عملی کردن دانسته ها


academyhaft 8 شهریور 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

روزی روزگاری نویسنده موفقی بود که درباره حقایق ساده مطلب می نوشت. کتاب های او به خودش و دیگران کمک می کرد تا مردم را به شیوه های موثرتری هدایت کنند. هر کسی کتاب های او را می خواند، عاشق داستان ها و پیام هایش می شد. میلیون ها نسخه از کتاب ها به فروش رفت. با این وجود هنوز مشکلی وجود داشت که نویسنده را ناراحت می کرد. معمولاً وقتی این مشکل، خود را نشان میداد که کسی می گفت: «من تمام کتاب های شما را خوانده ام و واقعا عاشقشان هستم.» نویسنده همیشه یاد گرفته بود که فراگیری صحیح، به ایجاد تغییر در عملکرد انسان می انجامد. درواقع، او عقیده داشت که آموختن، سفری است از دانش به سوی عمل.

اما او متوجه شده بود که خلاء، بین آنچه که مردم می دانند و آنچه که به آن عمل می کنند چشم گیر است. یعنی فاصله میان اطلاعاتی را که از طریق کتاب ها، صحبت ها، فیلم های ویدئویی و سمینارها کسب کرده اند با  اینکه چه مقدار از آن دانش و اطلاعات را به کار میبندند.

او دریافت که امروزه با تکنولوژی باورنکردنی که دسترسی آسان به اطلاعات را برای همه امکان پذیر کرده است این امر کاملاً طبیعی است و تعجبی ندارد. او نتیجه گرفت که مردم تمایل دارند زمان قابل توجه بیشتری را به کسب اطلاعات جدید اختصاص دهند به عوض اینکه به پرورش عملکردهای خود برای پیاده کردن این یافته های جدید در زندگی روزانه شان اختصاص دهند.

به همین خاطر کوشید تا علت این مسئله را کشف کند و بفهمد چه چیز باعث ایجاد این خلاء ژرف شده است. همچنین کوشید در سمینارهایش هرچه را به فکرش می رسید به کار بندد تا این دانش آموختگانش نیز واقعاً آنچه را به ایشان می آموخت، به کار بندند. برای معطوف کردن توجه آنها به این موضوع، از ایشان خواست سه کار انجام دهند:

  1. نخستین چیزی که از دانشجویان خواست، اصرار بر، نت برداری بود.

  2. دومین مرحله از دانشجویان خواست طی ۲۴ ساعات پس از سمینار، نوشته هایشان را بازخوانی کنند و آنچه را که برایشان حکم “آهان” یا “راه حل های کلیدی” یا “بینش های اصلی” را دارد، خلاصه نویسی نمایند.

  3. دست آخر، او شرکت کنندگان را ترغیب کرد اطلاعاتشان را به دیگران منتقل کنند.

با این وجود، تعداد بسیار کمی از شرکت کنندگان بودند که واقعا این پیشنهادات را به کار می بستند. وقتی آنها به سر کارهای خود باز می گشتند، به نظر می رسیدند بیش از حد گرفتارند. این، مشکل را تشدید می کرد. وادار کردن مردم به استفاده از اطلاعاتی که اخیرا کسب کرده اند، بسیار مشکل است.

یک شب نویسنده بعد از شام چشمش به مقاله ای در یکی از شماره های  قدیمی مجله فورچون افتاد که در مورد تاجر افسانه ای بازار به اسم فيل موری بود. این مرد، مالک و گرداننده چندین شرکت بزرگ و سودآور بود. نویسنده، زندگینامه موری، کارآفرین موفق را مطالعه کرد اما علت جلب توجه اش به او این نبود. آنچه نویسنده ما را جذب او کرد، گذشته طولانی اش به عنوان یک رهبر در صنعت رشد و بالندگی فردی و انسانی بود. چیزی که او به ویژه جذاب یافت، نظرات افرادی بود که برنامه های کارآفرین را خریداری کرده بودند. مقاله، وضعیت فعلی آدمها را یکی پس از دیگری ذکر کرده بود. همه آنها ادعا می کردند آموزش های داده شده در برنامه موری، زندگی هایشان را عوض کرده است. نویسنده با صدای بلند گفت: «آنها واقعاً دانسته های جدیدشان را به کار بسته اند!»

صبح روز بعد نویسنده، وبسایت کارآفرین را پیدا کرد و به شماره تماس او در دفترش زنگ زد. خوشبختانه دفتر او فقط یک ساعت با آنجا فاصله داشت. معاون ارشد او، به نویسنده گفت که موری آنجا نیست. او و همسرش در استراحتگاه تفریحی خود در کارولینای شمالی بودند. وقتی او نویسنده را شناخت، اصرار کرد با موری در کلبه اش تماس بگیرد.

