بازاریابی بیمه بهترین شغل بدون سرمایه در ایران


academyhaft 10 آذر 1397 12 دقیقه مطالعه
iOS 14

تقریباً در تمام کشورها بازاریابی بیمه یک شغل معتبر و پردرآمد است و افراد بسیاری از طریق کار در این حوزه، نه تنها به درآمدهای بسیار چشمگیر، مطمئن و البته رو به رشد دست مییابند، بلکه به واسطه اعتباری که این شغل برایشان به همراه دارد، جایگاه و شان اجتماعی خود را نیز بهبود می‌بخشند و روابط مطلوب تر و گسترده تری را نیز برای خویش رقم میزنند.

اما متاسفانه هنوز در کشور ما اغلب مردم نه تنها شناخت خوبی نسبت به این شغل معتبر و درآمدزا ندارند، بلکه به دلایل متعدد و به اشتباه، تصور می‌کنند که شغل بازاریابی بیمه نمیتواند شغلی مطلوب برای آنان باشد.

در مقالات بعد به دلایل شکل گیری این باور غلط میپردازیم و به شما عزیزان کمک میکنیم ذهنیتی بهتر و صحیح را در ارتباط با بازاریابی به معنای عام و بازاریابی بیمه به معنای خاص پیدا کنید.

اما اجازه دهید در این مقاله از سایت آکادمی هفت برخی از ویژگیها و مزیتهای بی شمار بازاریابی بیمه را با هم مرور کنیم تا بدانید که چطور این شغل فاخر و درآمدزا میتواند زندگی شما را حداقل از نظر مالی دگرگون ساخته و امنیت و پیشرفت مالی و اقتصادی را برایتان رقم بزند.

امنیت شغلی

(امنیت شغلی)

امنیت شغلی در بازاریابی بیمه

قطعاً یکی از برجسته ترین و مهمترین ویژگیهای هر شغل و فعالیت این است که شما بدون مشکل و چالش خاصی فعالیت و وظایف خود را پیگیری کرده و در ادامه بدون نگرانی، دستمزد، درآمد یا سهم و سود حاصل از فعالیت تان را دریافت کنید.

اگر سری به اداره کار بزنید، افراد زیادی را میبینید که برای پیگیری حقوق و مزایای معوقه خود یا دریافت سهم و سود حاصل از مشارکتی که با شرکتها و بنگاه های مختلف داشته اند، به این اداره مراجعه کرده و خواستار پیگیری حقوق خود هستند. 

مشکل اصلی و مشترک اغلب آنها نیز این است که به واسطه عدم اعتبار و کارایی صحیح، کارفرما یا قادر به پرداخت حقوق و دستمزد آنها نبوده یا قصد داشته سرشان کلاه بگذارد و از پرداخت دستمزدها و سودهای وعده داده شده خودداری کند.

بنابراین پر واضح است که عدم همکاری با یک سازمان یا بنگاه معتبر و ورود به کسب و کارهایی که کارفرما، اعتبار مطلوبی ندارد، نه تنها شما را به مشکلات و چالش های زیادی مواجه می سازد، بلکه ممکن است ضمن تحمیل نگرانی و اضطراب های مخرب، در نهایت باعث ضرر و زیانتان نیز بشود.

اما بازاریابی بیمه این حسن بزرگ و قابل اتکا را دارد که کارفرمای شما یک برند بزرگ و معتبر بیمه گر است. شرکتی که نه تنها زیر نظر مستقیم بیمه مرکزی فعالیت میکند و باید به صورت دقیق ساختارها و قوانین کاری خود را رعایت کند، بلکه به واسطه عضویت در چرخه بیمه جهانی، از پشتیبانی ها و حمایتهای بین المللی نیز برخوردار است و احتمال اینکه ورشکسته شود و یا بخواهد به واسطه تقلب و فریبکاری از پرداخت حقوق، دستمزد یا سود شما سرباز بزند، تقریباً صفر است.

