چطور فرزند کارآفرین تربیت کنیم؟


academyhaft 2 مهر 1396 دقیقه مطالعه
iOS 14

دسترسی سریع به عناوین

نویسنده: امیر راکبی

بسیاری به غلط بر این باور هستند که کارآفرینی یعنی ایجاد یک کارخانه بزرگ و یا یک شرکت عظیم که بتواند برای چندیدن نفر موقعیت کار ایجاد کند. از این رو وقتی عنوان نوجوان کارآفرین را می­ شنوند، در ذهن خود به این عبارت می­خندند و تحقق آن را امری نشدنی می­دانند.

اما در تعریف دقیق و جدید، کارآفرینی را «تخریب خلاق» و یا (Creative destruction) می­ نامند. تخریب خلاق به معنای کنار زدن ساختارهای سنتی و معمول گذشته و خلق ساختارها و روش ­های جدید، نوین و مبتکرانه است. از این رو کارآفرینی بر اساس نگرش جدید به معنای ایجاد روش ­های نوین و کارآمدتر در امور جاری است.

بنابراین با عنایت به چرخه صنعت و تجارت، نوآوری در هر یک از حوزه­ های زیر کارآفرینی محسوب می­شود:

  • ارایه کالا یا خدمات جدید

  • ارایه روش ­های جدید در فرایند تولید

  • گشایش بازاری جدید (خلق بازارها و شیوه­ های بازاریابی نوین)

  • یافتن منابع مالی و مادی جدید

  • ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در یک صنعت

کارآفرینی کیفیتی است که فرد را قادر می­سازد یک فعالیت جدید و مبتکرانه را آغاز کند و یا با قدرت و به صورت خارق العاده ­ای فعالیت موجود را توسعه دهد.

از آنجایی که نوجوانان به صورت درونی تمایل به خلاقیت، شکستن ساختارها و خلق چیزهای جدید دارند، دوره نوجوانی می­تواند دوره مناسبی برای ورود افراد به عرصه کارآفرینی باشد. قرار نیست نوجوان ما یک روزه سرمایه ­ای چندین میلیاردی را به کار گیرد تا یک کارخانه تولید کند. همین که او بتواند یک کسب و کار خلاقانه، جدید و کارآمد ایجاد کند، یعنی وارد حوزه کارآفرینی شده است.

افراد بزرگسال به دلایل مختلف از جمله قدرت ریسک­ پذیری کمتر و درگیر بودن به مشغله­ های کاری، تمایل کمتری برای خلق راه­ های جدید دارند. اما این واقعیت درباره نوجوانان صدق نمی ­کند. آنها عاشق نوآوری و خلق دنیاهای جدید هستند و اگر به خود باور داشته باشند، می­توانند قابلیت ­های بالای خود را در خلق روش­های نوین کسب و کار به منحصه ظهور برسانند.

 

داستان یک کارآفرین نوجوان

کارآفرینی سن و سال نمی‌شناسد. این را قبلاً کارآفرینان سالمند و نوجوان بارها ثابت کرده‌اند. کارآفرینی با یک ایده خلاقانه که قابلیت برطرف کردن یک نیاز حقیقی را داشته ‌باشد و یا ایده ­ای که امر تولید، خدمت­ رسانی یا فروش را بهبود می­ بخشد، شروع می‌شود. در این فرآیند مهارت و شور و اشتیاق و انرژی، از مهم‌ترین عواملی هستند که کارآفرین را به سوی موفقیت هدایت می‌کنند.

برای آنکه باور کنید کارآفرینی برای نوجوان یک امر محال و ناممکن نیست، داستان نُوآ مینتسِ ۱۵ ساله، یکی از کارآفرینان کم سن و سالی را با شما در میان می­گذاریم.

در تابستان ۲۰۱۲، پیش از آنکه وارد کلاس هفتم بشود، نوا مینتس (Noa Mintz) کارآفرینی را به‌صورت رسمی شروع کرد. او متولد آمریکاست و به ‌همراه خانواده‌اش در نیویورک زندگی می‌کند. نوآ مشکلاتی را که مادرش موقع پیدا کردن یک دایه مناسب برای سه خواهر و برادر کوچکترش با آن مواجه شده ‌بود به یاد داشت و زمانی‌که چندین بار در پیداکردن پرستار کودک و دایه به دوستان مادرش کمک کرد، باز با همان مشکلات مواجه شد. بدین ترتیب او پی برد که پیدا کردن پرستار بچه مناسب یک کار دشوار و سخت برای خانواده ­هاست.

او دریافته بود که هر خانواده با توجه به خصوصیات و شرایط منحصر به خود، به یک تیپ خاص از دایه‌ها و پرستاران کودک نیازمند است. در نتیجه او فهمید که پیداکردن دایه‌هایی با خصوصیات مورد نیاز هر خانواده یکی از مشکلات اصلی مادران است. مشکلی که نوآ در ۱۲ سالگی تصمیم به برطرف کردن آن گرفت.

