شناخت هیجان خشم وکنترل آن


academyhaft 11 آبان 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

نویسنده : حانیه فتاحی

 

شناخت هیجان خشم : خشم یکی از هیجان های اصلی موجودات زنده محسوب میشود.

دکتر چارلز اِسپیلبِرگِر (Charles Spielberger)، روان‌شناسِ متخصص در حیطه‌ی مطالعات خشم می‌گوید: «خشم یک حالت احساسی است که شدت آن از ناراحتی خفیف تا غضب و تندخویی شدید، متغیر است». خشم نیز مانند احساسات دیگر، با تغییرات روانی و بیولوژیکی همراه است. زمانی که عصبانی می‌شوید، ضربان قلب و فشار خون شما، همین‌طور سطح هورمون‌های انرژی، آدرنالین و نورآدرنالین شما بالا می‌رود.

احساس خشم میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد  اعم از عوامل درونی یا بیرونی .

عوامل بیرونی مثل لغو پرواز یا تاخیر آن،رفتارمدیر مربوط به حوزه کار ،ترافیک ، رفتار ناشایست اطرافیان و……..

عوامل درونی مربوط به خود فرد میشود، مثل نارضایتی از عملکرد خود ، عدم رسیدگی به برنامه کاری و…….

عده ای معتقدند که احساس خشم ، ناشی ازیک  احساس دیگرمی باشد .

یعنی وجود هیجان های دیگر سبب ابراز خشم است.

توضیح ساده تر آن را می توان اینگونه بیان کرد که ،احساس اینکه به ما حمله شده ،توهین شده و ظلم شده دلیل به وجود آمدن خشم میشود که از این طریق ما قدرت نمایی میکنیم.

خشم در بلندمدت به بدن آسیب میرساند. تاخیر در ترشح هورمون های استرس که در اثر عصبانیت رخ میدهد نورون های مغز را که مربوط به داوری و حافظه ی کوتاه مدت است از بین میبرد و سیستم ایمنی را ضعیف میکند.

 

خشم باعث:

انقباض عضلات ،به هم فشردن دندانها ،نگاه خیره ، سردرد ، حمله‌ی قلبی ، تغییر رنگ چهره ،داغ شدن یا یخ کردن ، تغییردر تنفس

البته هر فرد در هنگام عصبانیت یکی از این علائم را تجربه می کند، درهنگام خشم گردش خون در ناحیه سر شدت میگیرد که موجب قرمز شدن چشم و صورت میشود.

خشم احساسی ست که در طول زندگانی تمامی افراد آن را تجربه میکنند اما نمود آن درهر شخص متفاوت است.

خشم عکس‌العمل طبیعی در برابر تهدید ، خطر و … است که به ما این اجازه را می‌دهد که در شرایط بحرانی از خود دفاع کنیم. بنابراین عصبانیت برای بقا و پایداری انسان‌ها ضروری و اجتناب ناپذیر است، ولی نباید فراموش کرد که برخورد فیزیکی با افراد و مواردی که ما را خشمگین می‌کنند، از لحاظ قانونی و معیارهای اجتماعی ناهنجار تلقی می‌گردد و پیامدهائی منفی خواهد داشت.

 

 

 

 

_پس برای جلوگیری از آسیب زا بودن آن چه کنیم؟

ما در این مقاله به سه مورد مهم و اساسی آن اشاره میکنیم:

 

۱-ابراز کردن

ابراز کردن خشم به این معناست که در بیان خشم خود جسور و منطقی باشید نه پرخاشگر ، این روش منطقی‌ترین راهکار برای ابراز خشم است. شما باید یاد بگیرید که چگونه رفع اتهام کنید و خود را تبرئه نمائید و چگونه به این هدف بدون صدمه زدن به دیگران برسید. جسور بودن به این معنی نیست که قلدر باشید و به دیگران زور بگویید، بلکه به این معنی است که برای خودتان و دیگران ارزش قائل باشید و با احترام رفتار کنید و مشکلات‌تان را از راه منطقی حل کنید.

 

۲-سرکوب کردن

سرکوب کردن خشم راه حل دیگری است برای مهار عصبانیت و سرکوب خشم و جهت دادن و تبدیل آن به رفتارهای دیگر. راهکار آن هم به این صورت است که هنگامی که خشمگین می‌شوید، در مورد موضوعی که باعث خشم شما شده است، فکر نکنید و بجای آن به چیزهایی خوب و مثبت بیاندیشید. هدف از این روش ، مهار خشم شما و تبدیل آن به رفتارهای سازنده است. اما پیامد منفی این روش ، این است که اگر عصبانیت خود را ابراز نکنید، خشم فرو‌خورده در درون شما باقی می‌ماند و این خشم درونی می‌تواند باعث افزایش فشار خون و یا افسردگی شما شود.

 

از این رو ، بیان نکردن خشم می‌تواند مشکلات دیگری را به وجود آورد. افرادی که خشم خود را ابراز نمی‌کنند، نسبت به همه چیز بدبین هستند و با دیگران رفتاری پر از کینه و خصمانه دارند. آنها مرتب دیگران را تحقیر می‌کنند و همه چیز را مورد انتقاد قرار می‌دهند و معمولا در روابط خود با دیگران دچار مشکل هستند و کمتر رابطه‌ای موفق دارند.

 

۳-آرام کردن

در نهایت سومین راهکار فرو نشاندن خشم مرحله آرام کردن آن است. در این حالت با جملات و واژه‌های تسکین دهنده خود را آرام کنید. بنابر این می‌توان چنین نتیجه گرفت که شما نه تنها در قبال اعمال ظاهری خود مسئول هستید، بلکه باید روحیات درونی خود را هم پرورش دهید. پس بکوشید به هنگام خشم خود را تسکین دهید و احساسات خود را مهار کنید.

 

کنترل خشم این امتیاز را دارد که احساسات ناشی از خشم و هم تحریکات جسمانی که خشم باعث به وجود آمدن آنها می‌شود، کاهش می‌یابد. بی‌تردید نمی‌توان پیشاپیش حوادثی را که باعث خشم می‌شوند، از سر راه برداشت

و یا از روبه‌رو شدن با آنها اجتناب نمود، شاید نتوانیم آنها را تغییر دهیم، اما می‌توانیم بیاموزیم که چگونه واکنش‌های خود را کنترل کنیم.

دالایی لاما معتقداست  که قهرمان واقعی کسی است که بر خشم وتنفر خود غلبه کند.

 

به نظرتون از منظر لاما چقدر قهرمانید؟

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*