راز برند شدن


academyhaft 27 آبان 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

همین حالا برند خودت رو بساز

 

نویسنده : حانیه فتاحی

 

تبلیغات در دنیای کسب و کار یک امر مهم و حیاتی است. به همین دلیل دغدغه کسب و کار‌های بسیاری این است که چه روشی در مورد تبلیغات خود انتخاب کنند تا آن‌ها را به بالاترین سوددهی برساند.

از این رو  تبلیغات همه جا هستند. هر جا که باشی به سراغت می آیند. داخل حیاط، لای درب، هنگام عبور از پیاده رو، در بزرگراه، لای صفحه های روزنامه، مجله و در تمام وسایل دیداری و شنیداری رنگ و وارنگ، بزرگ و کوچک، هر روز و هر ساعت، وقت و بی وقت، تمام نشدنی و گره خورده در تمام تار و پود زندگی!

در هر دهه تبلیغات شکل تازه ای به خودش گرفته است .

اما میتوان گفت در این چند سال اخیر هر لحظه شاهد پیشرفت تبلیغات هستیم به گونه ای که ژاپنی ها ادعا دارند پیشرفته ترین پروژه تبلیغات را در دست دارند و درحال عملی کردنش هستند.

پژوهشگران ژاپنى به زودی تبلیغات رسانه اى جدیدى را به نام «باران اطلاعات » به جهان عرضه خواهند کرد. شبکه خبرى بى. بى. سى در آخرین گزارش هاى خود اعلام کرد تا چند سال دیگر محققان ژاپنى آزمایشگاه سایبر سالوشن پروژکتورهایى را اختراع می کنند که در نقاطى خاص، باران هاى اطلاعاتى تولید خواهند کرد.

 

قطره هاى بارانى در اثر برخورد با زمین، حرکت هاى مواج تولید می کنند که اگر مردم وارد این منطقه بارانى شوند، می توانند آگهی ها را از طریق قطره هایى که روى دست آنها می افتد، ببینند.

به اعتقاد یوکوایشی، از پژوهشگران این پروژه، تبلیغاتى که روى دست مصرف  کننده ظاهر می شود، می تواند او را متقاعد کند که این پیام واقعا براى او تهیه شده است.

 

هارولد لاسول، جامعه‌شناس ارتباطات، تبلیغات را این چنین تعریف می‌کند: تبلیغات در معنای گسترده آن، فن تحت تأثیر قرار دادن عمل انسان، از طریق دستکاری تصورات است.

 

تبلیغات زیرحسی یا نامرئی

 

تبلیغ زیرحسی توسط یک متخصص امور تبلیغات به نام جیمز ویکاری به کار رفت. او هنگام نمایش فیلم اسپارتاکوس در سالن سینما، عبارت «پاپ کورن بخورید» و «کوکا بنوشید» را با سرعت یک سه هزارم ثانیه، بدون اطلاع قبلی بینندگان، روی پرده سینما انداخت. پس از آن، تماشاگران در خلال فیلم، تمایل زیادی به پاپ کورن و نوشابه کوکاکولا در خود احساس کردند. در این شیوه، آن آگهی دهنده پیام خود را به گونه ای طراحی می کند که از حاشیه های پایین گستره شنوایی و بینایی مخاطبان بهره گیرد تا ضمیر ناخودآگاه آنها را متأثر سازد. بدین منظور از شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی توأم استفاده می شود.

حاشیه های پایین گستره بینایی، شامل تشخیص ناخودآگاه صحنه های نمایشی گذرا در مدت زمان کوتاه است. چشم انسان، صحنه های نمایشی را که مدت زمان آنها کمتر از حدود یک دوازدهم ثانیه باشد(مثلا یک بیستم ثانیه) نمی تواند تشخیص دهد.

 

 

 

 

 

 

  • چگونگی برند شدن:

 

برند یک نام، اصطلاح، علامت، نشان یا طرح یا ترکیبی از این هاست که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها یا خدمات رقبا به کار می رود.

