مدیریت کارآفرین در کسب‌وکار


academyhaft 20 آذر 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

مدیریت چیست؟

مدیریت کارآفرین در کسب و کار وقتی محقق می‌شود که در یک سازمان یک نفر بتواند:

  • بر خود مدیریت داشته باشد و بتواند رفتارهای خود را مطابق اهداف، کنترل و تغییر دهد.

  • مسئولیت پذیر باشد و با افراد و سازمان‌های فرادست رفتار مناسبی داشته باشد.

  • در سلسله مراتب تشکیلاتی، افراد و بخش‌های تحت سرپرستی خود را به خوبی رهبری کرده، اعتماد آنها را به نسبت به خود جلب نماید.

چنانچه تعدادی از افراد همدل، مصمم باشند شرکتی را راه‌اندازی کرده و رهبری نمایند، از آنجا که یک سازمان نمی‌تواند بیش از یک مدیر داشته باشد، قبل از هر چیز لازم است از بین خود کسی را که از همه تواناتر است به عنوان مدیر شرکت برای مدت مشخص انتخاب نماید.

 

شانزده مورد از شایستگی‌ها و مهارتهای یک مدیر در رهبری کسب‌وکار:

  1. آگاهی‌های شغلی

  2. هدایت تجاری پروژه

  3. الزام به کیفیت

  4. خلاقیت و ابتکار

  5. جمع‌آوری اطلاعات

  6. تفکر تحلیلی

  7. دور اندیشی

  8. اطلاعات روابط نیروی انسانی

  9. پیش‌بینی برخورد

  10. بیداری سازمانی

  11. کاربرد ابتکاری تاثیرات متقابل

  12. مهارت رهبری

  13. مهارت‌های برقراری ارتباط

  14. به کارگیری دیگران

  15. هدایت و کنترل

  16. انعطاف‌پذیری

 

اهداف و دلایل وجودی مدیر کسب‌وکار

مدیر کسب‌وکار همه‌فعالیت‌های لازم برای رسیدن به هدفهای واحد کاری را هماهنگ و کامل می‌کند. به ویژه شکل سازمان کسب‌وکار به مدیر اجازه می‌دهد در مقابل صاحب کار و سازمان‌های جانبی مسئول باشد، به موقع مسائل را تشخیص دهد و اصلاح کند.

 

سازمان‌دهی یک کسب‌وکار

فرایند نظم و ترتیب دادن به کار و فعالیت و تقسیم و تکلیف آن به افراد به منظور انجام دادن کار و تحقق هدف‌های معین، نتیجه سازماندهی ایجاد ساختار صحیح واحد کاری می‌باشد. سازمان‌دهی عبارت است از:

  • تشخیص فعالیت‌های لازم توسط مدیر کسب‌وکار برای نیل به هدفها و اجرای برنامه‌ها

  • گروه‌بندی فعالیت‌ها با توجه به منابع انسانی و مادی

  • دادن اختیار عمل و حق تصمیم‌گیری و دستور دهی برای انجام کار به مسئول هر گروه

  • ارتباط دادن واحدها به یکدیگر به صورت افقی و عمودی

  • تقسیم کار و گروه‌بندی وظایف

 

برنامه‌ریزی برای تاسیس کسب‌وکار جدید

برنامه مدیریت کسب‌وکار، مهمترین سند در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه می‌باشد و از آن در قالب یک ابزار اساسی و به عنوان یک مرجع جهت مدیریت کارآفرین پروژه استفاده می‌شود. مدیر و تیم کسب‌وکار باید این برنامه را که شامل تعریفی از اهداف کلی و نحوه رسیدن به آنها، تخمین زمان و بودجه مورد نیاز، خط مشی، کیفیت، قوانین زیست محیطی، ایمنی و بهداشت، استراتژی مدیریت ریسک، موارد فنی، بازرگانی، سازمانی، نیروی انسانی و مشخصات کنترل باشد را تهیه نماید.

برنامه مدیریت کسب‌وکار را می‌توان از سوالات چرا(Why)، چه(What)، چگونه(How)، چه کسی(Who)، چه مقدار(How much) و چه هنگام(When) مشخص کرد. به عنوان مثال:

  • کسب و کار مورد نظر چیست؟ به چه منظوری اجرا میشود؟

  • چه کارهایی برای رسیدن به اهداف الزامی هستند؟

  • به چه ترتیبی باید کارها را انجام داد؟

  • چگونه باید کارها را انجام داد؟

  • احتیاجات چه هستند؟

و…

 

مقالات مرتبط:
ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید
فرآیند کارآفرینی
خطرها و عوامل شکست کارآفرینان
مهم‌ترین ویژگی‌های روان‌شناختی کارآفرینان
مفاهیم و تکنیک های افزایش خلاقیت
تکنیک سینکتیکس(Synectics)
اصول برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک واحد کسب‌وکار
مدیریت فناوری اطلاعات(IT)
رشد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی
باورها و هنجارهای غالب بر محیط کسب‌وکار موفق
طرح کسب و کار (Business plan) چیست؟
منبع: کارآفرینی نوشته سید محمد سلجوقی
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*