روش‌های داشتن صدایی تاثیر‌گذار


academyhaft 14 اسفند 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

صدای شما مهمترین ابزار شما هنگام سخنرانی است. وقتی با قدرت و اعتماد به نفس صحبت می‌کنید، انگار که به موضوع بحث واقف هستید و اهمیت نکاتی را که بیان می‌کنید باور دارید بنابراین شنوندگان نیز نکاتی را که شما ارائه می‌دهید، باور داشته و می‌پذیرند.

 

آهسته صحبت کنید

تمامی افراد قدرتمند آهسته و صریح صحبت می‌کنند. وقتی تند صحبت می‌کنید، لحن صدای‌تان بالا می‌رود و اغلب صدایتان بچگانه و زیر به گوش می‌رسد.بنابراین تاثیر گفتار شما و تاثیر خود شما بر شنوندگان کاهش می‌یابد. شایع‌ترین اشتباهی که مردم می‌کنند، رها کردن محدوده صدا، تپق زدن بخاطر تند صحبت کردن و مکث نکردن و یا بسیار مکث کردن، گفتن مداوم «آآآ…» و به کارگیری زبان بدن نامناسب می‌باشد.

 

سیستم صوتی

وقتی برای عده‌ای بدون در نظر گرفتن تعداد آنها صحبت می‌کنید، صدایتان باید به آخرین ردیفی که در سالن وجود دارد برسد. پس برای حل آن میبایست بپذیرید که سیستم صوتی بهترین دوست شماست. قبل از سخنرانی به دقت آن را کنترل کنید. درون اتاق قدم بزنید تا ببینید آیا جایی هست که صدا به آن نقطه می‌رسد. مطمئن شوید که در همه نقاط سالن، سیستم صوتی کار گذاشته شده باشد.

 

مکث کردن

شاید قوی ترین تکنیک صوتی که تا به حال یادگرفته‌اید «قدرت مکث» می‌باشد. در سخنرانی نیز مکث کردن به هنگام انتقال از یک مطلب به مطلب دیگر، قدرت و هیجان در آن به وجود می‌آورد. شما می‌توانید با تمرین این هنر را بیاموزید. مکث به چهار نوع تقسیم‌بندی می‌شود.

  1. مکث حسی: به طور مرتب در پایان جملات یا نکاتی که ذکر می‌کنید، مکث نمایید تا حاضرین بتوانند اطلاعات جدید را هضم کرده و به شما برسند.

  2. مکث نمایشی: وقتی می‌خواهید مطلبی در ذهن شنوندگان رسوب کند، یا برای فهماندن اهمیت آنچه گفته‌اید می‌توانید از این نوع مکث استفاده می‌کنید.

  3. مکث تاکیدی: جهت تاکید بر روی نکته‌ای کلیدی از این نوع مکث استفاده کنید.

  4. مکث تکمیل جمله: در این قسمت شما نیمی از یک جمله یا نقل قول را بیان می‌کنید و با مکث بر روی آن، تکمیل شدن آن را به عهده شنوندگان می‌گذارید.

 

تکنیک‌های استادان سخنران

سخنرانان بزرگ

آن‌ها به خاطر انجام دادن کارهایی در زمینه سیاست، ورزش یا کسب‌وکار معروف هستند. نویسندگان کتاب‌های پردرآمد نیز اغلب در زمره سخنرانان مشهور قرار می‌گیرند. جلسات سالیانه سازمان‌ها معمولاً برای برنامه‌ریزان، منابع مهم درآمد به شمار می‌روند. زیرا از این جلسات برای تضمین پرداخت عملیات سازمان در طول سال استفاده می‌کنند. هر چه سخنران پرآوازه‌تر باشد، افراد بیشتری ثبت‌نام کرده و هزینه کنگره را پرداخت نموده و در جلسه سالیانه حضور می‌یابند.

سخنرانان مجرب

دومین گروه از سخنرانان لزوماً مشهور نیستند ولی دستمزد خوبی دریافت می‌کنند. آنها سخنرانی‌های غرایی حول موضوعات مهم برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه می‌دهند. در بسیاری از موارد آنها کارشناسان صنعتی هستند که در زمینه تخصص خود به موفقیتی نائل شده و به سخنرانی حرفه‌ای روی آورده‌اند.