برای تبدیل شدن به یک نام آشنا و محبوب در بین مشتریان و عموم جامعه لازم است برنامه مدونی طراحی شود و همچنین آنچه ارائه می کنید هم، از کیفیت لازم برخوردار باشد.

تلاش برای برندسازی در ایران به عنوان یک اصل اساسی به جز چند مورد محدود چندان برنامه ریزی شده نبوده و با آزمون و خطا همراه بوده است. درحالی که برند های مطرح در سراسر جهان برای ایجاد تصویر ذهنی مناسب در ذهن مخاطب مدت ها زمان می گذارند و در مسیر موفقیت این فرآیند هزینه های هنگفتی می کنند.

برای تبدیل شدن به یک برند موفق می بایست درابتدای مسیرمخاطبان خود و بازار هدف را به خوبی بشناسید و با نقاط قوت وضعف آن آشنا شوید. سپس آنچه که قرار است به آنها ارایه کنید ارزش گذاری کنید و مشخص کنید که چرا به آن نیاز دارند؟

 

_ تایید توسط منابع و افراد معتبر

 

اولین راه برای سریعتر دیده شدن برند این است که توسط یک منبع اینترنتی یا غیراینترنتی بسیار معتبر و پربازدید یک تاییدیه برای کیفیت محصولات خود بگیرید. برای مثال اگر یک محصول خاص تولید کرده اید، ایده خوبی است که نمونه ای از آن را به یک شخص معروف از قبیل بازیگر یا ورزشکار بدهید تا از آن استفاده کند. می توانید امیدوار باشید که او در صورت پسندیدن محصول در صفحات اجتماعی خود به محصول شما اشاره کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_ محتوای ویروسی (فراگیری)

 

یک راه بسیار جالب و جدید برای سریعتر دیده شدن برند ایجاد محتوای ویروسی است. محتوای ویروسی نوعی از محتوا است که به واسطه خلاقیتی که در ساخت آن بکار رفته، به سرعت در بین کاربران شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و در مدت کوتاهی توسط عده زیادی از مردم مشاهده می شود.

تنها مشکلی که این روش دارد این است که برای تولید محتوای ویروسی باید محتوا را کاربردی، هیجان انگیز، متمایز و با زمان مناسب تولید کنیم تا کاربران برای اشتراک گذاری آن رغبت داشته باشند. در صورت تولید موفقیت آمیز چنین محتوایی می توانید به سرعت برند خود را به مردم معرفی نمایید.

 

_ همکاری نیروهای انسانی

 

یکی دیگر از روشهای دیده شدن برند توسط مردم که مشابه روش اول می باشد، این است که با یک شخص تاثیرگذار در زمینه کاری خود همکاری کنید و نظر مثبت او را نسبت به خود جلب کنید. این همکاری می تواند در اجرای یک پروژه کاری مشترک و مواردی از این قبیل باشد.

اما تفاوتی که این روش با روش اول دارد این است که دریافت تاییدیه توسط افراد فعال در زمینه کاری مشابه می تواند اعتبار بیشتری را بواسطه منابع و مخاطبان گسترده ای که این افراد در اختیار دارند، برای شما به ارمغان بیاورد.

 

_ سئوی محلی

 

یک استراتژی بلندمدت برای دیده شدن برند، سئوی محلی سایت است. تحقق این موضوع سبب جذب ترافیک بیشتر و افزایش اعتبار سایت می باشد. اما بزرگترین ایراد این روش مخصوصا برای کسب و کارهای تازه تاسیس این است که برای به نتیجه رسیدن کامل آن باید چندین ماه صبر کرد.

با این حال اگر شما بتوانید تمرکز خود را بر روی چند کلمه کلیدی بگذارید که در موقعیت جغرافیایی شما بیشترین میزان جستجو را دارند، قادر خواهید بود در مدت زمانی کوتاه تری رتبه سایت خود را ارتقا دهید. در این مدت می توانید برای خود یک استراتژی بلندمدت و بزرگتر برای رسیدن به رتبه های بهتر تدوین کنید.

