هورمون های موثر در ایجاد احساس شادی را بشناسید


academyhaft 20 خرداد 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

انسان هنگام مواجه شدن با موقعیت های مختلف، واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد. تحریک هورمون هایی که عامل ایجاد  احساسات خوب در ما هستند، روش مناسبی برای مقابله با درد و داشتن حس خوب است. شادی و شاد زیستن حق طبیعی هر انسان است. بدن ما به طور معمول  در دو حالت قرار دارد: دفاع و حمله  (عصب سمپاتیک) و استراحت و هضم (عصب پاراسمپاتیک)

با توجه به استرس های گوناگون روزمره، بدن ما معمولا در حالت حمله ودفاع است  که در این صورت  عصب سمپاتیک در حال فعالیت قرار دارد بنابراین برای رسیدن به حالت آرامش باید به تحریک عصب پاراسمپاتیک بپردازیم که باعث ترشح هورمونهای مسئول ایجاد آرامش یا شادی در ما می شود .

در ادامه به معرفی چند هورمون شادی آور معروف و تاثیرگذار می پردازیم که کمک می کنند تا شرایط سخت ، قابل تحمل شده و احساس آرامش یا شادی کنیم .

دوپامین، سراتونین، اکسیتاسین ، اندورفین و استروژن درواقع انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز هستند، اما در اصطلاح غیرعلمی به آن‌ها هورمون‌های شادی‌آور می‌گویند.

 

سروتونین، شادی بخش 

این هورمون از هیپوتالاموس ترشح می شود و به هورمون شادی معروف است. سروتونین مسئول انتقال اطلاعات در مغز است، کیفیت خواب ما دستش است و اثر آرام بخش دارد.

سروتونین خلق و خو را تنظیم می کند، و عامل موثری در پیشگیری از افسردگی است .کمبود این هورمون باعث بی خوابی، اختلالات خلق و خو، احساس غم، افسردگی، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن می شود.
سروتونین زمانی که شما احساس می‌کنید فرد مهم یا تأثیرگذاری هستید جریان پیدا می کند . پس توجه داشته باشید که فعالیت‌های فرهنگی و کارهای گروهی باعث ترشح سروتونین می‌شود. با کاهش میزان سروتونین در بدن حس تنهایی یا افسردگی پیش می آید .

برای افزایش سطح سروتونین روزی 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید، غذاهای غنی از کربوهیدارت بخورید، به طور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرد، به اندازه کافی بخوابیدومواد غذایی حاوی ویتامین ب را فراموش نکنید. لازم به ذکر است که ویتامین ب در غلات و حبوبات، انواع مغزها و جوانه ها وجود دارد.

نکته جالبی که می تواند به ما کمک کند این است که برای مغز ما دشوار است که بین آنچه واقعیت است و آنچه تصور و خیال است تفاوت قائل شود. بنابراین می توان مغز را فریب داد و با فکر کردن به دستاوردها و موفقیت‌های گذشته مغزرا برای ترشح سروتونین تحریک کرده و شادی دوباره را تجربه کرد.  همین موضوع در مورد  قدردانی از مواردی که بابت آن شاد هستیم هم صدق می کند و باعث افزایش میزان سراتونین در بدن می‌شود.

 

 

دوپامین، هورمون هوشیاری 

دوپامین  مارا از لحاظ ذهنی هوشیار نگه می دارد. این هورمون از سلول های مغز و نخاع ترشح می شود. مثلا اگر در فیلمی ، با دیدن یک سکانس خوشحال شویم یااز دیدن منظره ای لذت ببریم، این هورمون  در بدن ما آزاد می شود. کمبود دوپامین باعث عدم تمرکز، عدم توجه، بدخوابی، تنبلی و بدخلقی می شود. نوشیدن میزان زیاد مواد دارای کافئین  مثل قهوه همچنین نوشیدنی های انرژی زا ، باعث کاهش سطح دوپامین در بدن فرد می شود .برای افزایش سطح دوپامین در بدن می توانیم از غذاهای سرشار از پروتئین و سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کرد.