دو ویژگی سخنرانان برتر

  • پر انرژی و با نشاط‌ اند. آن‌ها با شور و حرارت با مخاطبین خود صحبت می‌کنند. آنها خونگرم،دوست‌داشتنی و مهربان‌اند و به وضوح  از بودن در میان حضار خرسندند.

  • سخنرانی‌شان دارای فصاحت و بلاغت است و آنها برترین دانسته‌های خود را با شنوندگان در میان می‌گذارند.

 

کنترل مکان

سخنرانان حرفه‌ای زود به محل جلسه رسیده و تمام جزییات سالن را از جمله سه عامل مهم صدا، نور و دما را بررسی می‌کنند. در سخنرانی، شرکت‌کنندگان فقط به یک دلیل به آنجا می‌آیند: دیدن چهره سخنران. آنها موارد دیگر را میتوانند با مطالعه کتاب و یا گوش دادن به برنامه شنیداری متوجه شوند. صورت سخنران مرکز توجه حضار است.

 

پرسیدن سوال

در فروش و سخنوری ضرب‌المثلی هست که می‌گوید فردی که سوال می‌پرسد، کنترل را در دست دارد. وقتی سوالی می‌پرسید، کل مدت زمانی که طول می‌کشد تا جواب دهند، توجه‌شان را به سوی خود متمرکز کرده‌اید. ذهن آنها درگیر سوال می‌شود. به خصوص اگر سوال به گونه‌ای باشد که پاسخ‌های متعددی داشته باشد.

 

کنترل فضای متعلق به شما

آگاهی از دروغ دیگران

در 90 درصد مواقع هتل‌ها به برنامه‌ریزان سخنرانی و خود سخنران دروغ می‌گویند. یکی از دروغ‌های مورد علاقه آن‌ها «مهار آتش» است. آنها همیشه می‌گویند که به خاطر مهار آتش‌سوزی احتمالی نمی‌توانند کاری انجام دهند یا تغییری ایجاد کنند. اما در واقعیت آنها نمی‌خواهند هیچ چیز سالن و حتی چیدمان آن را تغییر دهند.

سخنرانی برنامه‌ای برای باشگاه شبانه نیست

هر گاه در حال بستن قرارداد سخنرانی هستم، به آن‌ها می‌گویم که من می‌خواهم تمامی چراغ‌ها روشن شود. این برنامه‌ای برای باشگاه شبانه نیست. برخی از تکنیسین‌های نورپردازی فکر می‌کنند که سخنران دوست دارد حضار در محیط تاریک بنشیند در حالی که خودش به خاطر تابیدن نور بسیار زیاد به صورتش نمی‌تواند آنها را ببیند. مشکل دیگر این است که در این حالت، شرکت‌کنندگان به سخنران بیشتر به چشم فردی سرگرم‌کننده نگاه می‌کنند. کل سالن باید به روشنی یک کلاس درس باشد تا شرکت کنندگان بتوانند همدیگر را ببینند و از گفته‌های شما یادداشت برداری کنند.

کنترل صحنه

میدان دید، عامل مهمی در تمام سخنرانی‌ها به شمار می‌رود. هر چه تعداد افراد حاضر بیشتر باشد، صحنه باید بالاتر باشد.

قانون موجود: فرد ردیف عقب باید بتواند نیم‌تنه‌ی بالای شما را ببیند، یعنی از سر به بالا. بنابراین با افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و اضافه شدن به ردیف صندلی‌ها، ارتفاع سکو باید افزایش یابد.

میکروفون‌ها

امروزه رایج‌ترین میکروفون پیشنهادی، میکروفون یقه‌ای است که بی سیمش موجود است هم سیم‌دار، که بی سیم آن بهتر است. در صورت استفاده از میکروفون‌هایی که در دست ‌تان می‌گیرید، سعی کنید در سخنرانی‌های طولانی از آن استفاده نکنید. زیرا مجبورید فقط از یک دست خود استفاده کنید و این در نحوه بیان شما مزاحمت ایجاد می‌کند. در صورت استفاده حتماً آن را نزدیک دهان و زیر چانه بگیرید تا جلوی دیدنِ صورت‌تان قرار نگیرد.

