شناخت رسانه


academyhaft 12 مرداد 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

مطبوعات

در مناطقی که عموم مردم بلافاصله پس از رؤیت آگهی اقدام به خرید می­ کنند، تبلیغات مطبوعاتی، که پاسخ مستقیم مشتری را به همراه دارد، بسیاری مؤثر خواهد بود. در انتخاب نشریه و تهیه­ ی آگهی خود دقت لازم را به خرج دهید تا مزایای معاملات سودمند حاصله بهره ­مند شوید. از سفارش دادن آگهی­ های کوچک اجتناب کنید، زیرا اکثر خوانندگان زحمت خواندن آن­ها را به خود نمی­ دهند. هرچه می ­توانید ایده­ ها و طرح­ های خود را به صورت ساده ارائه کنید. برای تبلیغ محصول خود متناسب­ ترین صفحه نشریه را انتخاب کنید تا مخاطبین اصلی خود را نشانه ­گیری کرده باشید.

  • مذاکره­ بر سر بهترین قیمت: چناچه تقاضا برای آگهی کم باشد، معمولاً امکان اختصاص تخفیف وجود دارد. اگر نمی ­توانید تخفیف بگیرید، حداقل تلاش کنید تا با صرف همان هزینه، یک آگهی بزرگ­تر یا یک محل بهتر برای آگهی خود تأمین کنید؛ و یا بر سر یک آگهی اضافی با نصف قیمت و یا محل بهتری برای درج آگهی، با نشریه به توافق برسید.

  • عناصر تشکیل دهنده ­ی آگهی شما (شامل شیوه ­ی بیان، لحن، رنگ، طرح، عکس­ ها و تصاویر) باید مطابق با ذهنیات خواننده هدف انتخاب شوند. تا می ­توانید از به کار بردن ایده­ های پیچیده که درک آن­ مخاطبان را به دردسر می ­اندازد پرهیز کنید. تمامی اجزاء آگهی شما باید باهم همخوانی داشته باشد. با کمک طرح­ های جذاب و چشمگیر ترکیب یک دستی ایجاد کنید، به طوری که آگهی در یاد خوانندگان بماند و آن­ها را به حرکت وا دارد. هنگامی که خوانندگان یک آگهی تبلیغاتی را برای بار اول می­ بینند، چشمان آن­ها یک مسیر مشخص را تعقیب می­کند. در این مسیر، خوانندگان ابتدا به تصویر، سپس به عنوان آگهی، قسمت سمت راست و پایین آگهی، شعارهای تبلیغاتی، سرفصل ­های فرعی، و در نهایت به کادر متن اصلی نگاه می­ کنند.

 

شناخت رسانه:

1- تلویزیون

به طور کلی، ویژگی­ های یک آگهی خوب تلویزیونی عبارت­ اند از:

  • سرگرم­ کننده باشد

  • دربرگیرنده ­ی ایده­ های هوشمندانه باشد، با مهارت کامل نوشته باشد و تخیل زیرکانه و خلاقیت درآن دخیل باشد

  • آگهی خوب درباره­ ی مسائل استراتژیک فروش حرف­ می­ زند و اطلاعات تولیدی مناسبی به بیننده ارائه می ­دهد

  • در ذهن بیننده ماندگار شود

فروش سخت در برابر فروش نرم:

خط ترسیم: یکی از مهم­ترین نظریه ­پردازان تبلیغات، راسر ریوز، معتقد بر مکتب فروش سخت بود، او معتقد بود باید مصرف کننده را در پیام تکرار شونده ­ی تیلبغاتی غوطه­ ور ساخت، چشم­ هایش را به تصاویر خیره کرد و حافظه ­اش را کاملاً در اختیار گرفت. آگهی خوب از دید این مکتب، آگهی است که به ایجاد جریانی سیل­ آسا، روش ­های منحصر به فرد فروش را به کار گیرد و با جذب مشتریانی جدید، کاری کند که رقیبان از عهده­ ی آن برنیایند. در این روش شما باید از طریق موضوعی متفاوت و کاملاً متقاعد کننده، حرفتان را بزنید.  ریوز می گوید: «ما جذب آگهی­ هایی نمی­شویم که حرفشان را با تصاویر بد و زشت می­ زنند.» طرفداران روش فروش سخت، از آگهی ­های منطقی، خطی و مستقیم دفاع می­ کنند. آن­ها مصرف ­کنندگان را افرادی در نظر می­ گیرند که با ارزیابی اطلاعات نهفته در یک آگهی و توجه به مراحل عرضه­ ی این اطلاعات، تصمیم به خرید کالا می­ گیرد.