بنابراین وقتی شما به عنوان یک بازاریاب بیمه فعالیت می کنید و با یک سازمان معتبر و قدرتمند قرارداد میبینید، نه تنها نگران نیستید که مبادا به واسطه بروز مشکلات مالی و بحرانهای اقتصادی، کارفرمایان از پرداخت حقوق و دستمزد تان سرباز بزند، بلکه میدانید که تا پایان عمر می توانید روی درآمد خود به صورت قطعی حساب کنید و این امنیت شغلی بالا در بازاریابی بیمه است.

 جالب است بدانید که تمام شرکتهای بیمه گر معتبر ضمن اینکه کسب و کار دیگران را بیمه می کنند، خود نیز سرمایه شان را نزد بیمه مرکزی و سازمان‌های معتبر بیمه گر بین المللی نیز بیمه میکنند که به آن بیمه اتکایی میگویند. بدین ترتیب احتمال ورشکستگی یک شرکت بیمه گر تقریباً نزدیک به صفر است.

بنابراین اگرچه شما به در شغل بازاریابی بیمه نیاز به حضور فیزیکی در محل کاری خاص را ندارید، اما به واسطه قرارداد سفت و محکمی که با یک شرکت معتبر میبندید، به یک امنیت شغلی مطلوب دست می یابید. امنیتی که هم مراحل کار و فعالیت شما را تضمین میکند و هم درآمد و سود شما را.

بدین ترتیب امنیت شغلی با کاهش دغدغه ها و نگرانی ها، به ذهن قدرتمند شما اجازه میدهد به جای تمرکز بر اضطرابها و تشویش های زیان بار، تمام توانش را بر خود کار و چگونگی کسب پیشرفت در آن متمرکز کنید. پر واضح است که چنین رویه ای نیز به شما کمک میکند به سرعت در کار خود به عنوان یک بازاریابی بیمه پیشرفت کرده و به درآمدهای چشمگیری نیز دست یابید.

عدم نیاز به امکانات

(عدم نیاز به امکانات)

عدم نیاز به امکانات و ابزارهای هزینه ساز

حتی اگر قرار باشد شما به عنوان یک راننده با شرکت هایی مثل اسنپ و تپسی همکاری کرده و کاری پاره وقت را برای خود به وجود آورید نیاز به ابزارها و امکانات خاصی دارید که همه آنها نیازمند پول و سرمایه است. برای مثال یک راننده باید حداقل یک خودروی چند میلیونی داشته باشد تا بتواند با آن کار کند.

کارها و مشاغل دیگر نیز هر یک نیاز به ابزارها و امکانات خاص خود دارند. چه بسا حتی کارهای اینترنتی و مجازی نیز اگر واقعی و صحیح باشند، شما را مجبور می سازند چند میلیونی بابت خرید یک لپ تاپ یا رایانه و تبلت هزینه کنید.

این هزینه زایی و نیازمندی به سرمایه (هرچند محدود) برای افرادی که قدرت مالی مناسبی ندارند و خانواده هایی که متاسفانه به واسطه شرایط اقتصادی نامناسب کشور با انواع بحران های مالی و بدهی های سربار مواجه هستند، می تواند یک مانع بزرگ برای آغاز یک کسب و کار پاره وقت در منزل باشد.

حتی اگر قرار باشد شما در خانه ترشی و مرباجات هم تولید کنید و بفروشید، باید برای خرید مواد اولیه و اقلام بسته بندی سرمایه و پس اندازی داشته باشید.