مدیریت میز خطابه(تریبون)

به هیچ وجه وسوسه نشوید که به تریبون تکیه بدهید. این کار باعث می‌شود شما قوز کرده و نامنظم به نظر بیایید و این حس را ایجاد می‌کند که اطمینانی به گفته‌های خود ندارید. می‌توانید از دست‌هایتان برای مرتب کردن یادداشت‌هایتان استفاده کنید ولی در سایر مواقع بگذارید دست‌هایتان در طرفین بدن‌تان باشد.

بهتر است هنگام سخنرانی کنار تریبون بایستید و گهگاه برای مرور یادداشت‌ها پشت میز بروید. هر چقدر حضار بیشتر شما را تمام قد ببینند، بیشتر از سخنرانی‌تان لذت می‌برند.

کنترل دما

نود درصد مواقعی که سخنرانی دارید دمای سالن مطلوب نیست. بهترین دما 68 درجه فارنهایت می‌باشد. در کمتر از این دما هوا بسیار خنک است و بالاتر از آن مغز نمی‌تواند به خوبی عمل کند.

 

ضربه نهایی

به منظور اطمینان از خوب اجرا شدن بخش پایانی، باید حتماً آن را کلمه به کلمه بنویسید. بهترین راهبرد برای ارائه پایانی پرشور این است که قبل از طراحی باقی سخنرانی، بخش پایانی را طراحی کنید. سپس به عقب برگشته و مطلب آغازین خود را چنان بنویسید که شرایط را برای بیان مطالب واپسین فراهم کند.

در پایان، اگر سخنرانی شما واقعاً تاثیرگذار بوده باشد و توانسته باشید به خوبی با مخاطبین خود رابطه برقرار کنید، یکی از حضار برخاسته و برای شما کف می‌زند. در چنین حالتی، جلو رفته و خم شوید و با او دست دهید. وقتی دست یکی از آنها را می‌فشارید، بقیه مخاطبین نیز حس میکنند شما دست آنها را نیز فشرده و از آنها نیز تشکر کرده‌اید. سپس آنها نیز از جایشان بلند شده و به تشویق می‌پردازند.

 

ارائه سخنرانی به منظور فروش

تمامی مردم به طریقی در حال فروش هستند. همه در حال ترغیب دیگری به پذیرش نقطه‌نظر خودشان هستند حتی اگر در حال ترغیب همسرتان به خوردن شام در فلان رستوران و یا ترغیب کودکان به رختخواب رفتن هستید، به گونه‌ای فروش انجام می‌دهید. البته مردم خودشان چنین فکری نمی‌کنند.

سخنرانی در جمع نیز نوعی فروش است و اصول موجود در ارائه محصول برای فروش بسیار مشابه اصول به کار رفته در سخنرانی برای عموم می‌باشد. با این همه، هرچه مخاطبین شما را بیشتر دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند، ترس آنها از پذیرفتن نظرتان کمتر خواهد بود. هرچه بیشتر به شما اعتماد کنند، بیشتر تحت تاثیر نظرات شما قرار می‌گیرند. وقتی کاملاً به شما اطمینان کردند، به همه توصیه‌های شما عمل خواهند کرد. هدف از سخنرانی نیز همانند فروش این است که مردم متفاوت از زمانی که شما روی آنها تاثیری نگذاشته بودید، تفکر و عمل نمایند.

شما می‌توانید با تکرار و تمرین مهارت‌های فروش را که شامل ترغیب، برقراری ارتباط و تاثیرگذاری است، بیاموزید. همه مهارت‌های فروش قابل یادگیری است.

 

کاهش ترس مشتری

مردم از این می‌ترسند که مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. هیچ‌کس دوست ندارد چیزی را که نمی‌خواهد، به آن نیازی ندارد، نمیتواند از آن استفاده کند یا توان پرداختش را ندارد، به او بفروشند. هیچ‌کس نمی‌خواهد به کاری ترغیب شود که بعد پشیمان شود. الاکلنگی را در نظر بگیرید. وقتی اولین بار با یک مشتری ملاقات می‌کنید، یک طرف الاکلنگ بسیار بالاست. این نشان‌دهنده ترس مشتری از اشتباه بودن ارتباطش با شما می‌‌باشد.