در همان سال او استارتاپ «دایه‌های نوآ» (Nannies by Noa) را راه‌اندازی کرد و بدین ترتیب پای در مسیر پرچالش اما شیرین کارآفرینی گذاشت.

سرمایه‌ی اولیه لازم برای کارهای حقوقی ثبت شرکت را پدرش به او قرض داد. پدر نوآ که در بخش خصوصی فعال است می‌گوید: «من همان‌طور که از سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای دیگر انتظار بازگشت سرمایه دارم از استارتاپ نوآ هم همان انتظار را خواهم ‌داشت.» البته به‌دلیل آنکه نوآ هنوز به سن قانونی نرسیده شرکت نوآ فعلاً به‌نام پدرش ثبت شده‌ است.

نوآ تمامی مراحل ثبت درخواست برای استخدام دایه، قالب رزومه، مصاحبه‌های رودررو و تلفنی و بررسی پیشینه‌ی کاری و خانوادگی دایه‌ها را خودش طراحی کرد. او آن‌قدر خوب از پس این کار برآمده بود که کسی باورش نمی‌شد یک نوجوان دوازده ساله پشت این کسب و کار قراردارد.

در سال ۲۰۱۳ بعد از نزدیک به یک سال فعالیت، نوآ مینتس موفق به جذب ۵۰ مشتری شده‌ بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۱۹۰ مشتری افزایش پیداکرد.

نوآ به‌طور میانگین ۴۰ ساعت از وقتش را در طول هفته به استارتاپ خود اختصاص می‌داد تا اینکه با افزایش تعداد مشتریان، فشار کار آن‌قدر زیاد شد که تصمیم گرفت برای برقراری تعادل بین کار و درس یک مدیرعامل برای استارتاپش استخدام کند. الیسون جانسون مدیرعامل جدید “دایه‌های نوآ” اگرچه از کارآفرین این استارتاپ باتجربه‌تر است، ولی با ۲۶ سال سن، او هم یکی از مدیرعامل‌های جوان به‌شمار می‌رود.

نوآ در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید: «در ابتدا رقمی که به‌عنوان هزینه پیداکردن دایه برای مشتریان در نظر می‌گرفتم بسیار ناچیز بود؛ آن‌قدر کم که بسیاری از مادرانی که مشتری استارتاپم بودند پیشنهاد دادند این رقم را افزایش بدهم! این باعث شد روی مدل تجاری استارتاپم بازبینی انجام بدهم و تغییراتی را در آن اعمال کنم.»

مدل تجاری اولیه این استارتاپ شامل دریافت هزینه‌ای ثابت از مشتریان در ازای پیداکردن دایه‌هایی که منطبق با درخواست آنها بود می‌شد. در مدل جدید تجاری “دایه‌های نوآ”، رقمی معادل ۱۵% دستمزد سالیانه‌ی دایه‌ها به این استارتاپ می‌رسید. این تغییر در مدل تجاری باعث افزایش سودآوری این استارتاپ شد.

نوآ در مسیر کارآفرینی خود همیشه حمایت خانواده‌ی خود را به همراه داشته ‌است. مادرش علاوه بر حمایت‌های روحی، با فراهم آوردن امکانات آموزشی (از قبیل خریدن اشتراک روزنامه‌ها و مجلات کارآفرینی و کسب و کار) در ارتقا مهارت‌های تجاری او نقش داشته‌است.

نوآ درصد زیادی از سود استارتاپ را صرف هزینه‌های بازاریابی و ارتقای کیفیت فرآیندهای کسب و کارش می‌کند و عقیده دارد فعلاً به سود شخصی هنگفت نیازی ندارد و ترجیح می‌دهد کیفیت کار تا جایی که می‌شود افزایش دهد.

نوآ مینتس می‌گوید ایده‌های کسب و کار متعددی در ذهن دارد و از کارآفرینی لذت می‌برد و بعد از اتمام تحصیلاتش شروع به راه‌اندازی کسب و کارهای دیگر و گسترش فعالیت‌های کارآفرینانه‌اش خواهدکرد.

نوآ مینتس تنها یکی از نوجوانان کارآفرینی است که از طریق خودباوری، خلاقیت و پشتکار کسب و کار سودآوری برای خود ایجاد کرده است. این روزها به واسطه ورود روزافزون اینترنت و فضای مجازی به زندگی مردم، زمینه ­های بسیار مساعد کارآفرینی توسط افراد مختلف ازجمله نوجوانان فراهم شده است.