یکی از  راه های نسبتا ساده ای که به  ترشح مداوم دوپامین کمک می کند این است که هدف بزرگ خود را به چند هدف کوچک تقسیم کنیم. در این صورت  مغز ما فقط موقع رسیدن به هدف اصلی بزرگ دوپامین ترشح نخواهد کرد بلکه هربار که یک بخش از کار را تمام کرده و به یکی از اهداف کوچک شده رسیدیم این هورمون ترشح خواهد شد . اما باید یادمان باشد که بعد از هر بخش از کار و رسیدن به هر هدف کوچک برای خودمان جشن بگیریم .

 

اکسی توسین، هورمون عشق 

این هورمون  با عنوان هورمون عشق نیز شناخته می شود. اکسی توسین در هیپوتالاموس ساخته شده واز آن جا  به غده هیپوفیز منتقل می شود. این هورمون باعث نزدیک شدن انسان ها به هم شده ، عشق را بین زوجین و والدین و فرزندان افزایش می دهد.

ترشح  هورمون اکسی توسین در دوران بارداری و شیردهی، در بدن زنان باعث ایجاد ارتباط عمیق تر آنها با نوزادشان می شود. اکسی توسین باعث کاهش استرس شده و باعث افزایش ارتباطات اجتماعی می شود . اکسی توسین قلب ما را در مقابل استرس ها محافظت می کند . اکسی توسین به هورمون آغوش نیز معروف است زیرا این انتقال‌دهنده عصبی با بغل کردن و نوازش یک فرد هم ترشح می‌شود. برای افزایش سطح این هورمون ، زمان  بیشتری را با دوستان، اعضای خانواده و افرادی که دوست دارید بگذرانید. به همنوعان خود کمک کنید. ماساژ را فراموش نکنید. سعی کنید به آدم ها عشق بورزید و عاشق بمانید.

 

 

 

 

 


اندورفین ، هورمون درد

هورمونی که مانع درد است، از اضطراب جلوگیری می کند و به عنوان آرامبخش عمل می کند. اندورفین شبیه مرفین عمل می‌کند.و نقش مسکن و آرام‌بخش دارد.  ورزش کردن و خندیدن از راه‌های تحریک ترشح اندورفین هستند .جالب است بدانید  حتی زمانیکه انتظار خندیدن دارید مثل وقتی که فیلم یا تئاتر خنده داری میبینید ، حتی اگر نخندید هم میزان ترشح این هورمون در شما بالا می رود .

از راه های دیگر افزایش ترشح اندورفین ، عرق کردن است . حمام بخار و سونا موجب عرق کردن و شل شدن عضلات و کاهش استرس می  شود .

مصرف شکلات تلخ و مواد غذایی تند ، استفاده از رایحه وانیل و اسطوخودوس می توانند ترشح اندورفین   را افزایش دهند.

 

 استروژن ، ضد استرس

استروژن در شکل‌گیری سروتونین موثراست ، این هورمون به کاهش اضطراب ما کمک کرده و کمک می کند که خلق و خوی متعادلتری داشته باشیم . استفاده از دخانیات و ورزش سنگین باعث کاهش ترشح استروژن می شود . عدم تعادل استروژن و پروژسترون در دوران پیری، ممکن است خلق و خو را تغییر دهد .مطمئنا این جمله را شنیده‌اید که استرس ریشه بسیاری از بیماری‌ها ‌ در افراد است پس به یاد داشته باشید که استرس در عدم‌تعادل این دو هورمون مؤثر است.

برای افزایش سطح استروژن، می توانید از مواد غذایی مختلف استفاده کنید.
میوه، سبزیجات و غلاتی چون سیب، خرما، آلو و گیلاس، هویج، گوجه فرنگی، کلم برکلی، خیار و بادنجان، جو دوسر، گندم و برنج، بذر کتان، تخمه آفتابگردان و رازیانه به افزایش سطح این هورمون در بدن کمک می کند.

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*