وسواس پاکیزگی نیست!!


academyhaft 24 اسفند 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

وسواس پاکیزگی نیست!!
نویسنده: حانیه فتاحی

 

 

 

 

در نگاه کلی وسواس را میتوان رفتاری افراطی توصیف کرد.

گاهی پاکیزگی و وسواس را با یکدیگر اشتباه میگیرند.در صورتی که وسواس یک اختلال روانی میباشد که تماما ریشه در فکر و ذهن انسان دارد.

لزوما یک فرد پاکیزه وسواسی نیست.

گاهی شاید یک فرد معمولی (از لحاظ پاکیزگی) وسواس داشته باشد.

برگردیم سر موضوع بحثمان یعنی وسواس

وسواس نوعی اختلال است که فرد مبتلا،به صورت خیلی شدید و افراطی به یک موضوع خاص فکر میکند و یا عملی در آن زمینه انجام میدهد .

مثلا فردی که مبتلا به این اختلال است و نگران میکروب ها و زیاد شدن آنهاست در طول روز بارها دستهایش را میشوید.

زمانی که اختلال وسواس موجب گردد تا فرد مبتلا دائما کاری مانند شستن دستها،چک کردن شعله بخاری و …….  را انجام دهد،دچار وسواس اجباری شده است .

یعنی افکار فرد او را اجبار به انجام کارهای تکراری در طول شبانه روز میکند.

 

در این مقاله چند راهکار برای درمان وسواس را با هم مرور خواهیم کرد:

 

1.خود یاری در مقابله با وسواس

خود یاری برای درمان وسواس در کنار روش های روانشناختی بیشترین میزان تاثیرگذاری را خواهد داشت.

یکی از دلایل ابتلا به وسواس،استرس و اضطراب در زندگی است. به همین دلیل باید سبک زندگی خود را طوری تغییر دهید که استرس و اضطراب شما کاهش پیدا کند. اگر تمایل به  درمان وسواس از طریق خودیاری  داشته باشید، روش های زیر کمک کننده خواهند بود .

 

 

 

 

 

 

 

روش اول: ورزش کنید!

انجام فعالیت های منظم بدنی به کاهش استرس کمک میکند.پیشنهاد ما به شما این است که این فعالیت ها را چندبار در طول روز انجام دهید.

 

 

روش دوم: با اطرافیان خود بیشتر در ارتباط باشید.

تنهایی علائم وسواس را بیشتر میکند.ارتباط با دوستان،آشنایان و خانواده همچنین بیان دلیل نگرانی طول روز با آنها میتواند در کاهش استرس نقش بسزایی داشته باشد.

 

 

روش سوم: به اندازه کافی بخوابید!

شاید جالب باشد اما میزان کم خوابی با اضطراب و استرس رابطه تنگاتنگ دارد.اگر میخواهید از وسواس دور بمانید در طول روز به میزان کافی استراحت کنید.

 

 

 

 

روش چهارم: مدیتیشن را فراموش نکنید.

مراقبه، یوگا، تنفس عمیق و ریلکس کردن برای کاهش اضطراب و استرس همچنین فشارهای ذهنی مناسب هستند.

2.مقاومت در برابر الگوهای مکرر رفتاری

با ترس های خود روبرو شوید و سعی کنید بجای فرار کردن از موقعیت های دلهرهآور برای آنها راه حل پیدا کنید.یا در هنگام بروز رفتار واسواس گونه در خود سعی کنید ذهن خود را منحرف کنید.با انجام این کارهای میتوانید به تدریج وسواس را کنار بگذارید.

3.افکار وسواسی خود را به چالش بکشید.

اختلال وسواس مانند قفلی در مغزتان است که روی بعضی از مسائل به طور ناخودآگاه قفل شدهاند.

شما میتوانید با ثبت و یادداشت رفتار های وسواسی خود قدرت این احساس را در خود کاهش دهید. تا جایی ثبت این رفتار را انجام دهید که شناخت شما از رفتار وسواس گونه خود تکمیل شود.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*