پیر مارتینی، در کتاب «انگیزه در تبلیغات» به صدای روش فروش نرم در تبلیغات بدل شد. او معتقد بود در امر فروش تخیل و نشانه­ های تصویری، نیرومندتر از کلمات صرف اثر می ­گذارند. بر اساس دیدگاه مارتینی، تبلیغات باید ادعای برتری خود را به مردم نمایش دهند. از قانون توجه و تمرکز استفاده کند و محصولات را همچون اشیایی فوق­ العاده زیبا به تصویر بکشد، با استفاده از ارزش انگیزه و مفاهیم پر معنا مردم را به طرف محصولات بکشاند.  طرفداران فروش نرم علاقه­ ی چندانی به فروش ندارند، بیشتر به تداوم قدرت آگهی فکر می ­کنند. آن­ها خواهان آگهی­ هایی هستند که از طریق تصاویر بدون کلام، احساس مصرف­ کننده را تحریک کند.

امروزه دیگر ترکیب ­های فروش سخت و نرم از رونق افتاده ­اند. به طور کلی، در رفتارشناسی مصرف کنندگان، گاه اتفاق می­ افتد که عناصر احساسی و منطقی تحت شرایط خاص، جایگاه خود را تغییر داده ­اند و هر دو نیز موفق بوده­ اند. شاید برای تبلیغات بهتر باشد از هر دو منطق دل و سر استفاده شود.  در واقع موضوع توجه شامل دو مسأله است: اول توجه بیشتر به آگهی و دوم اثبات اینکه بیننده به آگهی توجه دارد.

نکات:

  • هیچ راهی برای اینکه بگوییم تحت هر شرایطی و برای هر محصولی همه ­ی آگهی ها کار کرده ­اند وجود ندارد

  • هیچ راهی برای اندازه­ گیری چگونگی کارکرد آگهی وجود ندارد

  • وقتی که بینندگان به فراگیری ترغیب می­ شوند، و وقتی که تفاوت ­ها واقعی، فیزیکی و مهم هستند، یک راه کارکرد آگهی این است که با اطلاعات ویژه درباره­ ی محصول نشان دهیم که آن واقعاً با محصول رقیب خود فرق دارد

  • وقتی درگیری مصرف­ کننده زیاد است و وقتی که آن محصول تفاوت مادی با رقیب خود ندارد، یک راه کارکرد آگهی آن است که از طریق نشان دادنِ احساس مثبت و تجربه­ ی دلپذیرِ مصرف آن محصول، توجه بیننده را به خود جلب کنید

  • کلمات و ادعاها بسیار مهم هستند

  • تخیل، تصویر و ارزش ­های محصول اهمیت فروانی دارند

  • تبلیغات بیشتر هنر است تا علم

فرآیند آگهی سازی :

در آگهی­ های خوب، مشکل می­ توان ایده و اجرا را از هم تفکیک کرد. در این آگهی­ ها، «چگونه گفتن» و «چه گفتن» به هم تنیده می­ شوند تا ترکیبی بزرگ­تر از هر یک از آن­ها پدید آید. ایده-اجرا، چیزی فراتر از کلمات، تصاویر، قالب­ ها، شیوه­ های تولیدی و سبک­ هاست. برای ساخت یک آگهی خوب، باید مشتریان و محصول را در دو سوی آگهی قرار دهید، شعار فروش را به کار ببرید، ایده و اجرا را با استفاده از به کار گیری سبک و لحن متناسب، قالب درست و فنون تولیدی هماهنگ به یک آگهی تبدیل کنید.

