راه اندازی یک کسب ­وکار


academyhaft 18 تیر 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

ساختن نمونه اولیه کسب­ وکار یک فرآیند پیوسته است. فرآیندی که آن را توسعه­ ی کسب ­وکار می نامیم. توسعه­ ی کسب­ وکار سه اصل متمایز اما مرتبط باهم دارد: نوآوری،کمّی سازی، هماهنگ ­سازی.

نوآوری:

خلاقیت با نوآوری یکی نیست. استاد دانشگاه هاروارد، پروفسور تئودور لویت معتقد است : «خلاقیت یعنی اندیشیدن درباره ­ی چیزهای جدید و نوآوری یعنی انجام دادن چیزهای جدید»

برای لحظه­ ای تصور کنید تنها با جایگزینی یک عبارت جدید و خلاقانه در زمان فروش، بدون صرف هزینه، موفق می­ شوید فروش تان را افزایش بدهید؛ این به شوق و خلاقیت خودتان بستگی دارد . درواقع نوآوری خود را در تغییر تعدادی از لغات، طرز برخورد و رنگ لباس کار نشان می­دهد. نوآوری، قلب هر کسب ­وکار استثنایی است و به این معنی می­باشد که شما پیوسته باید از خودتان سوال کنید:« چه چیزی مانع می­شود تا مشتری من نتواند خواسته ­هایش را از کسب ­وکار من دریافت کند؟» باید در حین انجام کار همواره از خود بپرسید:« بهترین راه برای انجام این کار چیست؟» با این کار شما مهارت تان را پرورش داده­اید؛ تا زمانی که به نوآوری توجه شود و کارمندان به حفظ آن تشویق بشوند، کسب ­وکار شما بیشتر توسعه می­یابد. نوآوری باید هدفمند و مطابق با سلیقه­ ی مشتری باشد و در انجام امور نقش تسهیل کننده را بازی کند، در غیر این صورت نوآوری محسوب نمی­شود بلکه بیشتر مشکل­ آفرینی خواهد بود.

مکانیزم نوآوری در ذهن مشتری کسب­ وکار شما را متمایز می­ سازد و شخصیت شما را پایه ­ریزی می­کنند. نوآوری حاصل بررسی­ های علمی صورت گرفته در مورد نیازهای فعلی مشتریان و آنچه در آینده بدان محتاج خواهند شد، است.

نوآوری ویژگی افراد خلاق و صبور است.

کمّی ­سازی:

نوآوری به تنهایی کمکی نمی­ کند، بلکه زمانی مؤثر واقع می­شود که مورد ارزیابی کمّی قرار بگیرد تا متوجه شوید اصلاً آیا این نوآوری برایتان مفید بوده یا خیر؟ در واقع، با استفاده از کمّی ­سازی در تأثیر نوآوری را مشخص می­ کند. برآورد ارزش دقیق نوآوری شما و اینکه چه نوع بهبودی در سیستم کسب­ وکارتان به وجود آورده، وابسته به اعداد و ارقام کسب شده از اصل مهم کمّی­ سازی است. باید در آغاز مرحله­ ی توسعه­ ی کسب ­وکار بر روی کمّی­ سازی تأکید شود: هرآنچه در ارتباط با کار شماست باید به صورت کمّی درآید. از روی اعداد و ارقام است که می توانید بفهمید کسب ­وکارتان به خوبی پیش می­رود یا خیر. به مرور شما خواهید فهمید کدام ارقام نسبت به بقیه مهم­تر هستند. زیرا بدون وجود اعداد شما نمی دانید کجا قرار گرفته­ اید و کجا دارید می­ روید. وقتی اعداد را به حساب می­ آورید، کسب­ و کارتان معنای تازه ای  می­گیرد و سرشار از احتمالاتی می شود که ممکن است هرکدام فرصتی برای توسعه­ ی آن باشند.

هماهنگ­ سازی:

زمانی که در کسب ­وکارتان نوآوری می­ کنید، می­ بایست از لحاظ کمّی آن را ارزیابی کنید و سپس لازم است هماهنگ ­سازی را انجام دهید. این سه باید به طور پیوسته و به صورت یک فرآیند انجام بگیرند. بدون هماهنگی هیچ چیزی نه برای شما و نه برای مشتریان تان قابل برنامه ­ریزی و پیش ­بینی نیست.

