سخت‌ترین نکات در مورد سخت‌ترین چیزها


academyhaft 16 بهمن 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

بن هوروویتز موسس شرکت‌های نرم‌افزاری آپس‌ویر و لودکلاود(رایانش ابری) که از یک کارمندی ساده شروع کرد و در مدت کوتاهی به سرعت پله‌های مدیریتی را با سماجت و سرسختی چنان پیمود که در مدتی کوتاه به یک کارآفرین میلیارد دلاری تبدیل شد. او معتقد است که اکثریت کتاب‌های آموزش مدیریت بیشتر به درد زمان صلح و آرامش شرکت‌ها می‌خورند برای لحظات بحرانی و سرنوشت‌ساز شرکت‌ها دستورالعملی ندارند. بنابراین تصمیم گرفت تا تجربیات خود را از دوران مدیریت دشوارش در بازار پرنوسان تکنولوژی برای مدیران جوان بازگو کند.

 

نبرد

معمولاً اوضاع آنگونه که ما برنامه‌ریزی می‌کنیم پیش نمی‌رود. هر کارآفرینی شرکتش را براساس طرح و برنامه‌ی روشنی بنیان‌گذاری می‌کند و پس از استخدام افرادی باهوش و خلق محصول، ناگهان متوجه می‌شود که مسئله به همین راحتی هم نیست؛ محصول مشکلاتی دارد و بازار آنگونه که پیش‌بینی کرده بودید به محصولات شما روی خوش نشان نداده‌ است. کارمندان‌تان اعتماد خود را کم‌کم از دست داده‌اند و ممکن است برخی از آن‌ها استعفا بدهند. در چنین لحظاتی کار شما به عنوان یک مدیرعامل تازه شروع می‌شود. در تقلایی میان ماندن و رفتن. هر موسس بزرگی از استیوجابز گرفته تا مارک زاکربرگ، چنین دوران پرکشمکشی را طی کرده‌اند و شما در این داستان تنها نیستید. تکنولوژی بسیار امر پیچیده‌ای است و مدام در حال تغییر؛ در نتیجه اگر دست از حرکت بردارید باخته‌اید. مبارزه و ماندن، تنها راه برای موفق شدن در چنین شرایطی است.

 

شفافیت

مدیران عامل در مواجهه با مشکلات معمولاً پنهان‌کاری می‌کنند اما شفافیت به سه دلیل می‌تواند به شرکت شما کمک کند:

  • اعتماد: در هر تعامل انسانی میزان ارتباط مورد نیاز با میزان اعتماد نسبت عکس دارد. در واقع هرچه ارتباط من به شما بیشتر باشد، دیگر نیازی نیست که شما مدام درباره‌ی کارهایتان به من توضیح دهید. چون هر کاری که می‌کنید، در راستای منفعت من خواهد بود.

  • هوش: اگر شما کارمندان باهوش و مستعدی دارید، شفافیت در بیان مشکلات شرکت، آن‌ها را به حل مشکل سوق می‌دهد. یک مغز صرف‌نظر از اینکه چقدر تواناست، نمی‌تواند مسئله‌ای را که حتی از آن خبر ندارد، حل کند.

  • فرهنگ: شفافیت باعث به وجودآمدن فرهنگی سالم در شرکت می‌شود که افراد بابت مطرح کردن مشکلات قابل حل، تشویق بشوند و نه تنبیه.

 

شیوه صحیح اخراج کارمندان

تعدیل و اخراج نیروهای سازمان، بزرگترین ضربه را به روحیه‌ی دیگر کارمندان باقیمانده وارد می‌کند. به گونه‌ای که آن‌ها بعد از اخراج دوستان و همکاران خود، علاقه‌ی کمتری برای موفقیت شرکت خواهند داشت. اما در شرایط جنگی و برای خارج نشدن از گود مبارزه، ممکن است مجبور شوید برخی از کارمندان خود را تعدیل کنید. برای این کار:

  • تصمیمت را بگیر: اگر این تصمیم به سرعت گرفته نشود، نمی ‌توانید بر آینده‌ی شرکت تمرکز کنید.

  • کار را به تعویق نیندازید: تاخیر میان تصمیم و اجرای آن را تا حد ممکن کوتاه کنید.

  • حداقل خودتان بدانید چرا افرادی را برکنار می‌کنید: اعتراف کنید که شرکت دچار شکست شده و برای برقراری و دوام، مجبورید چند نفر از بهترین افرادتان را کنار بگذارید.

  • مدیران خود را آموزش دهید: هر مدیر را مسئول تعدیل نیروهای زیرمجموعه خود کنید و این کار می‌بایست در نهایت شفافیت انجام گیرد.