2- رادیو

رادیو یکی از رسانه ­های مؤثر برای انتشار پیام شماست. زیرا مشتریان در منزل، محل کار، در اتومبیل و … به آن گوش می­دهند. موفق ­ترین آگهی رادیویی آن­هایی هستند که شنوندگان را وادار می­ کنند گوش ­هایشان را تیز کنند. صوت، موسیقی، لهجه، صدای مرد و زن همراه با هم برای ریتم اضافی، سبک محاوره ­ای که در آن مجریان مستقیاً با شنوندگان صحبت می­ کنند، همگی از عناصر یک آگهی خوب هستند. بهتر است کار را به یک آژانس تبلیغاتی محول کنید یا به تیم خلاق داخل ایستگاه رادیویی مأموریت دهید تا کار تولید و اجرای آگهی را برای شما انجام دهند. به اطلاعات مربوط به نوع و تعداد شنوندگان ایستگاه رادیویی دقت کنید و از یک فرد مناسب بخواهید تا جلسه ­ای را با تعدادی از مخاطبان  مورد نظر شما ترتیب دهد.

3- تبلیغات محیطی

صنعت تبلیغات محیطی همزمان با دوران اتومبیل شکوفا شده است. امروزه رسانه­ های محیطی وسیله­ ی ارتباطی فعالی برای انتقال پیام به میلیون­ ها نفر­ مصرف ­کننده است. امروزه زمان، یک کالای با ارزش است. رسانه­ ی محیطی به عنوان یک ابزار کارآمدِ پیام رسانی به مشتریان بالقوه، برای تولیدکنندگان باقی مانده است. در واقع تبلیغات محیطی حامل پیام برای عموم افراد جامعه است. تغییرات رفتاری مردم در جامعه سبب افزایش درخواست برای تبلیغات محیطی در انواع گوناگون آن شده است. در واقع تبلیغات محیطی در انواع گوناگون آن شده است. در واقع تبلیغات محیطی پیام خود را به صورت ساده اما پرقدرت به مصرف­ کنندگانی که در حال جابه­ جایی هستند، می­ رساند.  حضور تبلیغات محیطی در مراکز تجاری امکان گفتگو با مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه را به تبلیغ ­کنندگان می ­دهد.

هنگامی که مصرف کنندگان در حال جابه­ جایی هستند، تبلیغات تأثیر خود را می­ گذارند تا آن­ها طی مسافرت روزانه، پیام ­های مختلفی را دریافت کنند. به زبان ساده: تبلیغات محیطی عمل فروش و حرکت را به هم پیوند می ­دهد.

عوامل مؤثر واقع شدن و مزایای تبلیغات محیطی:

  • در مقایسه با سایر رسانه­ ها هزینه ­ی کمتری دارد

  • مکمل تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و مطبوعاتی است

  • از طریق ترکیب با سایر رسانه ­ها به بازار هدف نزدیک تر می ­شود

  • فرصت ­های جدید تبلیغات محیطی ایجاد می­ کند.

  • تبلیغات محیطی با حضور مؤثر 24 ساعته و 7 روز در هفته، یک ارتباط دائمی در بازار برقرار می ­کند

  • حضور دائمی و تکرار موارد رؤیت سبب ایجاد آگاهی سریع می ­شود

  • انگیختگی بلند مدت مصرف­ کنندگان باعث شناسایی یک نام تجاری و وفاداری نسبت به آن می­ شود

  • پراکندگی حضور رسانه در سطح شهر امکان حضور یکپارچه­ ی محصول را با استفاده از انواع گوناگون تبلیغات محیطی فراهم می کند

  • با گسترش و تکرار حضور تبلیغات محیطی می­توان تبلیغات رادیو، تلویزیون و مطبوعاتی را به مقابل منازل و محل کار مخاطبین تغییر محل داد

  • افزایش اهمیت پیام ­های محلی به وسیله­ ی تطبیق استراتژی­ های ملی تبلیغات در قالب کمپین­ های منطقه­ ای

  • کارآیی ارتباط مؤثر با حذف عناصر زائد در یک هدف گذاری دقیق دموگرافیک

  • تبلیغات محیطی به وسیله ­ی ارائه ­ی پیامی ساده و بسیار مؤثر، درهم ریختگی و پراکندگی رسانه محافظت می ­کند

