بررسی ویژگی های روانشناختی کارآفرینان


academyhaft 29 اردیبهشت 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

امروزه تحقیقاتی صورت گرفته‌است که نشان می‌دهد، باوجود تمامی تفاوت‌های فردی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که میان کارآفرینان وجود دارد، نقاط مشترکی نیز با یکدیگر دارند که تحت عنوان ویژگی های روانشناختی کارآفرینان از آن‌‎ها نام برده می‌شود.

البته لازم به ذکر است که ویژگی های روانشناختی کارآفرینان بصورت یکسان میان آن‌ها وجود ندارد، بلکه باتوجه به روحیات و اخلاقیات هر فرد کیمیت و کیفیت این ویژگی‌ها با هم متفاوت است.

درواقع ویژگی های روانشناختی کارآفرینان منجر می‌شود که آن‌ها قدم در راه کارآفرینی بگذارند. با توجه به موارد فوق‌الذکر در این مقاله از سایت آکادمی هفت قصد داریم به بررسی ویژگی های روانشناختی کارآفرینان بپردازیم. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال شناخت ویژگی های روانشناختی کارآفرینان می‌باشند، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

شناخت ویژگی های روانشناختی کارآفرینان

باتوجه به مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، ویژگی‌های مشترکی تحت عنوان ویژگی های روانشناختی کارآفرینان وجود دارد که شناخت آن‌ها برای افرادی که به دنبال آشنایی با کارآفرینان هستند می‌تواند بسیار سودمند باشد؛ در همین راستا در ادامه به معرفی ویژگی های روانشناختی کارآفرینان پرداختیم.

نوآوری

نوآوری یکی از ویژگی های روانشناختی کارآفرینان است که زمانی صورت میگیرد که قابلیت انجام کاری که پیش از این نمی‌توانست صورت بگیرد یا حداقل اقتصادی و مناسب نبوده، مهیا شود.

خلاقیت 

یکی دیگر از ویژگی های روانشناختی کارآفرینان خلاقیت است که به معنای توانایی خلق فکرهای جدید که ممکن است به محصولات یا خدمات جدید منجر شود.

نیاز به موفقیت و توفیق‌طلبی

کارآفرین ترجیح می‌دهد که شخصاً مسئولیت حل مشکلات، تعیین اهداف و دستیابی به آنها را از طریق تلاش شخصی خود به عهده بگیرد. در واقع نیاز به توفیق، آنان را تحریک میکند تا کارآفرین شوند. به همین دلیل این نیاز را می‌توان یکی از ویژگی های روانشناختی کارآفرینان دانست.

ریسک‌پذیری 

ریسک پذیری یکی از ویژگی های روانشناختی کارآفرینان است. هنگام در نظر گرفتن هرگونه مخاطره، دو عنصر در ایجاد این مفهوم نقش دارند. یکی سطح درک فرد کارآفرین از مخاطره در آغاز هر فعالیت پر مخاطره است و دیگری امکان احتمالی مشهود شکست، در صورت ناموفق بودن آن فعالیت است. 

مرکز کنترل درونی

کارآفرینان معتقدند که موفقیت یا شکست‌شان نتیجه اقدامات خودشان است تا سرنوشت، و به شانس و بخت و اقبال اعتقادی ندارند. در همین راستا برای رسیدن به هدف خود از هیچ اقدامی چشم‌پوشی نمی‌کنند و همین مسئله را می‌توان یکی از ویژگی های روانشناختی کارآفرینان دانست.

استقلال طلبی

استقلال طلبی از آن رو یکی ویژگی های روانشناختی کارآفرینان است، چراکه کارآفرینان با این میل درونی، تصمیمات‌شان را خودشان می‌گیرند و به اهداف و رویاهای خود دست می‌یابند.

ویژگی های روانشناختی کارآفرینان

(ویژگی های روانشناختی کارآفرینان)

تحمل ابهام

 کارآفرینان قادرند به طور اثربخش با شرایط و اطلاعات مبهم، ناقص، غیر قطعی، سازمان نیافته و غیر شفاف روبه‌رو شوند و ضمن رفع ابهامات، آنها را به نفع خود تغییر دهند، از این رو تحمل ابهامات یکی از ویژگی های روانشناختی کارآفرینان است.

