شما ازکدام نوع مدیرعامل هستید؟


academyhaft 16 بهمن 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

برای جانشینی یک مدیرعامل، عموماً بر این عقیده‌اند که کاندیداهای درون شرکت بسیار بهتر از افرادی هستند که از خارج از شرکت جذب می‌شوند. برای کاربری درست یک مدیرعامل به هر دو مهارت نیاز هست: 1) دانستن روش کار و 2) ترغیب شرکت به انجام آن کار. مشکل عمومی این است که اکثر مدیران عامل فقط در یکی از این دو مهارت قوی هستند.

مدیرعامل یک:

او عاشق تصمیم‌گیری است و معمولاً زمانی که شکست می‌خورد به دلیل عدم صرف وقت کافی در وظایف دو، یعنی مدیریت موثر فعالیت‌ها بوده است. شرکت‌های تحت‌نظر مدیرعامل یک گاهی آنقدر آشفته می‌شوند که کار به اخراج او می‌انجامد.

مدیرعامل دو:

او عاشق رهبری شرکتی است که خوب کار می‌کند و ترجیح او این است که مسیر را تغییر ندهد. عملگرایی او چنان است که از عهده‌ی تصمیم‌گیری‌های حیاتی برای شرکت برنمی‌آید.

از آنجایی که اکثر شرکت‌ها از طرف مدیرعامل‌های نوع یک اداره می‌شوند، و تیمی از مدیران نوع دو کارهای شرکت را به عهده دارند، جایگزینی شخصی که از مهارت‌های نوع یک بی‌اطلاع باشد، کار سختی است.

 

مدیر عامل زمان جنگ و مدیرعامل زمان صلح

صلح در کسب‌وکار ، زمانی است که شرکت در بازار رشد مداومی دارد. این دورانی طلایی است که شرکت برای تقویت نقاط مثبت خود و افزایش سهم بازار قدم برمی‌دارد. اما در زمان جنگ، شرکت با تهدیدهای فوری در نبرد است به عنوان مثال اندی گرو در دهه‌ی 80 میلادی اینتل را که به خاطر مموری‌های ساخت ژاپن، در حال نابودی بود، به سمت دگری رهنمون کرد تا قله‌های دیگری فتح کند. برخی از وجوه تمایز مدیران صلح و مدیران جنگ به شرح زیر هستند:

  • مدیر صلح می‌داند که یک پروتکل خوب منجر به پیروزی می‌شود. مدیر جنگ پروتکل‌ها را زیر پا می‌گذارد تا برنده شود.

  • مدیر صلح زمان زیادی را صرف تعریف فرهنگ می‌کند. مدیر جنگ اجازه‌ می‌دهد، نبرد، فرهنگ نهایی را تعیین کند.

  • مدیر صلح همیشه یک برنامه‌ی روشن و یکپارچه دارد. مدیر جنگ می‌داند که گاهی باید با حدس و گمان پیش رفت.

  • مدیر صلح داوطلبانه می‌کوشد بددهانی نکند. مدیر جنگ عمداً از فحش و دشنام استفاده می‌کند.

  • مدیر صلح می‌خواهد بازار را گسترش دهد. مدیر جنگ میکوشد بازار را به چنگ بیاورد.

  • مدیر صلح می‌کوشد انحراف از برنامه را به شرط ارتقای تلاش و خلاقیت، تحمل کند. مدیر جنگ تحمل کوچکترین کج‌روی را ندارد.

 

ساندویچ خاک

هر مدیری روزانه مجبور است به افراد زیرمجموعه‌ی خود درباره‌ی عملکردشان بازخورد نشان بدهد. ساندویچ خاک تکنیکی است که وقتی قصد انتقاد از یک کارمند و یا مدیر را دارید، ابتدا با شرح نقاط قوت او شروع کنید و سپس عملکرد منفی او را یادآوری می‌کنید. اصطلاح ساندویچ خاک به نان(قسمت خوب ماجرا) و خاک(قسمت تلخ ماجرا) اشاره دارد. البته این روشی پیش‌پا افتاده است و مدیران با تجربه‌تر کمتر از آن استفاده می‌کنند زیرا اکثر کارمندان با این تکنیک آشنا هستند و قبل از اینکه خاک را به خورد آن‌ها بدهید، از کار شما آگاهی دارند و ممکن است نتیجه‌ای منفی به بار بیاورد.

 

فروش شرکت؛ آری یا نه؟

از سخت‌ترین تصمیماتی که هر مدیرعاملی یک روز با آن مواجه می‌شود این است که شرکت را بفروشد یا نه. ارزیابی تصمیم‌های مختلف در این باره کار پیچیده و پر حدس و گمانی است. برای روشن‌تر شدن ماجرا در اینجا به سه نوع خریداری شرکت‌ها توسط خریداران اشاره می‌کنیم:

  • استعداد/تکنولوژی: وقتی شرکتی تنها محض استعداد افراد یا تکنولوژی خود خریداری می‌شوند. قرارداد این خریدها معمولاً بین 5 تا 50 میلیون دلار است.

  • محصول: وقتی شرکت بابت محصول، و نه کارکرد خود خریداری می‌شود. این خرید معمولاً بین 25 تا 250 میلیون دلار است.

  • کسب‌وکار: وقتی شرکت بابت فعالیت واقعی خود-سوداوری و درآمد- خریداری می‌شود. قیمت پیشنهادی بسیار بالا و میلیاردلاری است. به عنوان مثال 30 میلیارد دلار برای مایکروسافت یا یاهو.

سعی کنید خریدارانی از نوع دوم و یا سوم برای شرکت خود پیدا کنید. برای تصمیمگیری درست باید به این دو سوال پاسخ دهید. 1) آیا بازار خیلی بزرگتر از چیزی است که تا به امروز وجود داشته؟ 2) آیا می‌توانیم شماره‌ی یک این بازار بشویم؟ اگر جواب به یکی از این دوسوال منفی بود، باید جدی‌تر به فکر فروش شرکت بود و اگر جواب هر دو مثبت است، آن‌وقت فروختن شرکت برابر است با دست‌کم گرفتن خود و کارمندان‌تان.

 

«اگر مدیرعاملی هستید که خود موسس شرکت هستید، راهی وجود ندارد جز اینکه خود راه‌ورسم مدیرعاملی را یاد بگیرید. در این راه به یک نیروی اجرایی حرفه‌ای و شبکه‌ای از روابط در میان مشتریان، شرکا و رسانه‌ها نیاز دارید. برای شرایط پیچیده و جنگی دستورالعمل خاصی وجود ندارد اما با این حال توصیه‌ها و تجاربی هستند که می‌توانند در برخی موارد گره‌گشای کار شما باشند. توصیه‌های بن هورو ویتز از این جنس هستند.»

 

مقالات مرتبط:
سخت‌ترین نکات در مورد سخت‌ترین چیزها
آدم‌های باهوشی که کارمندان بدی هستند
منبع: سخت‌ترین نکات در مورد سخت‌ترین چیزها نوشته‌ی بن هوروویتز ترجمه شایان سادات
 
برچسب‌ها :

One thought on “شما ازکدام نوع مدیرعامل هستید؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*