  • کل شرکت را مخاطب قرار دهید: مدیرعامل می‌بایست در پیامی عمومی به کل شرکت، وضعیت را روشن و تشریح کند و فضا را برای اقدامات بعدی مدیران آماده کند.

  • مرئی و در دسترس باشید: با کارمندان اخراج شده‌ی خود حرف بزنید و به آن‌ها نشان دهید که از زحمات‌شان ممنون هستید.

 

مصاحبه و استخدام یک مدیر اجرایی

برای استخدام مدیران اجرایی شرکت، بیش از آنکه در مصاحبه‌ها و رزومه‌های آن‌ها به دنبال نقاظ ضعف بگردید، به دنبال نقاط مثبت و قابل انتقال باشید. اگر فردی را یافته‌اید که از لحاظ ویژگی‌های ظاهری و حتی اخلاقی، گزینه‌ی مطلوب شما نیست اما حتم دارید با برنامه‌ایی که او دارد، شرکت را از این رو به آن رو می‌کند، تردید نکنید و او را استخدام کنید. در چنین موقعیت‌هایی معمولاً اعضای هیئت‌مدیره با انتخاب شما مخالفت می‌کنند ولی یادتان باشد این شما هستید که در مقام مدیرعامل تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی هستید. شرکت‌ها در زمان صلح به آرامش و نتایج طولانی‌مدت نیاز دارند، اما در زمان جنگ، شما به ژنرال‌هایی احتیاج دارید که شرکت را در نبرد بر سر بقا، فرماندهی کنند.

برای استخدام چنین فردی، نقاط قوت قوتی را که می‌خواهید و نقاط ضعفی را که حاضرید تحمل کنید را بنویسید. به عنوان مثال:

آیا مدیر اجرایی در انجام این عمل در سطح جهانی خواهد بود؟

آیا مدیر اجرایی عملکردی چشمگیر دارد؟

آیا مدیر اجرایی سهمی مهم در جهت‌دهی استراتژیک شرکت خواهد داشت؟

آیا مدیر اجرایی عضوی تاثیرگذار در تیم خواهد بود؟

 

پاداش

زمانی که مدیرعامل هستید گاهی پیش می‌آید که کارمندان ارشد به نزد شما بیایند و درخواست افزایش پاداش و مزایا داشته باشند. ساده‌ترین کار این است که پس از بررسی منطقی به این نتیجه برسید که او سزاوار پاداش بیشتری است یا نه. اما این رفتار به دلایل زیر درست نیست:

  • این کار باعث می‌شود سایر کارمندان بلندپرواز سریعاً وارد عمل شوند و از این سیاست به دنبال منافع خود را برآورده می‌کنند.

  • کارمندان کم‌توقع‌تر-ولی احتمالاً با استعدادتر- تنها به این دلیل که به دنبال سیاست نیستند از قافله افزایش حقوق جا می‌مانند.

  • درس نهایی برای کارمندان و کل شرکت این است که هرکس بیشتر آه و ناله کند، زودتر جواب می‌گیرد.

برای کاهش چنین مواردی که شرکت را با سیاستی منفی روبرو می‌کند این دو تکنیک‌ را انجام دهید:

  • استخدام افرادی که بلندپروازی‌های منطقی دارند.

  • خلق فرآیندهای دقیق برای مسائلی که احتمال سیاسی شدن دارند و جلوگیری از انحراف آن‌ها.

 

ترفیع

زمانی که در شرکت به کسی ترفیع می‌دهید، کارمندان هم‌سطح او این عمل را ارزیابی کرده و می‌خواهند بدانند دلیل آن لیاقت شخص بوده یا سیاسی‌بازی. اگر دومی باشد، کارمندان شما به سه شیوه به آن واکنش نشان می‌دهند:

  • سرخورده می‌شوند و احساس بی‌ارزشی می‌کنند.

  • مخالفت می کنند و علیه آن فرد در منصب جدید، مشکلاتی به وجود می‌آورند.

  • سعی می‌کنند رفتار سیاسی را تقلیدکرده و خودشان هم ترفیع بگیرند.

برای دوری از چنین رفتارهایی می‌بایست یک فرآیند ترفیع رسمی، روشن و قابل دفاع داشته باشید که همه‌ی کارمندان بر اساس آن ترفیع دریافت کنند.

 

مقالات مرتبط:
آدم‌های باهوشی که کارمندان بدی هستند
شما ازکدام نوع مدیرعامل هستید؟
منبع: سخت‌ترین نکات در مورد سخت‌ترین چیزها نوشته‌ی بن هوروویتز ترجمه شایان سادات
برچسب‌ها :

One thought on “سخت‌ترین نکات در مورد سخت‌ترین چیزها”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*