اعتماد به نفس، عزم و پایمردی

آنها با عزمی راسخ و تعهدی خستگی ناپذیر برای پیروزی، موانعی را از سر راه بر می‌دارند که بسیاری از اشخاص آنها را دست نیافتنی می‌دانند. این ویژگی های روانشناختی کارآفرینان باعث می‌شود که در مسیر رسیدن به هدفشان ثابت قدم باشند.

جهت‌گیری در راستای فرصت‌ها

آنها در دنبال کردن فرصت‌ها، هدف‌گرا هستند، به همین دلیل به راحتی جهت و هدف دستیابی به خواسته خود را می‌یابند، این ویژگی های روانشناختی کارآفرینان امتیاز ویژه‌ای برای آن‌ها محسوب می‌شود.

اصرار بر حل مشکلات

آنها در حمله بی امان خود به یک مشکل یا مسئله که مانع کار آنها شود، با هدفمندی عمل می‌کنند.

اهل کار و عمل

 آنها در اوایل فعالیت اقتصادی خود ممکن است حتی ماهها بدون فوت وقت کار کنند.

نتیجه‌گرا

کاری را نیمه‌کاره رها نمی‌کنند و به دنبال رسیدن به نتیجه هستند، حضور این ویژگی های روانشناختی کارآفرینان برای نتیجه‌بخش بودن زحماتشان بسیار مفید است.

کارآمد بودن

آنها توانایی بهره‌برداری با کمترین منابع و زمان را دارند. این ویژگی های روانشناختی کارآفرینان در همه کارآفرینان موفق خودنمایی می‌کند.

رهبری

حس رهبری بالایی دارند و می‌توانند با قدرت در مورد مسائل تصمیم‌گیری کنند. در اصل رهبری مهم‌ترین ویژگی های روانشناختی کارآفرینان است.

ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان

(ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان)

ویژگی‌های جمعیت شناختی کارآفرینان

اگر بخواهیم کارآفرینی را از دیدگاه جمعیت شناختی بررسی کنیم باید به این سوالات بپردازیم که آیا عواملی همچون تحصیلات، سن، تجربه و از این دست موارد بر موفقیت یک کارآفرین تاثیرگذار است یا خیر؟ برخی عوامل جمعیت شناختی را همانند ویژگی های روانشناختی کارآفرینان مشترک می‌دانند. در ادامه به بررسی چند عامل جمعیت شناختی کارآفرینان می‌پردازیم.

تجربه کاری

کارآفرینان در حرفه و صنعتی که به راه میاندازند معمولا دارای تجربه قبلی‌اند. به این طریق، کارها را بهتر و سریعتر و آسانتر از کارفرما یا رییس قبلی خود پیش می‌برند.

الگوی نقش

 احتمال وجود افراد کارافرین در خانواده باعث کارآفرین شدن دیگران نیز خواهد شد.

تحصیلات

 فناوریها و پیشرفت‌های جهان امروز تحصیلات کارآفرینان را نیز ارتقا داده تا بتوانند فرصت‌های کسب و کار را بهتر تشخیص دهند.

سن

سن مطلوبی برای کارآفرینی معین نگردیده. از نوجوانی تا پیری می‌توان به کارآفرینی پرداخت.

جایگاه اجتماعی

 معمولاً از جایگاه اجتماعی پایین‌تری اتفاق می‌افتد و همین باعث می‌شود تا برای قرارگیری در جایگاه اجتماعی مطلوب، دست به فعالیت کارآفرینانه بزند.

انگیزش برای فعالیت اقتصادی

 عوامل مختلفی از جمله استقلال و عدم وابستگی، اخراج یا برکناری از کار قبلی و… از جمله عوامل انگیزشی برای کارآفرین میباشد.

شناخت کارآفرینان

(شناخت کارآفرینان)

سخن آخر

باتوجه به موارد فوق الذکر می‌توان نتیجه گرفت که ویژگی های روانشناختی کارآفرینان می‌تواند در کارآفرینی فردی تازه کار بسیار تعیین کننده باشد، اما باید بافت اجتماعی جامعه و ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی را نیز در نظر گرفت. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. 

مقالات مرتبط:

ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید

فرآیند کارآفرینی

خطر ها و عوامل شکست کارآفرینان

مفاهیم وتکنیک های افزایش خلاقیت

تکنیک سینکتیکس(Synectics)

مدیریت کارآفرین در کسب‌وکار

اصول برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک واحد کسب‌وکار

مدیریت فناوری اطلاعات(IT)

رشد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

باورها و هنجارهای غالب بر محیط کسب‌وکار موفق

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*