 

_ حضور فعال در شبکه های اجتماعی

 

در بازاریابی شبکه های اجتماعی تقریبا هیچ مانعی برای ورود شما وجود ندارد. زیرا هر کسی می تواند در این رسانه ها حساب کاربری ایجاد کرده و به طور کاملا رایگان در آنها محتواگذاری نماید.

با این حال اگر می خواهید مخاطبان زیادی برای برند خود پیدا کنید، باید ماهها و سالها به طور منظم در این رسانه ها محتواگذاری کنید تا بتوانید ارتباط پایداری با مخاطبان خود برقرار کنید و از این طریق میزان دیده شدن برند خود را افزایش دهید.

از آنجایی که شما ممکن است زمان زیادی برای این کار نداشته باشید، می توانید با ترفندهایی مخاطبان را درگیر محتوای خود کنید. برای مثال می توانید با تعیین یک جایزه از آنها بخواهید که با ارسال عکسی از محصولات شما با یک هشتگ خاص به طور ناخواسته سبب بیشتر دیده شدن محتوای شما در سطح اینترنت شوند.

 

 

_ تبلیغات کلیکی

 

بطور کلی استفاده از این روش در بلندمدت به دلیل هزینه بر بودن توصیه نمی شود. زیرا در بهترین حالت هزینه مصرفی شما برای این روش با درآمد حاصل از آن تقریبا مساوی می شود و سود چندانی عاید شما نخواهد شد. این روش دیده شدن برند عمدتا برای تولید حجم گسترده ای از ترافیک برای سایت در مراحل اولیه راه اندازی آن می تواند مفید باشد.

مزیت این روش این است که شما فقط برای ترافیک دریافتی هزینه پرداخت می کنید. چنانچه مخاطبان خود را به درستی هدف قرار دهید و صفحات فرود مناسبی برای آنها طراحی کنید، در این صورت هر بازدیدکننده می تواند تبدیل به یک مشتری دائمی برای شما بشود.

 

_ جنجال آفرینی

 

یکی از روش های جالب برای دیده شدن برند شما جنجال آفرینی است. در این روش شما با تولید محتوایی که می تواند جنجالی باشد و اختلاف سلیقه زیادی در بین افراد مختلف ایجاد کند، یک بحث و جدل بین کاربران خود ایجاد کرده و آنها را به گونه ای درگیر محتوای خود می کنید.

بدیهی است که در استفاده از این روش باید احتیاط به خرج دهید. زیرا پرداختن به موضوعات نامناسب و نامرتبط فقط می تواند باعث از بین رفتن اعتبار برند شما بشود.

این روشهای میانبر خود به خود باعث موفقیت شما نخواهند شد. برخی از آنها در مراحل اولیه توسعه برند شما کاربرد دارند و برخی دیگر برای موفقیت در بلند مدت استفاده می شوند.

 

برای برند شدن تلاش کن و روبه جلو حرکت کن و بدان که شکست نباید برایت معنایی داشته باشد هر شکستی شروع یک موفقیت است.

 

شرکت BMW در اصل به عنوان یک شرکت سازنده هواپیما شروع به کار کرد. بعد از این که آلمان در جنگ جهانی اول شکست خورد تمام شرکت های تولید کننده هواپیما مجبور شدند تولید خود را متوقف کنند، که یکی از شرایط پیمان صلح ورسای بود. با توجه به این که این شرکت با ورشکستگی مواجه بود به تولید موتورسیکلت روی آورد و بلافاصله بعد از آن در سال 1928 به تولید اتومبیل مبادرت ورزید. لوگوی کنونی آنها به احترام میراث هوانوردی آنها است.

 

 

 

آکادمی هفت همراه شما در مسیر موفقیت ……………..

 

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*