رشد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی


academyhaft 23 آذر 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

امروزه مبادلات بین‌المللی بطور فزاینده‌ای در تمام شرکت‌های کوچک و بزرگ اهمیت یافته است و فقط خاص شرکتهای بزرگ و در تحت تسلط ابرقدرتها نیست. بلکه تمام شرکتها در حال رقابت در اقتصاد جهانی‌اند. شکی نیست که کارآفرین موفق کسی است که بتواند در دنیای تجارت بین‌المللی پیش برود. برای ورود به بازارهای بین‌المللی به سه طریق می‌توان وارد شد:

الف) صادرات

صادرات معمولاً شامل فروش و حمل محصولات تولید شده از یک کشور به خریداری می‌باشد که در کشوری دیگر ساکن است. انواع صادرات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم بخش‌بندی می‌شود:

  • صادرات غیر مستقیم: این نوع صادرات مستلزم این است که در بازار محلی، بر خریدار خارجی کنترل داشته باشید یا از شرکت مدیریتی صادرات استفاده کنید. خریداران خارجی در جستجوی صنایعی‌اند که بتوانند اجناس خاص و کالاهای تولیدی لازم را تامین کنند و دفاتر خریدی در بازارهای سراسر جهان دارند. کارافرینی که می‌خواهد محصول خود را در یکی از بازارهای آن سوی مرزها بفروشد با یکی از این خریداران معامله می‌کند.

  • صادرات مستقیم: روشی مناسب برای ورود به فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی که از طریق توزیع‌کنندگان مستقل و یا دفاتر فروش خارجی متعلق به خود شرکت صورت می‌گیرد. کارافرینانی که نمی‌خواهند با استفاده از توزیع‌کنندگان مستقل، کنترل‌شان را برای فعالیت‌های بازاریابی از دست بدهند دفاتر فروش در آن سوی مرزها برای خود افتتاح می‌کنند و فروشندگانی استخدام می‌کنند تا نمایندگی بازار را به دست گیرند.

ب) مبادلات بدون سرمایه

کارآفرینانی که نه می‌توانند صادرکننده باشند و نه بطور مستقیم سرمایه‌گذاری کنند یا کسانی که ترجیح می‌دهند خود را درگیر این‌گونه فعالیت‌ها نسازند، این امکان برایشان وجود داردکه تجارت بین‌المللی از طریق مبادلات بدون سرمایه را انتخاب کنند که به دو شیوه انجام می‌گیرد:

  • صدور مجوز: این روش به کارآفرینی که تولیدکننده است این امکان را می‌دهد که به تولیدکننده خارجی(مجوز گیرنده) حق استفاده از امتیاز، علامت تجاری ثبت شده، فناوری، فرآیند تولید، یا تولید کالا به ازای پرداخت حق‌الامتیاز را واگذار کند. از آنجا که این روش ریسک پایینی دارد ولی سود آن تدریجی و فزاینده است، روش خوبی برای کارآفرین است تا درگیر فعالیت اقتصادی بین‌المللی شود.

  • طرح‌های آماده بهره‌برداری: روش دیگیر که با آن کارآفرین می‌تواند در مبادلات بین‌المللی مقداری تجربه کسب کند بدون آنکه ریسک زیادی کند. در این روش از کارآفرین خارجی می‌خواهیم تا کارخانه یا امکانات دیگری را فراهم آورد و کارگران را آموزش دهد تا با وسایل کار کنند، مدیران را آموزش دهد تا بتوانند تاسیسات را اداره کنند و نهایتاً وقتی کارخانه به کار افتاد آن را به مالکان محلی تحویل دهد.

ج) سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

نوعی از مالکیت است که کارآفرینانی که از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در انجام مبادلات در بازارهای بین‌المللی استفاده می‌کنند، آن را ترجیح می‌دهند. درصد مالکیتی که کارآفرین در سرمایه‌گذاری خارجی به دست می‌آورد به ملیت، مقدار تجربه در فعالیت‌های خارجی، ماهیت صنعت و قوانین دولت میزبان بستگی دارد.

 

فناوری اطلاعات (IT) و نقش آن در توسعه کسب‌وکار

عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات با ظهور رایانه، نرم‌افزار و توسعه شبکه‌های ارتباطی با سیم و بی‌سیم و خصوصاً شبکه جهانی اینترنت شکل گرفته است. این فناوری، حرکت جوامع صنعتی به سوی جامعه‌ی اطلاعات جهانی را در پی داشته است. ویژگی‌های موثر این فناوری در کارافرینی به شرح زیر است:

  • افزایش سرعت

  • افزایش دقت

  • کاهش انداز فیزیکی مخازن اطلاعات

  • رفع برخی از فسادهای اداری

  • ایجاد امکان کار تمام وقت و 24 ساعته

  • ایجاد امکان همکاری از راه دور

*کارآفرین دیجیتالی: فردی که از اینترنت و بطور کلی ICT  به عنوان یک ابزارجهت خلق فرصت‌های بازرگانی و تجاری بهره می‌گیرد تا کسب‌وکاری با استفاده از توانمندیهای فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی روز تدارک ببیند.

*کسب‌وکار الکترونیکی: شرکت IBM کسب‌وکار الکترونیکی را به این صورت تعریف کرده که عبارت است از تبدیل فرایندهای کلیدی تجاری از طریق استفاده از فناوری اینترنت. در واقع کسب‌وکار الکترونیکی، بستر کارآفرینی دیجیتالی به شمار می‌آید.

 

مزایای کسب‌وکار الکترونیکی

الف) مزایای محسوس:

  • باعث افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد می‌شود

  • باعث کاهش هزینه‌های بازاریابی می‌شود

  • باعث کاهش هزینه‌های زنجیره‌ی عرضه می‌شود

ب) مزایای نامحسوس:

  • بهبود وجهه شرکت

  • ارتقای مارک تجاری

  • ارتباطات بازاریابی سریع‌تر

  • سریع‌تر کردن چرخه حیات تولید محصول

  • بهبود خدمات رسانی به مشتریان دوردست

و …

 

مقالات مرتبط:
ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید
فرآیند کارآفرینی
خطرها و عوامل شکست کارآفرینان
مهم‌ترین ویژگی‌های روان‌شناختی کارآفرینان
مفاهیم و تکنیک های افزایش خلاقیت
تکنیک سینکتیکس(Synectics)
مدیریت کارآفرین در کسب و کار
اصول برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک واحد کسب‌وکار
مدیریت فناوری اطلاعات(IT)
باورها و هنجارهای غالب بر محیط کسب‌وکار موفق
طرح کسب و کار (Business plan) چیست؟
منبع: کارآفرینی نوشته سید محمد سلجوقی
برچسب‌ها :

One thought on “رشد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*