قاتل انگیزه را بشناسید!


academyhaft 31 شهریور 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

 

 

مقاله قاتل انگیزه را بشناسید!

• یکی از بحث های مهم در زندگی بحث انگیزه است چون این انگیزه است که به رفتار ما جهت میدهد پس مطالعه و شناسایی این موضوع امری ضروری است.

 

• قدرت انگیزه در کیفیت زندگی و حتی در میزان انرژی که بر روی کاری میگذاریم نیز تاثیر دارد .

اگر جزو افرادی هستید که احساس می کنید برای انجام کارهایتان مثل درس خواندن ، ورزش ، و حتی ادامه زندگی شوقی ندارید ، باید گفت که احتمالا دچار روزمرگی شده اید .

 

• بزرگترین قاتل انگیزه روزمرگی است .

 

• این که شما با انجام یک سری کارهای تکراری و برنامه های همیشگی دچار روزمرگی می شوید حقیقت دارد و باعث از بین رفتن کامل انگیزه شما خواهد شد .
این جمله از جک لندن را به یاد داشته باشید که : « درست‌ ترین عملکرد انسان زندگی کردن است، نه وجود داشتن. “
سوالی که اینجا مطرح می شود این است که راهکار مقابله با این مشکل چیست؟
در ادامه چند موضوع کمک کننده را یادآور می شویم .

 

• اولین کار مشخص کردن هدف است . اینکه قصد دارید در آینده چه کاری انجام دهید و در چه جایگاهی قرار بگیرید .

پذیرای این موضوع باشید که رسیدن به ایده آل ها با کارهای تکراری تقریبا غیرممکن است .پ

 

• توجه به این نکته که رسیدن به اهداف راه یک شبه نیست می تواند کمک کننده باشد .

 

• زمانی که یک روند تکراری را هر روز صبح ادامه دهید مغز به طور ناخودآگاه در روزهای بعد هم طبق عادت تکرار کرده و توجه و دقتی در آن نخواهد داشت .

نکته قابل توجه این است که روزمرگی علاوه بر بی انگیزه کردن ما تاثیر مخربی بر حافظه کوتاه مدت ما نیز دارد . در ادامه به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت .

 

 

دو نوع حافظه در افراد وجود دارد :

 

۱-حافظه کوتاه مدت

 

۲-حافظه بلند مدت

 

• حافظه کوتاه مدت:

مهمترین ویژگی این حافظه ظرفیت محدودآن می باشد که تنها بین ۵ تا ۹نکته را به خاطر میسپارد. می توان گفت اطلاعات ،ابتدا در حافطه کوتاه مدت وارد شده وپس از آن این حافظه است که تصمیم میگیرد اطلاعات جدید وارد حافظه بلند مدت شود یا خیر ؟ .اینکه شما سر کلاس مطالبی را در لحظه یاد میگیرید مربوط به حافظه کوتاه مدت شماست تکرار یک مطلب باعث انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت خواهد شد .
تصور کنید وارد هتلی شده اید که اتاق خالی ندارد در اینصورت شما باید صبر کنید تا اتاقی را برای شما خالی کنند تا درآن مستقر شوید ، این مثال دقیقا نحوه کار حافظه کوتاه مدت را شرح می دهد .اطلاعات جدید در حافظه کوتاه مدت جای اطلاعات قبلی را می گیرد.حافظه کوتاه مدت دقیقا به این شکل است که با تکمیل ظرفیت ، اطلاعات جدید جایگزین اطلاعات قبلی می شود .

 

• حافظه بلند مدت:
مهمترین ویژگی حافظه بلندمدت گنجایش نامحدودآن است.

 

• اطلاعات وارد شده در حافظه بلند مدت به هیچ وجه از بین نخواهد رفت اما این امکان وجود دارد که به فراموشی سپرده شوند که در این حالت هم با روش های مختلفی امکان بازیابی آن ها وجود دارد . (در یک مقاله دیگر مفصل به این موضوع میپردازیم)

بعنوان مثال زمانی را تصور کنید که یکی از لباسهایتان را در کمدی شلوغ و آشفته گم می کنید اما مطمئن هستیدکه حتما آنجاست در حافظه بلند مدت هم مطالب ذخیره شده واز بین نمی روند .

