تقویت کنند.، اقدام به قضاوت‌های آنی می‌کنند.

 

مقالات مرتبط:
روابط عمومی چیست و عملکردش چگونه است؟
مخاطبان کلیدی در دسترس روابط عمومی
استفاده از روش‌های روابط عمومی
تهیه خبرنامه‌ی شرکت
اجرای برنامه‌هایی جهت جلب توجه مردم
ده فعالیت موفق و برتر در تاریخ روابط عمومی
منبع: روابط عمومی به زبان آدمیزاد نوشته اریک یاوربوم و باب بلای ترجمه بنفشه فرهمندی
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*