اما بازاریابی بیمه این حسن بسیار بزرگ را دارد که شما بدون نیاز به کوچکترین سرمایه مادی و تنها با اتکا به قدرت و توانایی گفتگو و مذاکره خود میتوانید به درآمدزایی برسید. این مسئله و نکته مهم ریسک مالی کار شما را نیز به اشکال مختلف کاهش میدهد. چگونه؟

اولاً یک راننده خودرو یا کسی که بازار یا امکانات خاصی برای کسب و کار خود نیاز دارد، ممکن است با خرابی وسیله و ابزار خود مواجه شود. این خرابی نه تنها دوباره هزینه های سنگینی را میتواند به فرد تحمیل کند، بلکه برای مدتی او را از کسب و کار می اندازد که خود این نیز یک ضرر و زیان مضاعف را به وی تحمیل میکند.

از سوی دیگر اگر کسب و کاری که آغاز کرده اید، به فرجامی که مورد نظرتان است نرسد و شما از انجام و پیگیری آن منصرف شوید، هزینه و سرمایه ای که برای خرید امکانات و ابزارهای مورد نیاز صرف کرده اید، به شکل ضرر و زیان مادی خود در زندگی شما خودنمایی خواهند کرد.

اما وقتی هزینه ای اولیه برای اشتغال به یک کسب و کار نیاز نیست، حتی اگر به هر دلیلی شما در آینده نخواهید به آن کسب و کار ادامه دهید، زیان‌های سربار و اضافه را به شما تحمیل نخواهد کرد و این یک حسن بزرگ شغل بازاریابی بیمه، برای تمام عزیزانی است که با درآمد کم و مشکلات مالی بسیار، میخواهند محل درآمد جدیدی برای خود و خانواده اش ایجاد کنند.

سود رو به پیشرفت

(سود رو به پیشرفت)

سود معقول و رو به پیشرفت

جالب است بدانید که اصولاً سود فروش و بازاریابی نسبت به سود تولید و ارائه خدمت بسیار خوب و معقول است. در کشور ما حاشیه سود تولیدکنندگان در صنایع مختلف چیزی بین ده تا نهایتاً (در بهترین شرایط) 20 درصد است. اگر این سهم را با رقم و میزان سرمایه گذاری آنان مقایسه کنیم متوجه می شویم که این سود خیلی بالا نیست.

اما فروشندگان و بازاریابان بدون اینکه نیاز به سرمایه گذاری کلانی (در مقایسه با تولیدکنندگان) داشته باشند میتوانند از سود و سهم معقولی برخوردار شوند. برای مثال سود خرده فروشی در کشور ما در حوزه مواد غذایی 25 درصد است. این در حالی است که یک فروشنده خرد، سرمایه بسیار کمتری را نسبت به تولیدکننده به کار گرفته است.

در حوزه بیمه نیز همین شرایط وجود دارد. بدین معنا که شرکتهای بیمه گر برای طراحی انواع خدمات بیمه ای، پرداخت حقوق کارشناسان و کارکنان خود و همچنین پرداخت خسارت های احتمالی سرمایه گذاری کلانی را انجام می‌دهند.

اما فروشندگان و بازاریابان بیمه بدون اینکه نیاز به سرمایه گذاری خاصی داشته باشند میتوانند از سهم خوبی از فرایند سوددهی و درآمدزایی شرکت‌های بیمه ای برخوردار شوند.

نکته و مزیت مهم دیگر بازاریابی بیمه این است که شما یک بیمه عمر می‌فروشید، یکبار امر بازاریابی را انجام میدهید و فرد مخاطب پس از انعقاد قرارداد با شرکت، ماهانه یا سالانه رقمی را به شرکت پرداخت میکند که شما تا پایان قرارداد سهم خود را از رقمهای پرداختی خود انجام میدهید بدون اینکه نیاز به انجام کار خاص دیگری داشته باشید این مسئله از دیگر مزایای شغل بازاریابی بیمه است.

