روش‌های متقاعد کردن دیگران


واحد تولید محتوا 14 تیر 1400 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

همه افراد به یک اندازه از مهارت‌های ارتباطی برای متقاعد کردن دیگران برخوردار نیستند، به‌طوری‌که برای بسیاری از افراد عدم وجود توانایی نفوذ در دیگران منجر به شکست در ارتباط‌هایشان می‌شود، پس اینکه هنر تاثیرگذاری بر دیگران را فرا بگیرید در بسیاری از شرایط می‌تواند برایتان مفید واقع شود.

عموماً مردم بر این باورند که توانایی متقاعد کردن دیگران تنها برای فروشنده‌ها و رسانه‌های تبلیغاتی مفید است، در صورتی‌که اینگونه نیست؛ این تفکر کاملاً اشتباه است، چراکه فراگیری توانایی نفوذ در دیگران می‌تواند هر فردی را به یک مذاکره‌کننده ماهر تبدیل کند؛ ضمن اینکه به او این توانایی را می‌دهد تا هرچیزی را که می‌خواهد به دست آورد.

در این مقاله از سایت آکادمی هفت قصد داریم به بررسی روش‌های متقاعد کردن دیگران بپردازیم؛ پس اگر شما نیز همانند بسیاری از افراد، جویای یادگیری هنر تاثیرگذاری بر دیگران هستند، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. 

متقاعد کردن دیگران به چه معناست؟

متقاعد کردن دیگران از نمونه‌ مهارت‌های کلامی است که از ماهیت قانع کردن دیگران به انجام کاری تبعیت می‌کند؛ درواقع توانایی نفوذ در دیگران هنری است که امکان دستیابی به شما و طرف مقابلتان که البته هر دو در یک مذاکره خواستار آن هستید را فراهم می‌کند،؛ پس لازمه دستیابی به این امر مهم آشنایی با هنر تاثیرگذاری بر اطرافیان است؛ به همین منظور در ادامه این مقاله به معرفی روش‌هایی خواهیم پرداخت که مهارت متقاعد کردن دیگران را در قلب خود پنهان دارد.

روش‌های متقاعد کردن دیگران

(روش‌های متقاعد کردن دیگران)

روش‌های متقاعد کردن دیگران

توانایی نفوذ در دیگران یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که بهره‌مندی از آن در ارتباط با دیگران بسیار مفید واقع خواهد شد. خبر خوب این است که حتی افرادی که در این زمینه استعداد لازم ندارند نیز می‌توانند با استفاده از روش‌های متقاعد کردن دیگران که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت به بهبود هنر تاثیرگذاری در خود بپردازند. اضافه کنیم که شما با تمرین روش‌های ذیل رفته‌رفته و به‌مرور زمان قادر خواهید بود مهارت متقاعد کردن دیگران را در خود بهبود ببخشید.

استفاده از زبان بدن

اگر می‌خواهید کیفیت هنر تاثیرگذاری خود بر دیگران را افزایش دهید، لازم است که در هنگام صحبت با اطرافیان، ذهن آن‌ها را به خود درگیر کنیدکه برای دستیابی به این امر مهم باید از حالات بدن و لحن صحبت خویش آگاه باشید؛ به بیان ساده‌تر لازم است که از زبان بدن خود به درست‌ترین شکل ممکن استفاده کنید.

زبان بدن همانند زیرنویسی برای صحبت‌های شما عمل خواهد کرد که اگر این زیرنویس با صحبت‌هایتان هماهنگ باشد، نه‌تنها شونده جذب سخنان شما خواهد شد، بلکه متقاعد کردن دیگران براش شما آسان‌تر می‌شود.

شوخ‌طبعی را فراموش نکنید

(شوخ‌طبعی را فراموش نکنید)

شوخ‌طبعی را فراموش نکنید

یکی از راه‌های افزایش توانایی متقاعد کردن دیگران بهره‌مندی از ویژگی خوش‌خلقی است. هنگامی‌که لبخند می‌زنید و حس خوبی دارید، احساسات شما به طرف مقابل نیز منتقل خواهد شد که این مسئله علاوه‌بر اینکه در نهایت منجر به جلب توجه مخاطبتان به سخنان شما می‌شود تاثیر کلام شما در مخاطب را نیز دوچندان خواهد کرد.

کوتاه صحبت کنید

کوتاه صحبت کردن را از این جهت می‌توان یکی از روش‌های متقاعد کردن دیگران دانست که باعث می‌شود میزان توجه مخاطبانتان به شما و سخنانتان افزایش یابد، پیام‌های منتشرشده از کلام شما را بهتر درک کنند و اشتیاق بیشتری برای گوش دادن به شما از خود نشان ‌دهند.

یکی دیگر از دلایل استفاده از این روش، این مسئله است که وقتی شما کوتاه سخن می‌گویید، مخاطبتان فرصت کمتری برای مخالفت با استدلال‌های شما خواهد داشت؛ حتی اگر در صحبت‌هایتان ایرادی نیز وجود داشته باشد. درواقع شنیدن و پردازش کردن استدلال برای مخالفت کردن با سخنان شما در مدت زمان کوتاه برای مخاطبتان سخت خواهد شد.

استفاده کردن از تکنیک تکرار

(استفاده کردن از تکنیک تکرار)

استفاده کردن از تکنیک تکرار

جالب است بدانید که ذهن انسان علاقمند به تکرار الگوهاست، به گونه‌ای که شاید برای اولین بار وقتی چیزی را  می‌شود، آن را نپسندد، اما پس از چندبار شنیدن آن الگو نظرش تغییر خواهد کرد؛ پس از این روش می‌توان برای متقاعد کردن دیگران استفاده کرد؛ بدین صورت که زمان مطرح کردن یک موضوع برای یک فرد توجه به “تکرار نکات مهم” را درنظر بگیرید. 

با بهره‌مندی از روشی که در فوق ذکر کردیم، می‌توانید توانایی نفوذ در دیگران را درهنگام مذاکرات خود بهبود بخشید. نکته حائز اهمیت در این بین، این است که برای تکرار نکات مهم سعی کنید که از جملات و شیوه‌های متفاوت استفاده کنید تا مخاطب حس شنیدن جملات تکراری برای چندین بار را نداشته باشد.

تصویرسازی کنید

(تصویرسازی کنید)

تصویرسازی کنید

باتوجه به تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شده است که تصویرسازی می‌تواند نقش بسزایی در متقاعد کردن دیگران داشته باشد. افرادی که به‌عنوان افراد خوش سر و زبان شناخته می‌شوند همیشه گنجینه غنی از تصاویر ذهنی دارند که در هنگام صحبت کردن از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای افزایش توانایی متقاعد کردن دیگران سعی کنید در سخنانتان از هنر تصویرسازی بهره بگیرید. زمان‌هایی که موضوعات بیش از اندازه انتزاعی هستند نیز می‌توانید به‌جای تصویرسازی از داستان‌سرایی استفاده کنید. تمام موارد فوق می‌تواند هنر تاثیرگذاری بر دیگران را بهبود ببخشد.

سخن آخر

در این مقاله از سایت آکادمی به بررسی روش‌های متقاعد کردن دیگران پرداختیم. امیدواریم مطالب مطرح‌شده در این مقاله برای عزیزانی که به دنبال افزایش هنر تاثیرگذاری خود بر دیگران هستند، مفید واقع شده باشد. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*