عدم تمرکز در کار و 5 راهکار برای کاهش آن


واحد تولید محتوا 25 خرداد 1400 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

عدم تمرکز در کار معضل بزرگی است که اگر آن را جدی نگیرید، می‌تواند منجر به اشتباهات جبران ناپذیری شود، کمااینکه آینده شغلی شما را نیز به خطر می‌اندازد. در هر محیط کاری عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به بی دقتی در محیط کار شود.

غیرممکن است فردی بتواند تمام ساعات کاری خود را متمرکز و مفید بماند، اما می‌تواند با برخی راهکارهای موجود در راستای برای کاهش عدم تمرکز در محیط کار خود اقدام کند. کمی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد که بخواهید مشکل عدم تمرکز خود را به‌طور کامل حل کنید، اما با تلاش و تمرین می‌توانید آن را به کم‌ترین حالت ممکن کاهش دهید.

در این مقاله از سایت آکادمی هفت قصد داریم به بررسی علل عدم تمرکز در محیط کار و راهکارهایی برای حل این مشکل بپردازیم، پس اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که به‌دنبال کاهش بی دقتی در محیط کارند، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

علل عدم تمرکز در کار

باتوجه به تحقیقات انجام‌شده تمامی افراد، حداقل 60 درصد یا حتی کمتر از زمان کاری خود را مشغول کار خواهند بود. مهم نیست چقدر تمرکز شما بالا باشد بازهم ممکن است در هنگام کار اتفاقاتی رخ دهد که منجر به عدم تمرکز در کار شما شود. اگر یک کارگر و یا کارمند بتواند در هنگام کار متمرکز بماند، بهره‌وری وی بالا می‌رود که در نهایت منجر به پیشرفت شغلی او نیز می‌شود. در ادامه به پنج مورد از علل عدم تمرکز در کار اشاره خواهیم کرد.

اهمال‌کاری

(اهمال‌کاری)

اهمال‌کاری

غالب افراد گاهی به دلایل مختلفی کارهای خود را به تعویق می‌اندازند. اهمال‌کاری تاثیرات منفی زیادی بر مهارت مدیریت زمان دارد؛ این مسئله می‌تواند منجر به بی دقتی در محیط کار شود. قطعاً اهمال‌کاری یک عادت مخرب است که باعث می‌شود انجام کارها در زمان مقرر دشوار به‌نظر برسد.

برای جلوگیری از اهمال‌کاری در محیط کار لازم است که در زندگی کاری خود تعادل داشته باشید. گاهی وقت‌ها لازم است درصورت خستگی مرخصی بگیرید و در منزل به استراحت بپردازید؛ همچنین با تقویت قدرت مغز خود می‌توانید تمرکز خود را افزایش دهید و از عدم تمرکز در کار جلوگیری کنید.

محیط کار نامناسب

همه ما بیشترین زمان از روز خود را در محیط کارمان می‌گذرانیم، پس کاملاً واضح است که محیط کار ما می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامت جسم و روانمان بگذارد. کار کردن در یک محیط کاری نامناسب می‌تواند یکی از علل اصلی عدم تمرکز در محیط کار باشد.

اگر شما نیز در محیطی نامناسب مشغول بکار هستید، برای حل این مشکل می‌توانید اقدامات ذیل را جهت بهبود محیط کاریتان انجام دهید تا ضمن افزایش بهره‌وری در کار، تمرکز بیشتری نیز داشته باشید.

  • نورپردازی محیط کارتان را تنظیم کنید.
  • میزان روشنایی صفحه نمایش رایانه خود را در حالتی قرار دهید که موجب خستگی چشم‌هایتان نشود.
  • در محیط کارتان تهویه مناسبی قرار دهید تا کیفیت هوا را افزایش دهد.
  • دمای محیط را تنظیم کنید، به گونه‌ای که نه آنقدر سرد باشد که موجب عدم تمرکزتان شود، نه آنقدر گرم که باعث خواب‌آلودگی شود.
  • سعی کنید از صندلی‌های ارگونومیک استفاده کنید.
فضای کاری شلوغ

(فضای کاری شلوغ)

محیط کاری شلوغ

یکی از مهم‌ترین عوامل عدم تمرکز در کار برای افرادی که احتیاج به تمرکز در محل کار خود دارند، همکاران پرسروصدا هستند. برای حل این مشکل باید بدانید که چگونه با همکاران پرسروصدای خود برخورد کنید. اگر فکر می‌کنید که سروصدای همکارانتان بیش از اندازه و خارج از بحث کاری است، می‌توانید به آن‌ها تذکر دهید.

راهکاری دیگر برای حل این مشکل نیز گوش دادن به موسیقی است. گوش دادن به موسیقی علاوه‌بر افزایش تمرکز بهره‌وری شما را نیز افزایش می‌دهد. اگر این امکان برای شما وجود دارد که خارج از دفتر خود مشغول به کار شوید، می‌توانید این روش را نیز امتحان کنید.

استفاده از شبکه‌های مجازی

اعلان‌های شبکه‌های مجازی یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به عدم تمرکز در کار شود. چند ساعت از زمان کاری خود را به گشت‌وگذار در شبکه‌های مجازی می‌گذرانید؟ سعی کنید در هنگام کار استفاده از شبکه‌های مجازی را به حداقل برسانید. برای حل مشکل عدم تمرکز در محیط کار دوری از شبکه‌های مجازی یکی از بهترین راه‌حل‌های موجود است.

انجام چندکار به صورت همزمان

(انجام چندکار به صورت همزمان)

انجام چندکار به‌طور همزمان

برخلاف تفکر عموم مردم که براین باورند که انجام چند کار به‌طور همزمان یک توانایی ویژه محسوب می‌شود، باید متذکر شویم که اینگونه نیست. تنها 2 درصد از مردم هستند که هنگام انجام چندکار به‌طور همزمان به خوبی عمل می‌کنند؛ در بقیه موارد چندوظیفگی منجر به کاهش کیفیت کار شما می‌شود، ضمن اینکه عدم تمرکز در کار نیز برای شما به‌همراه خواهد داشت.

برای حل این مشکل و جلوگیری از عدم تمرکز در کار، کارهایتان را الویت‌بندی کنید؛ همچنین سعی کنید که «نه» گفتن را نیز بیاموزید. این باور غلط را رها کنید که «نه» گفتن به معنای توهین به طرف مقابل است، در مواقعی لازم است که شما خودتان و وظایفتان را الویت قرار دهید.

سخن آخر

عدم تمرکز در کار می‌تواند علل زیادی داشته باشد، اما شما با شناسایی علل عدم تمرکز در کار قادر خواهید بود میزان بی دقتی در محیط کار خود را به میزان زیادی کاهش دهید. در این مقاله از سایت آکادمی هفت به برخی از این عوامل و راهکارهایی برای حل عدم تمرکز در کار اشاره کردیم. امیدواریم نکات ذکر شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شود. ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*