قوانین بازی در کسب و کار


academyhaft 18 تیر 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

باید قوانین را مورد احترام قرار دهید و در آن ماهر شوید. چند نمونه از این قوانین در بازی کسب­ وکار به شرح زیر است:

  1. اگر ابتدا شرح وظایف کنید و بعد به بازی بپردازید، شکست خواهید خورد! اول بازی را طراحی کنید، سپس آنچه از کارمندان می­ خواهید که انجام دهند، به صورت نقش (وظیفه) درآورید تا آن را بازی کنند.

  2. نگاه کارمندان ابتدا به خود شماست، بنابراین به نقش خود در بازی علاقه نشان دهید.

  3. نتایج مطلوب و پیروزی­ ها را در حین بازی به دست آورید. در غیر این صورت اگر اجازه دهید بازی به پایان برسد کسب­ و کارتان یکنواخت و خسته کننده می­ شود.

  4. هر از گاهی بازی را تغییر دهید. ولی استراتژی نباید تغییر کند زیرا اصل اخلاقی منطق بازی شماست و باید مقدس شمرده شود و همچنین تعهد شما و کارمندان نسبت به هم را نشان می­ دهد. اما تغییر تاکتیک­ های بازی امری ضروری برای پیشگیری از خسته­ کننده شدن و معمولی جلوه کردن است.

  5. برای تغییر بازی، به نتایج کسب شده توسط بازیگران (کارمندان) توجه کنید.

  6. زودتر از هرکس دیگر از اتمام بازی خبردار شوید و قبل از آن سریع بازی دیگری بسازید؛ اجازه ندهید بازی کردن به پایان برسد.

  7. برای سنجش میزان کارساز بودن بازی جدید به واکنش دیگران توجه کنید. البته این توجه نباید در همان ابتدا صورت گیرد زیرا باعث ایجاد مقاوت و جبه­ گیری می­شود.

  8. بازی را هرگز به حال خود رها نکنید. حداقل یک بار در هفته درباره­ ی آن جلسه بگذارید و حداقل یک بار در روز درباره­ ی اینکه بازی شما به درستی انجام نشده به کارمندان هشدار دهید.

  9. بازی شما باید منطقی و معنادار باشد. در غیر این صورت ناکام خواهد ماند. آن را برا اساس حقایقی که همه آن را باور دارند پایه ریزی کنید.

  10. در کنار دلایل محکم و منطق قوی، باید تعهد عاطفی و احساسی نیز در بازی وجود داشته باشد؛ تنها کاری که منطق انجام می­دهد تقویت تعهد عاطفی شما و کارمندانتان است.

  11. برای بالا بردن هیجان گاهی لازم است بازی صورت سرگرمی به خود بگیرد اما نباید از حد تجاوز کرد. نوع سرگرمی باید توسط کارمندان مشخص شود  تا برایشان هیجان­ آور باشد و از راه آن انرژی بگیرند. برای این کار هر 6 ماه مناسب است.

  12. اگر بازی خوبی به ذهن تان نمی­رسد، از دیگران تقلید کنید ولی درنهایت سعی کنید آن­را بیاموزید و برآن مسلط شوید. هرگز تظاهر به بازی نکنید.

منطق بازی:

آنچه اکثر مردم نیاز دارند، اجتماعی است که دارای هدف نظم و معنا باشد. اجتماعی که در آن انسان بودن یکی از شرایط آن باشد و مانند انسان رفتار کردن از ضروریات آن محسوب گردد. اجتماعی که افکار به هم ریخته عمومی را تبدیل به افکار سازمان­ یافته کند و برروی نتایج بسیار ارزشمند متمرکز گردد. اجتماعی که در آن انظباط و اراده به خاطر فلسفه­ ی وجودشان ارزشمند شمرده شوند و آماده­ ی هر مشارکت و تعاملی باشد. جایی که تمام کمبودهای ما در زندگی را پوشش دهد. این­ها ارزش ­هایی هستند که در بازی ارزشمند یک کسب­ وکار می توانند گنجانده شوند. این کسب­ وکار می تواند همان اجتماعی باشد که واژگانی همچون صداقت، هدف، تعهد و آرمان می توانند گام ­های عملی آن در فرآیند تولید نتایج ارزشمند باشند.

نتیجه­ ی ارزشمند یعنی ایجاد این احساس در مشتری که کسب ­وکار شما یک مکان استثنایی است و به وسیله­ ی افراد استثنایی اداره می­ شود و اینکه این افراد مسئولیت ­هایشان را به بهترین نحو انجام می­دهند و در نهایت فهماندن این مطلب به او که تمام این اعمال به خاطر حضور وی در آن جا صورت گرفته است.

اجرای بازی:

برای بازی خود روشی را ابداع کنید. یادتان باشد روش انتقال ایده به اندازه ­ی خود ایده مهم است.

برای اینکه بتوانید کارمندان تان را متقاعد کنید تا آنچه که می خواهید انجام بدهند، باید محیطی فراهم کنید که این امر را ممکن سازد. بنابراین، باید استخدام کارمندان، پرورش و حفظ آنان بر اساس شناخت کامل صورت گیرد و افرادی را استخدام کنید که تجربه­ی قبلی در زمینه­ ی جایگاه شغل واگذار شده نداشته باشند، زیرا قرار است طبق سیستم کاری شما رشد کنند.

بدون وجود یک ایده­ ی ارزشمند، استراتژی کارمندان وجود نخواهد داشت. اما با وجود آن ایده ­ی کسب­ وکارتان را منقلب می­شود و از دیگر کسب ­وکارها مجزا می­گردد.

موفقیت کسب ­وکار شما بر پایه­ ی سه چیز است: مدیریت، کارمندان و سیستم­ ها.

استفاده از سیستم ­ها دارای سلسله مراتبی است که از چهار بخش مجزا تشکیل می­شود:

  1. چه طور آن را انجام دهیم

  2. چه طور افراد را استخدام کنیم و آن­ها را آموزش دهیم تا آن را انجام دهند

  3. چه طور آن را مدیریت کنیم

  4. چه طور آن را تغییر دهیم

منظور از سیستم، همان کسب ­وکار شماست.

هدفی که به آن متعهد هستید مسیر حرکت شما را مشخص می­ کند. سیستم _و نه کارمندان_ کسب­ وکار شما را از دیگر کسب­ وکارها مجزا می­ کند و باعث می­ شود همیشه نتایج یکسان و مطلوبی را کسب کنید. سیستم انسجامی را بوجود می­ آورد که تمام تصمیم ­گیری ها، ایده ­ها و حتی فرآیندها را در بر می­ گیرد و از اینکه هرکسی بخواهد به طور مستقل عمل کند ممانعت به عمل می­ آورد.

برای مطالعه مقدمه این مقاله کلیک کنید:
مقدمه
منبع:افسانه کارآفرینی نوشته مایک گربر
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*