• قصد ما از توضیح حافظه ها این بود که بدانیم کارهای تکراری حافظه کوتاه مدت را ضعیف کرده و باعث میشود که مدام از حافظه بلند مدت استفاده کنیم . حافظه بلند مدت یعنی همان کارهای تکراری و کارهای تکراری ،یعنی همان روزمرگی و روزمرگی هم مساوی با بی انگیزگی است . با تکرار این چرخه بدون آن که متوجه باشیم در حال تضعیف حافظه وانگیزه خود هستیم .

 

• ژرژدو هامال معتقداست که:حافظه راتحقیر نکنید بلکه آن را تربیت کنید وبه اطاعت وادارید.

 

• چند راهکار ساده برای تقویت انگیزه

1.مشخص کردن خواسته و هدف

2. دقت به این نکته که خواستن ، توانستن است .

3.این دنیا شبیه صحنه تئاتراست وبه هر کسی یک نقش واگذار شده است ،با تلاش بیشتر میتوان به بهترین شکل ، ایفای نقش کرد .

4. قدم های کوچک اما ادامه دار بردارید .

مثلا یادگیری روزی یک کلمه از زبان انگلیسی، آلمانی ، فرانسه یا ……. در پایان سال 365 کلمه جدید را به شما هدیه خواهد داد .به یاد داشته باشید که حتی حرکت لاک پشت وار ، اما مطمئن و ادامه دار در انتها شما را به موفقیت خواهد رساند 

5. برای رهایی از روزمرگی سعی کنید کارهای متفاوت و جدید انجام دهید .این کار می تواند به سادگی امتحان کردن یک مسیر جدید برای خرید، رفتن به محل کار و ….. باشد.

6. ورزش صبحگاهی حتی به مدت ۱۰ دقیقه
ورزش کردن در هنگام صبح برای شروع کردن یه روز پرانرژی خیلی کمک کننده است. حتما امتحانش کنید.

7. موسیقی با سبک جدیدی را تجربه کنید .
سعی کنید موسیقی با سبک های مختلف را گوش کنید . اگر همیشه موسیقی سنتی گوش می کنید گاهی موسیقی کلاسیک و پاپ را هم امتحان کنید .

8.مکان جدید ، رستوران جدید، غذای جدید و حتی صندلی متفاوتی رو تجربه کنید .

9. ارتباطات صمیمی را فراموش نکنید و از دیدار دوستانتان بهره مند شوید اما در نظر داشته باشید که از افراد منفی دوری کنید .

 

 

 

 

 

10. به سفر بروید.
رفتن به سفر تغییر موثرو مثبتی در روحیه شما ایجاد کرده و در ادامه مسیر به شما کمک خواهد کرد .

11. خودت را دوست داشته باش
با خودتان دوستی کنید گاهی برای خودتان چند دقیقه ای وقت بگذارید ، در زمان هایی که از خود احساس رضایت دارید به خودتان جایزه بدهید و خودتان را حتی با یک شاخه گل تشویق کنید . این کار باعث افزایش ترشح هورمون سروتونین در مغز شده و می تواند تقویت کننده انگیزه شما باشد.

12. بودن در لحظه حال را تمرین کنید .
به کمک مدیتیشن و تمرین های ذهن آگاهی می توان از تله افکار قدیمی و آزاردهنده آزاد شده و با توجه به زمان حال و استفاده درست از لحظات مسیر آینده رو به نفع خودتان تغییر دهید .
در آخر به یاد داشته باشید که توانایی شما بی اندازه است ، کافیست خودتان را باور کنید .

 

آکادمی هفت ، همراه شما درمسیر تغییر و پیشرفت……

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*