پنج پرسش اساسی در جهت خود ارزیابی


academyhaft 5 اسفند 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

پیتر دراکر که به عنوان «پدر مدیریت نوین» از او یاد می‌شود، دارای دکترای حقوق بین‌الملل بود و بیش از 20 سال به عنوان پروفسور مدیریت در دانشگاه کسب‌وکار نیویورک به تدریس پرداخت. از نظر او کارکنان، مهمترین و ارزشمندترین منابع و دارایی‌های یک سازمان هستند و وظیفه‌ی مدیریت این است که زمینه‌ی عملکرد بهینه‌ی آنها را فراهم کند. همچنین او خودارزیابی یک سازمان را مهمترین اقدام رهبر آن سازمان و یک ماموریت مداوم می‌دانست که قبل از برخوردن به مشکلات، در صدد بازبینی اهداف و فعالیت‌های خود باشیم.

پیتر دراکر بر همین اساس و در جهت خودارزیابی درست، پنج پرسش را مطرح می‌کند که پاسخ‌های هر سازمانی به آن، مسیر کاری آن را روشن و شفاف خواهد ساخت.

 

پرسش اول: ماموریت و رسالت سازمان ما چیست؟

یکی از وظایف هر رهبری این است که اطمینان حاصل کند همه به درستی رسالت سازمان خود را می‌دانند و آن را درک می‌کنند.گاهی این مسئله آنقدر ساده و بدیهی به نظر می‌رسد که در بیان آن اشتباه می‌کنیم. به عنوان مثال وقتی از مدیر یک بیمارستان پرسیده می‌شود که ماموریت و رسالت شما چیست؟ او در جواب بدون فکر کردن می‌گوید: «ماموریت ما مراقبت‌های پزشکی و سلامت است.» اما این یک تعریف اشتباه از بیمارستان است. هر چند ظاهراً ساده به نظر می‌رسد اما ماموریت بیمارستان اطمینان خاطر دادن به بیمار و مداوای اوست.

ماموریت در واقع دلیل فعالیت‌های شما را بیان می‌کند. پس باید شفاف باشد و سبب انگیزه در کارکنان شما بشود. این همان چیزی است که به سبب آن در یادها خواهید ماند. برای داشتن یک ماموریت اثربخش باید یک هماهنگی بین فرصت‌ها، توانمندی‌ها و تعهدها ایجاد شود. هر سازمانی اول از درون شروع می‌کند و سپس سعی می‌کند منابعش را در بیرون به چیزی اختصاص دهد.

ماموریت خود را با پول و یا کسب آن تعریف نکنید و اگر فرصت‌های مالی مغایر با رسالت سازمانی خود را دریافت کردید، می‌بایست از آن چشم بپوشید.

در طول خودارزیابی مدام پرسش «رسالت حقیقی ما چیست؟» را در ذهن‌تان مرور کنید.

 

پرسش دوم: مشتریان ما چه کسانی هستند؟

جک ولش مدیر اجرایی جنرال الکتریک، معتقد بود: «هیچ‌کس نمی‌تواند شغل شما را تضمین کند، فقط مشتریان می‌توانند تضمین‌کننده‌ی شغل شما باشند.». مشتریان شما کسانی هستند که برای خدمات شما ارزش قائل‌اند و آنچه را شما ارائه بدهید، می‌پسندند و برایشان ارزشمند است. البته آن‌ها ثابت و بدون تغییر نیستند و به مرور زمان نیازها و خواسته‌هایشان ارتقا می‌یابد. پس با جواب دادن به سوال«مشتری واقعی ما کیست؟» در فکر زیرساختی باشید که بتوانید با یک گام جلوتر از آنچه مشتریان شما ارزشمند می‌دانند، فعالیت‌های خود را سازماندهی کنید.

به مرور زمان و در پی موفقیت کسب‌وکارهای جهانی، اینک باید به جای یافتن و خلق مشتری، به دنبال طرفدار و هوادار گشت. در واقع به جای دنبال کردن موفقیت خود باید به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای موفقیت  مشتری و ایجاد ارزش افزوده برای او بود.

 

پرسش سوم: از نظر مشتری چه چیزی ارزش محسوب می‌شود؟

این سوال شاید مهم‌ترین پرسش باشد. وقتی خواسته‌ها و نیازهای مشتریان درک و فهمیده شوند، سیستم خودارزیابی شما را جامع و پویا نگه می‌دارد. برای این کار ابتدا با ذهنیت و فرضیه‌های خود درباره‌ی ارزش مطلوب مشتری شروع کنید و سپس نظرات خود را با تمایلات مشتریان مقایسه کرده و در نهایت به ارزیابی نتایج بپردازید.