شما ماهانه یا سالانه سودی از محل این بیمه عمر دریافت می کنید، در حالی که همچنان در حال فعالیت هستید و بیمه های بیشتری را میفروشید که هر یک نیز درآمد خاص خود را برای شما به همراه دارند. بدین ترتیب سود و درآمد شما به صورت تصاعدی افزایش مییابد. چرا که هم ماهانه و سالانه از فروش بیمه های قبلی سود می برید و هم به صورت مستمر با فروش بیمه های جدید درآمد خود را افزایش نیز می دهید.

این مزیت بسیار مهم و چشمگیر، مزیتی است که مثلاً یک کارمند که حقوق ثابتی دریافت میکند به هیچ وجه از آن برخوردار نیست. بله، یک کارمند نیز سالانه ممکن است حقوقش بسته به نرخ تورم افزایش یابد، اما این افزایش نهادیتاً رقمی بین هشت تا ده درصد است. این در حالی است که یک بازاریاب بیمه با فعالیت و تلاش خود میتواند درآمد سالانه خود را حتی بیشتر از 100 درصد افزایش دهد.

سهم فروشنده از بازاریابی بیمه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سهم یک فروشنده و بازاریابی بیمه از بیمه ای که می فروشد چقدر است و چگونه و با چه سیستمی در آینده نیز از سوی این بیمه همچنان برخوردار میشود. برای این منظور اجازه دهید سهم نمایندگان و بازاریابان بیمه عمر را (فرمولی که در اغلب بیمه ها رعایت می شود) با هم مرور کنیم:

75 درصد از حق بیمه پرداختی در سال اول (به شرط آنکه از 30 در هزار سرمایه بیمه تجاوز نکند) به عنوان کارمزد بیمه عمر به نماینده و یا بازاریاب پرداخت میشود.

علاوه بر این در سالهای بعد و مادامی که بیمه گذار نسبت به پرداخت حق بیمه عمر خود اقدام میکند، سه تا چهار درصد از کل حق بیمه وصولی به نماینده بیمه یا بازاریاب بیمه به عنوان هزینه پیگیری اعطا میشود.

دامنه کاری گسترده

(دامنه کاری گسترده)

دامنه کاری بسیار خوب و گسترده

اگر شما مثلاً بازاریابی محصولات صنعتی باشید دامنه مخاطبین شما شرکتها و افرادی هستند که در حوزه صنعتی خاص فعالیت میکند. بدین واسطه اگر به هر دلیلی وضعیت آن صنعت دچار رکود یا مشکل شود، شما در فروش محصولات خود با مشکلات جدی مواجه شده و به نوعی امنیت شغلی خود را از دست میدهید.

تمام کسانی که در حوزه هایی کار میکنند که مخاطبشان محدود است به خوبی می دانند که سود و شرایط کاری شان به شدت به شرایط کاری مخاطبان خاص آن وابسته است. برای مثال افرادی که فروشنده و بازاریاب میلگرد و آهن هستند در سالهای اخیر به واسطه رکود صنعت ساختمان و کاهش شدید ساخت و ساز، بسیاری از مشتریان خود و به تبع آن بخشی از منابع درآمدی خود را از دست داده و با مشکلات مالی شدیدی مواجه شده اند.

اما بازاریابی بیمه این حسن را دارد که شما با طیفی گسترده و نامحدود از مخاطبان سروکار دارید و میتوانید شانس خود را با اقشار مختلف جامعه امتحان کنید. هم پزشکان، مهندسان و دیگر متخصصان مخاطب شما هستند، هم صنایع، شرکتها، مراکزی تولید و بنگاههای اقتصادی. هم یک خانم خانه دار می تواند مشتری شما باشد و هم مدیر یک برند بزرگ تجاری.

یک بازاریاب بیمه تقریباً هیچ محدودیتی از نظر مخاطب فعالیت ندارد و تمام اقشار جامعه می توانند مخاطب آن باشند. جالب است بدانید که شرکت‌های بیمه گر حتی خدمات بیمه ای خاص و جذابی نیز برای کودکان و نوجوانان طراحی کرده اند تا تقریباً هیچ شخصی نباشد که یک بازاریاب بیمه نتواند برای فروش بر روی او سرمایه گذاری کند.