تئودور لویت، در کتاب بازاریابی برای رشد کسب­ وکار می­گوید:« آزادی عمل، دشمن نظم ، یکپارچگی و کیفیت است.» تصور کنید کارمند شما کاری که به راحتی قابل پیش ­بینی است به صورت غیر­قابل پیش ­بینی انجام می­دهد؛ اکنون لازم است شما مسأله را هماهنگ­ سازی کنید. سیستم باید مسأله پیش ­بینی پذیری را با روش ­های متفاوت آسان سازد؛ زیرا اینگونه است که می تواند هرآنچه مشتری طلب می­کند، به شکلی یکسان در اختیارش قرار دهید. سازماندهی و هماهنگ­ سازی مانند چسبی است که شما و انتظارات مشتری را محکم به یکدیگر متصل می کند.

به خاطر بسپارید که فرآیند توسعه­ ی کسب ­وکار امری پویا است. این فرآیند نمی تواند ایستا باشد ، زیرا جهان پیوسته در حال تغییر است. نوآوری، کمّی­ سازی و هماهنگ ­سازی، ستون هر کسب­ وکار موفق و جوهر فرآیند توسعه­ ی کسب­ وکارتان است. فرآیند توسعه ی کسب­ وکار معادل با تحول فردی است، زیرا شما را قادر می­سازد تا بر مشکلات زندگی فائق آیید و مهارت­ های واقعی خود را درون ساختاری که خود طراحی کرده ­اید پرورش دهید و به دنبال آن تغییر، ارزش، ارتباطات و افکار را درک کنید.

 

تصور کنید شخصی به دفترتان آمده تا امتیاز کسب­وکار شما را بخرد؛ ولی ابتدا می خواهد اطمینان حاصل کند که این کسب­ وکار خوب عمل می کند، برای به جریان افتادن دردسر زیادی نداشته باشد و بدون حضور خود شما هم فعالیتش را دامه می دهد. اگر کار شما این شرایط را داشته باشد، خریدار متقاعد خواهد شد. باید نحوه ­ی عملکرد را برایش توضیح بدهید. برایش شرح می دهید وظیفه ­ی هر بخش از کسب ­وکارتان و ارتباط بخش ­های مختلف با یکدیگر به چه صورت است. برایش توضیح می­دهید سیستمی که ابداع کرده ­اید مشکلات را چگونه حل می­کند. همچنین نحوه  اندازه ­گیری کمّی نتایج، یکسان بودن همیشگی آن­ها، و نحوه ­ی هماهنگ سازی کارتان را برایش توضیح می­دهید. او را به کارمندان خود معرفی می­کنید و آن­ها با افتخار وظایف شان را برای او شرح می­دهند. تصور کنید مشتری شما چقدر از این همه نظم، قابلیت پیش­ بینی و کنترل بی­ نقص کسب ­وکار شما تحت تأثیر قرار می­گیرد. حالا می­توانید نتایج توسعه کسب­ وکارتان را تصور کنید.

برنامه­ ی توسعه ­ی کسب­ وکار شما، فرآیندی گام ­به ­گام است که کار فعلی یا آنچه که در آینده می­ خواهید انجام دهید را به مدلی کاملاً سازمان­ یافته برای هزارانکسب­ وکاری که قرار است کار شما را انجام دهند تبدیل می­کند.

برنامه­ ی توسعه­ ی کسب­ وکار شما روشی برای ایجاد مدل اولیه­ ی اعطای امتیازتان است. این برنامه هفت مرحله­ ی مجزا دارد:

  1. هدف اصلی

  2. هدف استراتژیکی

  3. استراتژی سازمانی

  4. استراتژی مدیریتی

  5. استراتژی کارمندان

  6. استراتژی بازاریابی

  7. استراتژی سیستم­ ها

برای مطالعه مقدمه این مقاله کلیک کنید:
مقدمه
منبع:افسانه کارآفرینی نوشته مایک گربر
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*