وقتی نویسنده موفق به تماس با موری شد و سوال خود را شرح داد او گفت:

سه دلیل وجود دارد که چرا مردم به چیزی که یاد می گیرند فوراً عمل نمی کنند. اولین دلیلش این است:

تلنبارشدن اطلاعات. آنها از تلنبارشدن اطلاعات در مغزشان خسته می شوند. یکی از دام های مرسومی که مردم را به درون خود میکشد انباشت اطلاعات و دانسته هاست. چون مطالعه یک کتاب جدید، شنیدن یک سی دی جدید یا رفتن به یک سمینار جدید آسان است. اطلاعات آسان به دست می آیند، اما تغییر در رفتار و عملکرد خیر.»

سپس ادامه داد: « کسب اطلاعات به مراتب مفرح تر از به کار بستن آن است. اما این تنها دلیلی نیست که مردم به دانسته هایشان عمل نمی کنند. شاید دلیل دوم بیشتر متعجبت کند: فیلتر سازی منفی.

همه ما کم و بیش دارای سیستم پردازش معیوبی هستیم. هرگاه نکته مثبتی بیاموزیم از اندیشه های منفی بینانه حتی درباره خودمان رنج می بریم. در نتیجه، آن نکته مثبت را بی ارزش می بینیم یا باورش نمی کنیم. این نگرش منفی ما را دائما عقب نگه می دارد. از آنجایی که بدون شک شاهد بوده اید، این نوع نگرش ها در مقابل تغییر مقاومند. بدون یک نگرش باز و بی تعصب و مثبت، شما هیچ گاه نخواهید توانست به فاصله میان دانش و عمل فائق آیید.»

سومین و آخرین دلیلی که ما دانسته هایمان را به کار نمی بریم عدم پیگیری است. این عادات در تار و پود زندگی هایمان ریشه دوانده. تغییر عادت یا رفتار نیازمند تلاشی واقعا سخت و متمرکز است. اما غالب مردم نمیدانند چگونه از مقاصد خوب خود برای شکست عادتها و تغییرات رفتاری شان استفاده کنند.

وقتی واقعاً سه دلیلی را که مردم به دانسته هایشان عمل نمی کنند فهمیدی، همه چیز برایت روشن خواهد شد. بنابراین میتوانی به آنها کمک کنی تغییرات دلخواه را در زندگی هایشان به وجود آورند. با استفاده تصاعدی از اطلاعاتی که در کتابها، نوارها، ویدئوها و سمینارها موجود است. کلید این کار، تکرار، تکرار و تنها  تکرار است حلقه گمشده همین است.»

قدرت تکرار

دو هفته بعد، نویسنده در نشیمن منزل فیل موری نشسته بود. نویسنده گفت: «شما گفتید کلید غلبه بر سه عاملی که باعث میشود مردم به دانسته هایشان عمل نکنند، تکرار است. می شود در این باره بیشتر توضیح دهید؟»

فیل گفت: «بله، درست شنیدی، تکرار فاصله دار یک شیوه آموزشی است که شما چیزی را تنها در یک مرحله یاد نمی گیرید. بلکه در طول زمان، بارها در معرض آن اطلاعات قرار خواهید گرفت. به این ترتیب، خوب در ذهنتان جای گیر می شود. بعض ها تکرار فاصله دار را شرطی سازی رفتاری یا تقویت درونی می نامند. جان هاگی، دوست خوب من آن را “مادر تمام مهارت ها” و “ مادر تغییرات دائمی”   می خواند. زیرا یک عبارت هرقدر هم تاثیر دائمی داشته باشد تاثیرش بسیار اندک خواهد بود. باید بارها و بارها تکرار شود تا در ذهن بنشیند. این تاثیر نه بلافاصله بلکه پس از گذشت یک دوره زمانی خود را نشان خواهد داد. بنابراین آدمی که قدرت تکرار را میداند یک برتری قطعی بر دیگران دارد. مشکل بتوان فقط با یک تعامل، باوری را عوض کرد، رای دهنده ای را پای صندوق رای گیری فرستاد، یا شخصی را متقاعد به شرکت در امور خیریه کرد. ما نمی توانیم مردم را با یک جمله به دیدن، حس کردن یا انجام کاری ترغیب کنیم. هر پیام مهمی برای به نتیجه مطلوب رسیدن، تقریباً همیشه نیازمند تکرار در طول زمان است.»

مقاله مرتبط:
چرا مردم به اطلاعات و دانسته هایشان عمل نمی کنند؟
منبع: عملی کردن دانسته ها

 

برچسب‌ها :

3 thoughts on “عملی کردن دانسته ها”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*