مهم‌ترین ویژگی‌های روان‌شناختی کارآفرینان


academyhaft 14 آذر 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

  • نوآوری: زمانی صورت میگیرد که قابلیت انجام کاری که پیش از این نمی‌توانست صورت بگیرد یا حداقل اقتصادی و مناسب نبوده، مهیا شود.

  • خلاقیت: توانایی خلق فکرهای جدید که ممکن است به محصولات یا خدمات جدید منجر شود.

  • نیاز به موفقیت و توفیق‌طلبی: کارآفرین ترجیح می‌دهد که شخصاً مسئولیت حل مشکلات، تعیین اهداف و دستیابی به آنها را از طریق تلاش شخصی خود به عهده بگیرد. در واقع نیاز به توفیق، آنان را تحریک میکند تا کارآفرین شوند.

  • ریسک‌پذیری: هنگام در نظر گرفتن هرگونه مخاطره، دو عنصر در ایجاد این مفهوم نقش دارند. یکی سطح درک فرد کارآفرین از مخاطره در آغاز هر فعالیت پر مخاطره است و دیگری امکان احتمالی مشهود شکست، در صورت ناموفق بودن آن فعالیت است.

  • مرکز کنترل درونی: کارآفرینان معتقدند که موفقیت یا شکست‌شان نتیجه اقدامات خودشان است تا سرنوشت، و به شانس و بخت و اقبال اعتقادی ندارند.

  • استقلال طلبی: با این میل درونی، تصمیمات‌شان را خودشان می‌گیرند و به اهداف و رویاهای خود دست می‌یابند.

  • تحمل ابهام: کارآفرینان قادرند به طور اثربخش با شرایط و اطلاعات مبهم، ناقص، غیر قطعی، سازمان نیافته و غیر شفاف روبه‌رو شوند و ضمن رفع ابهامات، آنها را به نفع خود تغییر دهند.

  • اعتماد به نفس، عزم و پایمردی: آنها با عزمی راسخ و تعهدی خستگی ناپذیر برای پیروزی، موانعی را از سر راه بر می‌دارند که بسیاری از اشخاص آنها را دست نیافتنی می‌دانند.

  • جهت‌گیری در راستای فرصت‌ها: آنها در دنبال کردن فرصت‌ها، هدف‌گرا هستند.

  • اصرار بر حل مشکلات: آنها در حمله بی امان خود به یک مشکل یا مسئله که مانع کار آنها شود، با هدفمندی عمل می‌کنند.

  • اهل کار و عمل: آنها در اوایل فعالیت اقتصادی خود ممکن است حتی ماهها بدون فوت وقت کار کنند.

  • نتیجه‌گرا: کاری را نیمه‌کاره رها نمی‌کنند و به دنبال رسیدن به نتیجه هستند.

  • کارآمد بودن: آنها توانایی بهره‌برداری با کمترین منابع و زمان را دارند.

  • رهبری: حس رهبری بالایی دارند و می‌توانند با قدرت در مورد مسائل تصمیم‌گیری کنند.

 

ویژگی‌های جمعیت شناختی کارآفرینان

  • تجربه کاری: کارآفرینان در حرفه و صنعتی که به راه میاندازند معمولا دارای تجربه قبلی‌اند. به این طریق، کارها را بهتر و سریعتر و آسانتر از کارفرما یا رییس قبلی خود پیش می‌برند.

  • الگوی نقش: احتمال وجود افراد کارافرین در خانواده باعث کارآفرین شدن دیگران نیز خواهد شد.

  • تحصیلات: فناوریها و پیشرفت‌های جهان امروز تحصیلات کارآفرینان را نیز ارتقا داده تا بتوانند فرصت‌های کسب و کار را بهتر تشخیص دهند.

  • سن: سن مطلوبی برای کارآفرینی معین نگردیده. از نوجوانی تا پیری می‌توان به کارآفرینی پرداخت.

  • جایگاه اجتماعی: معمولاً از جایگاه اجتماعی پایین‌تری اتفاق می‌افتد و همین باعث می‌شود تا برای قرارگیری در جایگاه اجتماعی مطلوب، دست به فعالیت کارآفرینانه بزند.

  • انگیزش برای فعالیت اقتصادی: عوامل مختلفی از جمله استقلال و عدم وابستگی، اخراج یا برکناری از کار قبلی و… از جمله عوامل انگیزشی برای کارآفرین میباشد.

 

مقالات مرتبط:
ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید
فرآیند کارآفرینی
خطر ها و عوامل شکست کارآفرینان
مفاهیم وتکنیک های افزایش خلاقیت
تکنیک سینکتیکس(Synectics)
مدیریت کارآفرین در کسب‌وکار
اصول برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک واحد کسب‌وکار
مدیریت فناوری اطلاعات(IT)
رشد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی
باورها و هنجارهای غالب بر محیط کسب‌وکار موفق
منبع: کارآفرینی نوشته سید محمد سلجوقی
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*