هر کاری که شما از همان لحظه اول ارتباط، پشت تلفن، از طریق ایمیل یا به صورت شخصی انجام می‌دهید، بر تعادل طرفین الاکلنگ تاثیر می‌گذارد. این کارها بر اعتبار شما افزوده یا از آن می‌کاهد. برای اینکه فروش رخ دهد و مشتری توصیه‌های شما را بپذیرد، ترس او باید کاهش و اعتبار شما افزایش یابد.

 

هفت مرحله برای داشتن فروشی موفق

1-یافتن مشتری

افرادی را بیابید که بتوانند کالا یا خدمات شما را در مدت زمانی منطقی بخرند. نیازسنجی با تعیین دقیق مشتری مطلوب شروع می‌شود.

2-ایجاد ارتباط و حسن تفاهم

شما با پرسش سوالاتی مربوط به اینکه مشتری هم‌اکنون در زندگی کاری یا شخصی خود چه می‌کند و سپس گوش دادن جدی و با علاقه به جواب او، رابطه دوستانه برقرار خواهید نمود.

3-تشخیص دقیق نیازها

از رویکرد «دکتر فروش» استفاده کنید. ابتدا فرد را معاینه کنید. در مرحله بعد، یعنی تشخیص احتمالی می‌رود که معاینات را تکمیل کرده باشید و پس از بررسی  نتیجه ازمایشات، از بیمار(خریدار) بپرسید که آیا همچنان آن علایم را دارد؟

وقتی سوال شما را تایید کرد، به مرحله سوم می‌روید. یعنی مرحله تجویز نسخه و درمان(فروش). اگر پزشک پس از دیدن شما بلافاصله نسخه را دست‌تان می‌داد یا بدون معاینه کامل و تشخیص بیماری، درمان را شروع میکرد، کارش به عنوان سهل‌انگاری در طبابت تعبیر می‌شود.

4-ارائه محصول

محصول شما لزوماً نباید بسیار عالی باشد. فقط باید بهترین انتخاب در این لحظه باشد تا مشتری بتواند مشکل خود را حل کرده یا به هدفش برسد.

5-پاسخ به اعتراض‌ها

فروشندگان پردرآمد، از قبل بر روی اعتراضات احتمالی مشتری فکر کرده و جوابی قانع‌کننده و شفاف برای آن در نظر می‌گیرند. فروشندگان ضعیف بدون آمادگی قبلی عمل می‌کنند و وقتی اعتراض می‌شنوند، اغلب ناراحت و عصبانی شده و نمی‌دانند که چگونه پاسخ دهند.

6-انعقاد فروش

در فروش هر کاری کرده‌اید، برای رسیدن به این مرحله بوده است. شما از مشتری می‌خواهید که تصمیم به خرید بگیرد و اینگونه فروشی را منعقد می‌کنید. توانایی شما در کمک به مشتری جهت فائق آمدن بر هرگونه شک و تردید و گرفتن تصمیم قطعی تا حد زیادی تعیین کننده موفقیت نهایی شما می‌باشد.

7-فروش مجدد و مراجعات بعدی

برای دست‌یابی به این هدف، باید بعد از فروش از مشتری خود مراقبت کنید، بخصوص بعد از اینکه آنها تصمیم به خرید می‌گیرند. فروش مجدد به یک مشتری راضی، 10 برابر راحت‌تر از فروش به فردی است که تا به حال چیزی به او نفروخته‌اید.

«توانایی خوب صحبت کردن در هر کسب‌وکار یا موقعیت اجتماعی تاثیر شگرفی در زندگی شما خواهد داشت. خوب صحبت کردن می‌تواند توجه افرادی را که می‌توانند به شما کمک کنند به سوی شما جلب کند. در ضمن می‌تواند در پیداکردن شغلی بهتر یا ارتقاء سریع به شما کمک کند.»

مقالات مرتبط:
سخنرانی موفق
ترس از صحبت در برابر جمع را از بین ببرید
منبع:سخنرانی موفق نوشته برایان تریسی نوشته مهدی قراچه داغی
برچسب‌ها :

One thought on “روش‌های داشتن صدایی تاثیر‌گذار”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*