5 نمونه از دلایل عدم موفقیت در کار


واحد تولید محتوا 2 تیر 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

همه ما هنگامی‌که قصد شروع یک کار جدید را داریم دچار شک، دودلی و ترس از شکست می‌شویم.؛ قابل‌توجه است که کارآفرینان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک کارآفرین موفق فردی است که پیش از آنکه کاری را آغاز کند با دلایل عدم موفقیت در آن کسب‌و‌کار آشنایی کامل داشته باشد؛ بدین صورت می‌تواند از احتمال شکست در کسب و کار خود جلوگیری کند.

قطعاً می‌دانید که شروع یک کسب‌وکار همان‌قدر که می‌تواند سودمند باشد، از خطرات بسیاری نیز برخوردار است. عواملی که موجب شکست یک کسب و کار می‌شود، قطعاً برای هر کارآفرینی یک تهدید بزرگ به‌حساب می‌آید، بنابراین آشنایی با دلایل عدم موفقیت، می‌تواند وی را برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رویش آماده کند.

در این مقاله از سایت آکادمی هفت قصد داریم به بررسی عوامل شکست یک سازمان بپردازیم، پس اگر شما نیز به دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود هستید، می‌توانید با استفاده از دلایل عدم موفقیت که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، احتمال شکست در کسب‌وکارتان را کاهش دهید.

عدم موفقیت در کار

(عدم موفقیت در کار)

دلایل عدم موفقیت در کسب و کار

 بدیهی است که در اولین تجربه راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار احتمال شکست خیلی بیشتر از موفقیت است؛ به همین منظور شناخت عوامل شکست یک کسب و کار می‌تواند شما را برای مواجهه با موانع پیش‌رویتان آماده کند.؛ درواقع به بیان ساده می‌توان گفت: برای اینکه بتوانید تبدیل به یک کارآفرین موفق شوید باید خود را برای چالش‌های کارآفرینی آماده کنید؛ دستیابی به این امر مهم تنها در صورتی امکان‌پذیر است که با دلایل عدم موفقیت در کارآفرینی آشنا باشید.

به‌خاطر بسپارید حتی اگر در کسب‌وکار خود با شکست مواجه شوید، تا زمانی که برای شکست آمادگی داشته باشید روحیه خود را کمتر از دست خواهید داد؛ ضمن اینکه تجربه مزبور می‌تواند به‌عنوان پلی برای موفقیت بعدی شما تلقی شود، پس شناخت عوامل شکست یک سازمان برای هر کارآفرینی لازم و ضروری است. در ادامه به بررسی باقی دلایل عدم موفقیت یک کسب و کار خواهیم پرداخت.

توجه به نیاز مشتری

(توجه به نیاز مشتری)

توجه نکردن به نیاز مشتری

عدم توجه به نیاز مشتری از عوامل شکست کسب و کار  به‌شمار می‌آید که امری مهم و بسیار قابل توجه است. پرواضح است که هدف اصلی هر کسب‌وکاری ارائه محصول یا خدمات به مشتری است؛ به‌همین منظور توجه به مشتری و نیازهایش باید در اولویت هر کسب‌وکاری قرار داشته باشد چراکه عدم توجه به این مسئله یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت یک کسب‌وکار است.

توجه داشته باشید هنگامی‌که به مشتری خود احترام می‌گذارید و نشان می‌دهید که برطرف کردن نیازهای او از اولویت‌های سازمان شماست، خصلت وفاداری را در مشتری خود شکل می‌دهید که قطعاً این موضوع باعث می‌شود دوباره وی به سوی شما بازگردد؛ متقابلاً اگر رفتار خوبی با مشتری نداشته باشید، او را به سوی رقیبتان سوق داده‌اید.

عدم مشورت و نظرخواهی با متخصصان

یک تفکر غلط که بین کارآفرینان رواج یافته است مسئله احساس عدم نیاز به مشورت با افراد متخصص در زمینه کاریشان است؛ قطعاً خود این مسئله یکی از دلایل عدم موفقیت برخی از کارآفرینان خواهد بود. 