  • تبلیغات محیطی پاسخی مستقیم به اطلاعات مورد نیاز مصرف ­کننده است از جمله: آدرس اینترنتی، تلفن و …

 

4- پُست مستقیم

پست مستقیم چیست؟

پست مستقیم، ارسال یک نامه با مقصد مشخص است که صرفاً برای افرادی ارسال می­ شود که به خرید خدمات با محصولات معرفی شده تمایل دارند. از طریق پست می­ توانید محصولات جدید را روانه ­ی بازار کنید، مشتریان از دست داده را برگردانید و تغییرات جدید در خدمات یا فروش، حوادث و هدایای ویژه ­ی آتی را اعلام کنید. راهی مناسب برای ارتباط مسمتر و مؤثر با مشتریان.

به طور کلی، مشتریان قبلی شما، کسانی که قیمت را پرسیده­ اند و آن­هایی که کارت ویزیت را دریافت کرده ­اند بهتر به پست مستقیم پاسخ می ­دهند. می توانید برای آن­ها پیشنهادات ویژه، تخفیف، کارت عضویت رایگان، لیست کالاهای جدید، تغییرات و تحولات شرکت و کارت تبریک به مناسبت ­های مختلف و … را ارسال کنید. برای مشتریان جدید باید از یک گارگزاری لیست آدرس و نام هایی که قرابت با مشتریان شما دارند، درخواست کنید. پاکت نامه را فراموش نکنید. به طور عمده، پاکت نامه ­هایی که شبیه بقیه هستند مؤثرند زیرا باز می­ شوند تا از محتوای آن­ها کسب اطلاع شود. پاکت نامه ­های چاپی و پاکت­ هایی که به هدیه­ ای که داخلشان است اشاره می­ کنند نیز معمولاً مورد استقبال هستند.

 

5- اینترنت

امروزه هر فردی ترجیح می­ دهد که در یک فضای سایبرنتیک ( دنیای مجازی الکترونیکی) حضور داشته باشد. هر روز بر تعداد سازمان ­هایی که به صورت آنلاین فعالیت می ­کنند، افزوده می ­شود. باید از اینترنت به عنوان یک کانال فروش قدرتمند استفاده کنید.

  • یک وب سایت بسازید. وب سایت اولین نقطه ­ی تماس شما با مشتری است. از متخصصان و طراحان خبره کمک بگیرید.

  • تبلیغات در دنیای مجازی، دارای مزایایی است که از جمله می­توان به کم هزینه بودن، قابل سنجش بودن، تعاملی و سرگرم کننده بودن، همواره در دسترس بودن در شبانه روز و … اشاره کرد. آگهی خود را در سایت دیگران نیز بگذارید و با کلیک کردن مشتریان به سمت سایت شما هدایت خواهند شد.

  • ایجاد فروشگاه اینترنتی: تجارت الکترونیکی امکان فروش سریع، کم هزینه و بیست و چهار ساعته را فراهم می ­کند. کار خود را با تأسیس یک سیستم مدیریت سفارشات آغاز کنید. این سیستم باید شامل فرم­ های سفارش تعاملی، دریافت و پیگیری سفارشات، یک محیط پرداخت مطمئن و امن، سیستم فاکتورزنی خودکار و سیستم گرفتن و تحویل سفارش باشد. به مشتری اطمینان دهید که خرید آنلاین با کارت اعتباری از طریق قانونی و با رعایت حقوق مصرف­ کننده انجام می ­شود.

  • مهم­ترین چیز در دنیای مجازی برای تجارت، میزان بازدیدکنندگان از وب سایت است. روی بالا بردن بازدید خود تمرکز کنید. در این میان از اهمیت موتورهای جست­ و جوگر غافل نباشید.

 

برای مطالعه مقدمه این مقاله کلیک کنید:
مقدمه
مقاله های مرتبط:
انواع تبلیغات
تکنیک های اجرای تبلیغات
تاکتیک ها و تکنیک های خلاق در تبلیغات
برند چیست
یک برنامه ریزی رسانه ای خوب
منبع: تبلیغات به بیان ساده
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*