 در حال حاضر بازاریابی مهمترین نقش را در رابطه بین سازمان و مشتری دارد. اگر در گذشته هدف از بازاریابی بر نتیجه و خرید مشتری متمرکز بود، حال باید نقش یک همسفر را تا پایان مسیر با مشتری بازی کند. به عنوان مثال در خودروهای نسل نو، هر اتفاقی که در ماشین بیفتد بصورت پیام روی داشبورد ماشین نشان داده می‌شود و قسمت پشتیبانی خدمات، قرار خدمات را با راننده در میان خواهد گذاشت.

 

پرسش چهارم: نتایج مطلوب ما چیست؟

هر سازمانی پس از تعریف مشتریان خود، باید صادقانه و واقع‌بینانه نتیجه‌گیری کند که آیا خدمات و محصولات آن‌ها، زندگی‌های مشتریان را عوض کرده یا خیر. نتایج می‌توانند به صورت کیفی یا کمی خود را نشان بدهد.

به عنوان مثال ایجاد امید در یک بیمار مبتلا به سرطان برای مقاومتش در جنگ علیه بیماری، یک نتیجه‌ی  کیفی و غیرملموس است ولی می‌توان همچون نتایج کمی، آنها را جمع‌آوری کرد.

شما باید یک ارتباط عقلانی و شفاف بین ماموریت و رسالت خود، حیطه‌ی تمرکز و نتایج مطلوب مورد نظر خود ایجاد کنید. یکی از کارهای مهمی که در این مرحله باید مدنظر داشت، رها کردن هر آن چیزی است که باید جوابدهی داشته باشند اما دیگر ندارند و یا قبلاً سودآور بوده و الان دیگر نیست. این قسمت از فرآیند خودارزیابی مشخص می‌کند که چه نتایجی باید مورد انتظار باشند و جهت کسب موفقیت در آینده، منابع را بر چه موارد، حیطه‌ها و فعالیت‌هایی باید متمرکز کرد.

 

پرسش پنجم: برنامه‌ی ما برای رسیدن به نتایج مطلوب چیست؟

نتایج باید قابل اندازه‌گیری و عینی باشند و مسئولیت چنین کاری بر عهده‌ی مدیریت است. در این میان، اهداف کوتاه‌مدت اجرایی، گام‌های عملی، پشتیبانی بودجه و ارائه‌ی عملکرد کارآمد و موثر است. برای این که برنامه‌هایی موثر و مبتنی بر واقعیت برای به دست‌آوردن اهداف خود داشته باشیم، 5 اصل مهم را باید رعایت کنیم.

5 اصل مهم برای برنامه‌ریزی مبتنی بر واقعیت:

  • رهاکردن: با نظرخواهی از همکاران و مشتریان مشخص کنید که آیا در راستای پیش‌روی در مسیر اهداف، باید یک فعالیت خاص را ادامه دهید یا خیر؟ اگر جواب منفی است، به فکر چگونگی کنارگذاشتن آن فعالیت باشید.

  • تمرکز: وقتی عملکرد بالا و قدرتمندی دارید باید این پرسش را مطرح کرد که آیا می‌توانیم استانداردهای بالاتری را تعیین و به آن عمل کنیم؟ شما باید بر موارد درست و عقلانی متمرکز شوید.

  • نوآوری: اگر می‌خواهید نگاهی به موفقیت در آینده داشته باشید، باید نوآوری و تخیل را به حرکت درآورید و فرصت‌ها و موضوعات نوظهور را مورد مطالعه قرار دهید.

  • ریسک‌پذیری: برنامه‌ریزی متمرکز بر ریسک است و در این راه بایستی هزینه‌های احتمالی مشکلات پیش‌رو را در نظر گرفته و با وجود آن حرکت کنید. اگر تصمیمات‌تان ریسک‌های بالایی داشته باشد، نمی‌توان به سادگی از کنار ان گذشت.

  • تحلیل: هدف شما اجرا کردن یک تحلیل و آنالیز عملی است. قبل از تصمیم‌گیری نهایی می‌بایست مطالعه‌ای درباره‌ی حیطه‌های ضعیف عملکرد خود انجام دهید و با دقت فرصت‌های در حال وقوع را از نظر بگذرانید.

«این پنج پرسش به ظاهر ساده هستند ولی باید به آن‌ها وقت داد تا درون‌شان غوطه خورد و بتوان آنها را درست درک کرد. خودارزیابی حقیقی هرگز پایان نمی‌یابد و به تبع رسیدن صد درصد به نتیجه‌ی مطلوب هم به ندرت اتفاق می‌افتد. پس خودارزیابی را همیشه با این پرسش بیاموزید که: چگونه از ما یاد خواهد شد؟ این پرسش باعث می‌شود تا خود و سازمان‌تان را از نو بنا کنید و شما را به سمت و سویی می‌کشاند که ببینید چه می‌توانید باشید.»

منبع: پنج پرسش اساسی در جهت خود ارزیابی نوشته‌ی پیتر دراکر، فرانسیس هسلبین و جان اسیندر کوهل
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*