جالب است بدانید یکی از دلایلی که افراد اقدام به کارآفرینی می‌کنند، مشاهده سودهی و کسب درآمد بالای دیگران است، اما نکته حائز اهمیت در این بین، توجه به داشتن باطن خوب کاری در عین داشتن وضعیت مالی خیلی خوب در ظاهر است.

 به بیان ساده می‌توان گفت کسب و کاری که در ظاهر وضعیت مالی خیلی خوبی دارد، در باطن اقداماتی نظیر آگاهی از منابع مناسب جهت تهیه مواد اولیه، مشتری‌مداری و از این دست موارد در آن بکار گرفته می‌شود؛ بنابراین مشورت با افراد متخصص و باتجربه در گستره این موارد می‌تواند به شما برای سوددهی بیشتر کسب و کارتان کمک شایانی کند.

داشتن برند تجاری

(داشتن برند تجاری)

نادیده گرفتن برند تجاری‌ خویش

یکی از تاثیرگذارترین دلایل عدم موفقیت هر کسب‌وکاری نادیده گرفتن برند تجاری‌‌ آن فعالیت است. برند شما درواقع همان هویت کسب‌و‌کارتان است؛ بنابراین پیش از اینکه تمرکز خود را بر روی فروش و جذب مشتری بیشتر بگذارید، باید به اولین و مهم‌ترین گام یعنی برجسته کردن برندتان در میان مردم توجه ویژه داشته باشید؛ توجه به این امر باید به‌گونه‌ای باشد که افراد با دیدن لوگوی شما نه‌تنها از زمینه تخصصی‌ برندتان مطلع شوند بلکه رفته‌رفته در ذهن آن‌ها جایگاه ثابتی پیدا کند تا زمانی که دیگر نیازی به یادآوری خود به مشتریانتان نداشته باشید.

عدم وجود روابط کاری

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن سطح کاری خود را ارتقاء دهید، ایجاد شبکه‌ها و روابط کاری در حوزه فعالیتمان است. عدم وجود چنین شبکه‌ای می‌تواند باعث ایجاد یکی از دلایل عدم موفقیت شما در کسب‌وکار نوپایتان شود. هنگامی‌که شما گام‌های اولیه راه‌اندازی کسب‌وکار جدیدتان را برمیدارید ممکن است شبکه بزرگی از ارتباطات را نداشته باشید، اما نگران نباشید! توصیه ما به شما این است که تلاش کنید و رفته‌رفته ارتباطات خود را گسترش دهید.

محدودیت در ارتباطات سازنده با افرادی که در زمینه کاری شما مشغول بکار هستند، می‌تواند در گروه دلایل عدم موفقیت در کسب‌وکار شما قرار گیرد، پس اگر به دنبال موفقیت هستید، لازم است که از این‌گونه عوامل شکست یک کسب و کار دوری جویید و باتوجه به عواملی مثبتی که موجب پیشرفت کسب‌و‌کارتان می‌شود به جلو حرکت کنید.

ریسک‌پذیر بودن

(ریسک‌پذیر بودن)

ریسک‌پذیری پایین

از دیگر دلایل عدم موفقیت کارآفرینان می‌توان به این موضوع اشاره داشت که بسیاری از آنان جرأت ریسک کردن در کارشان را ندارند. معمولاً کارآفرینانی که در ابتدای راه هستند و تجربه اندکی در این زمینه دارند با احتیاط بیشتری نسبت به دیگر افراد موفق و باتجربه گام برمیدارند؛ این مسئله را می‌توان از عوامل شکست یک سازمان در نظر گرفت.

ویژگی که در فوق بدان اشاره کردیم از عدم اعتماد‌به‌نفس نشأت می‌گیرد؛ همچنین نشان‌دهنده این است که کسب‌وکار شما قابلیت پایداری کمتری نسبت به دیگر رقبا در شرایط بی‌ثباتی مالی دارد، که چنین مسئله‌ای می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار تاثیر بسزایی داشته باشد.

سخن آخر

در این مقاله از سایت آکادمی هفت به بررسی دلایل عدم موفقیت کارآفرینان در آغاز راه کسب‌وکارشان پرداختیم. کارآفرینان باید توجه داشته باشند که با یادگیری عوامل شکست کسب و کار که در این مطلب مطرح شده‌است می‌توانند احتمال شکست خود را کاهش دهند. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*