این ویژگی برجسته بازاریابی بیمه هم امنیت شغلی خوبی را برای شما عزیزان فراهم می آورد و هم به شما کمک میکند بتوانید از پتانسیلها و داشته های فعلی خود در حوزه روابط استفاده کنید که در مورد بعدی به صورت مفصل به این قابلیت میپردازیم.

فرایند ساده و آسان برای شروع فعالیت

تقریباً موفقیت در تمام مشاغل به روابط خوب و موثری که یک فرد با دیگران دارد بستگی دارد. برای مثال یک خبرنگار اگر میخواهد به سرعت رشد کند و جایگاه و اعتبار خویش و البته به دنبال آن نفوذ و درآمد مالیش را بهبود بخشد، باید با افراد مشهور و شناخته شده حوزه کاری خود رابطه خوب و مطمئنی را ایجاد کند. یک خبرنگار سیاسی باید با مسئولان دولتی، کارشناسان زبده سیاسی و نمایندگان مجلس رابطه ایجاد کند که این امر بسیار دشوار و سخت است.

برای همین در اغلب مشاغل، افراد تازه وارد در ماهها و سالهای اولیه کار رشد کم و کندی را تجربه میکنند، چرا که این رابطه گسترده و موثر را دارا نیستند. خبرنگاری که تازه کارش را شروع کرده یا یک بازاریاب صنعتی که هنوز مدیران مراکز صنعتی و تجاری را به خوبی نمی شناسد، راهی سخت و طولانی و عذاب آور را برای برقراری این ارتباطات مهم و موثر در پیش دارد.

اما شرایط یک بازاریاب بیمه که تازه کار خود را آغاز کرده به کلی متفاوت است. بله، در شغل بازاریابی بیمه اگر میخواهد به رشد و پیشرفتی چشمگیر و پایدار دست یابید، باید دامنه روابط خود را به شدت گسترش داده و با افراد موثر و مهمتری ارتباط برقرار کند. اما در ابتدای کار، او بدون نیاز به این روابط گسترده و مهم، میتواند سرعت یادگیری و پیشرفت خود را ارتقا بخشد.

چطور؟ فرض کنید که شما همین امروز به عنوان بازاریاب وارد عرصه کار بازاریابی بیمه شوید. اگر خوب کار کنید در سالهای آینده شما لیستی از روابط مهم و موثر با مدیران بنگاه های مختلف، افراد تاثیرگذار و متخصص و … خواهید داشت. اما همین امروز نیز میتوانید فروش و بازاریابی خود را از روابط کنونی خود که ممکن است خیلی هم محدود آغاز کنید، بدون اینکه با مشکل خاصی برخورد کنید.

در واقع هر فردی دایره ای طلایی از رابطه نزدیک دارد که در کار بازاریابی بیمه این دایره طلایی اولین مخاطبان او را شامل میشوند. یک بازاریاب بیمه لزومی ندارد از نخستین روزهای کاری به سراغ شرکتها و بنگاه ها یا مراکز دولتی و غیر دولتی برود. او میتواند فعالیت خود را از جمع اقوام، دوستان، آشنایان و همسایگان آغاز کند که شناخت و اعتماد خوبی نسبت به او دارند و این به اشکال مختلف نخستین روزها و ماههای فعالیت یک بازاریابی بیمه را سهل و آسان میکند.

بازاریاب بیمه

(بازاریاب بیمه)

سخن آخر

در این مقاله از سایت آکادمی هفت سعی بر این داشتیم که شما را با شغل بازاریابی بیمه آشنا کنیم. متوجه شدید که این شغل چه مزایایی داشته و برای چه کسانی مناسب است. پس اگر شما هم به دنبال یک شغل بدون سرمایه، همراه با مزایای بسیار هستید، بازاریابی بیمه می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*