8 موردی که در پیشرفت شغلی می‌تواند به شما کمک کند


واحد تولید محتوا 5 تیر 1400 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

پیشرفت شغلی از مهم‌ترین اهداف عموم افراد شاغل است. آشنایی و استفاده از عوامل مؤثر در پیشرفت کار، می‌تواند گام مؤثری در راه ترقی و پیشرفت شغلی شما باشد. برای اینکه بتوانید در حرفه خود پیشرفت کنید، حتماً لازم نیست که به فردی معتاد به کارکردن تبدیل شوید، اتفاقاً برعکس! باید بتوانید بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنید تا بتوانید پله‌های راه ترقی به‌سوی پیشرفت شغلی را بپیمایید. 

عواملی که تحت عنوان عوامل مؤثر در پیشرفت کار نام‌گذاری می‌شوند، بسیارند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به پیشرفت شغلی که رؤیای آن را در سر دارید، برسید، اما دستیابی به این امر مهم تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در کنار توسعه شغلی، توسعه فردی را نیز در نظر داشته باشید، از آن جهت که پیشرفت شغلی تنها در کنار توسعه فردی امکان‌پذیر است.

در این مقاله از سایت آکادمی هفت قصد داریم به بررسی عوامل مؤثر در پیشرفت کار بپردازیم، پس اگر شما نیز به دنبال پیشرفت شغلی هستید اما نمی‌دانید در راه ترقی خود به کدام سمت باید حرکت کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

عوامل موثر در پیشرفت شغلی

(عوامل موثر در پیشرفت شغلی)

عوامل مؤثر در پیشرفت شغلی

پیشرفت شغلی به فرایندی گفته می‌شود که در آن به بهبود مهارت‌های شغلی و کسب دانش می‌پردازیم. پیشرفت در حرفه کاری شما باید هدفی باشد که در تمام دوران زندگی کاریتان به آن پایبند باشید و روز‌به‌روز در راه ترقی این مسیر گام بردارید. در ادامه به چند نمونه از عوامل مؤثر در پیشرفت کار اشاره خواهیم کرد تا در مسیر پیشرفت شغلی، راهنمای راهتان باشد.

توانایی حل اختلافات محیط کار

بدیهی است که در هر محل کاری ممکن است اختلافات و درگیری‌های مختلفی پیش بیاید، پس این اتفاق امری کاملاً عادی است، اما نکته حائز اهمیت در این ‌بین نحوه برخورد مدیران و کارمندان با اختلافات است. برای پیشرفت شغلی و تجاری لازم است که بدانید چگونه با تعارضاتی که ممکن است در محل کارتان پیش بیاید، برخورد کنید تا تأثیری بر عملکرد سازمان یا روابط بین اعضاء گروه نداشته باشد.

مدیریت زمان

(مدیریت زمان)

مدیریت زمان داشته باشید

مدیریت زمان یکی از ارکان اصلی در پیشرفت شغلی است. برای پیشرفت در کار نیاز است که بهره‌وری شما افزایش یابد پس به همان نسبت، برای افزایش بهره‌وری نیز مدیریت زمان مهم تلقی می‌شود؛ بنابراین اگر مهارت مدیریت زمان خود را بهبود بخشید، به همان میزان بهره‌وری شما نیز افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه در هنگام کار استرس کمتری را نیز تجربه خواهید کرد که این مسئله به بهبود روند انجام کارهای شما کمک شایانی خواهد کرد.

هدف‌گذاری برای پیشرفت شغلی

هدف‌گذاری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای پیشرفت خود می‌توانید انجام دهید، چراکه تعیین اهداف شغلی می‌تواند راه ترقی را برای شما مشخص نماید ؛ ضمن اینکه تکیه بر اهدافتان به شما این امکان را می‌دهد که نقشه‌ای مشخص برای گام برداشتن در مسیر پیشرفت شغلی خویش داشته باشید؛ نکته حائز اهمیت در این ‌بین مشخص بودن، قابل‌اندازه‌گیری بودن، مرتبط، قابل دستیابی اهداف آن هم بر اساس زمان است.

آموزش‌های مدیریتی

اگر برای پیشرفت شغلی خود قصد دارید که مدیریت بخشی از سازمان خویش را برعهده بگیرید، لازم است که قبل از هر چیزی، دوره‌هایی را بگذرانید تا درباره سبک‌های مختلف مدیریتی و هرآن چیزی که کارمندان از مدیر خود انتظار دارند، آگاه شوید چراکه آشنایی با چنین مواردی می‌تواند در راه ترقی شغلی شما نقش بسزایی داشته باشد.

استفاده از قدرت خلاقیت

(استفاده از قدرت خلاقیت)

استفاده از خلاقیت

سعی کنید در هنگام رویارویی با مشکلات مختلف در محل کارتان از خلاقیت خویش برای حل مشکلات موجود استفاده کنید. داشتن چنین مهارتی در محل کار بسیار ارزشمند و قابل‌توجه است؛ ضمن اینکه می‌تواند به پیشرفت شغلی شما نیز کمک شایانی کند. درواقع با بهره‌مندی از خلاقیت خود برای حل مشکلات علاوه‌بر اینکه می‌توانید پیچیده‌ترین مشکلات را حل کنید، قادر خواهید بود بر روی همکاران خویش نیز تأثیر مثبتی بگذارید.

افزایش مهارت‌های ارتباطی

پیشرفت شغلی شما با میزان تواناییتان در برقراری ارتباطات مؤثر با همکارانتان ارتباط مستقیمی دارد؛ به همین منظور برای آسان‌تر ساختن راه ترقی شغلی خویش نیاز است که به بهبود مهارت‌های ارتباطی خود در ارتباط با همکاران، مدیران و مشتریانتان بپردازید و آن‌ها را مهم بشمارید؛ ضمن ‌اینکه برای دستیابی به این امر مهم لازم است که از روش‌های مختلفی مانند ارتباط حضوری، تلفنی و یا از طریق ایمیل برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید.

ظاهر خود را فراموش نکنید

درست متوجه شدید ظاهر شما می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت شغلیتان داشته باشد. اگر دقت کرده باشید تمامی مدیران موفق یک سازمان، افرادی شیک‌پوش و مرتب هستند، پس به این نکته که با ظاهری آراسته در محل کار خود حضور پیدا کنید، توجه ویژه‌ای داشته باشید. مطمئن باشید که داشتن ظاهری آراسته همیشه در چشم مدیران نکته‌ای مثبت به شمار می‌رود.

مشخص نمودن برنامه کاری

(مشخص نمودن برنامه کاری)

برنامه کاری خود را مشخص کنید

علاوه‌بر مسائل فوق، برنامه‌ریزی و داشتن یک برنامه کاری مشخص نیز می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت شغلی شما داشته باشد. هنگامی‌که برنامه کاری خود را مکتوب کنید، از احتمال فراموش کردن کارهایتان جلوگیری خواهید کرد؛ ضمن اینکه بهره‌وری خویش را نیز افزایش می‌دهید. برنامه‌ریزی همیشه می‌تواند شانس موفقیت شما را دوچندان کند. 

سخن آخر

در این مقاله از سایت آکادمی هفت به بررسی عوامل مؤثر در پیشرفت کار پرداختیم؛ بنابراین افرادی که به دنبال پیشرفت شغلی هستند، می‌توانند با استفاده از مطالب مطرح   شده در این مقاله در راه ترقی شغلیشان، گام‌های بلندتر و استوارتری بردارند؛ گرچه ما در این مطلب به موارد موثری در مسیر پیشرفت شغلی اشاره داشتیم، اما نکته حائز اهمیت در این بین، تنها توجه و دانستن این مطالب کافی نیست، بلکه باید این موارد را در محل کارتان نیز بکار بگیرید. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*