 

ایده ­هایی جذاب برای ورود نوجوانان به عرصه کارآفرینی

همانطور که گفتیم ورود نوجوانان به عرصه کارآفرینی امری ممکن و شدنی است. تنها کافی است نوجوانان علایق و استعدادهای خود را به خوبی بشناسند، حوزه کاری مناسبی برای خود پیدا کرده و سپس با بررسی دقیق وضعیت بازار و شرایط جامعه، ایده­ای خلاقانه برای ورود به این عرصه بیابند. شاید برای ما بزرگترها که وقت، انگیزه و خلاقیت کمتری داریم این امر سخت و دشوار باشد، اما مطمئن باشید نوجوانان به خوبی از پس این کار بر خواهند آمد.

در ادامه به شش ایده جذاب که می­ توانند بستر ورود نوجوانان به عرصه کارآفرینی را مهیا سازند اشاره می­ کنیم:

1ـ بازاریابی آنلاین:

همانطور که می­دانید استفاده از اینترنت هر روز در حال گسترش است و این رسانه مجازی اما اثرگذار به صورت مستمر دامنه نفوذ خود را در جوامع مختلف افزایش می­دهد. این گسترش و نفوذ، زمینه­ های بسیاری مناسبی را نیز برای ایجاد کسب و کارهای جدید و روزآمد ایجاد کرده است.

در این میان نوجوانان با توجه به علاقه و اشرافی که به حوزه فضای مجازی دارند و به واسطه اطلاعات و دانشی که در این حوزه کسب کرده ­اند به خوبی می­ توانند از اینترنت و فضای مجازی برای ورود به عرصه کارآفرینی استفاده کنند. یکی از این روش ­های کارآمد بازاریابی و فروش اینترنتی است.

این روزها خیلی از تولیدکنندگان محصولات و خدمات مختلف به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند دسترسی بیشتری به بازار داشته و مشتریان بیشتری را برای خود خلق کنند. آنها از راه ­های مختلفی در این مسیر استفاده می­ کنند و قطعاً از هر ایده ­ای که بتواند به آنها کمک کند استقبال خواهند کرد.

از این رو یکی از حوزه­ های موثر و جذاب برای ورود نوجوانان به عرصه کارآفرینی، حوزه بازاریابی اینترنتی است. شما یک محصول و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار یک نوجوان قرار دهید و از او بخواهید که ایده ­هایی برای بازاریابی و فروش آنها در عرصه فضای مجازی پیدا کند.

اگر انگیزه ­های لازم را در او ایجاد کرده باشید، مطمئن باشید خود به راه­ های خلاقانه ­ای خواهید رسید که می­تواند نقطه آغاز ایجاد یک کسب و کار پر درآمد و معتبر باشد.

باید باور کنیم که برای اغلب ما بزرگسالان استفاده از اینترنت و تکنولوژی سخت و دشوار است و معمولاً اکثرمان نیز از روش ­های استاندارد و معمول برای این امر استفاده می ­کنیم. اما نوجوانان نه تنها خیلی علاقه ­ای به روش ­های معمول ندارند، بلکه هر روز روش ­ها و شیوه ­های نوینی را مورد آزمون قرار داده و یا خلق می­کنند.

از این جهت اگر یک نوجوان انگیزه و اشتیاق لازم برای فروش به عرصه فروش را داشته باشد، فضای مجازی می ­تواند بستر شکوفایی خلاقیت و ابتکار او باشد.

2ـ راه ­اندازی دکه ­های کوچک فروش:

راه ­اندازی یک فروشگاه یا مغازه هزینه­ های زیادی را به شما تحمیل می­ کند و نیاز به سرمایه زیادی دارد. اما خیلی وقت­ ها فروشگاه­ های زنجیره ­ای کار خود را از یک دکه کوچک و سیار شروع کرده ­اند.

کار کردن و فروشندگی در یک دکه کوچک برای اغلب بزرگسالان کاری کمی خجالت آور است. اما می­ تواند زمینه مناسبی برای ورود نوجوانان به عرصه کارآفرینی باشد.

اگر نوجوان شما به فروشندگی علاقه دارد، نیازی نیست هزینه زیادی صرف کنید تا او یک مغازه داشته باشد. کافی است با هزینه ­ای محدود یک دکه فروش سیار برای او درست کنید.

در این صورت اگر او محصول یا خدمت مناسبی را برای فروش انتخاب کرده باشد، می­ تواند کسب و کاری مختص خود ایجاد کند و در ادامه با سودآوری کسب و کار خود را توسعه دهد.

آیا هر دکه فروشی می­تواند با سوددهی همراه باشد؟ قطعاً خیر. آیا فروش هر محصولی باعث کارآفرینی می­ شود؟ قطعاً خیر. بنابراین نوجوان شما در انتخاب محصول خود باید خلاق و هوشمند باشد و محصولی را عرضه کند که با استقبال بازار مواجه شود.

من برای شما و او یک پیشنهاد خوب دارم. بهترین انتخاب برای فروش دکه­ ای محصولات کاربردی اما جدیدی است که مردم شناخت مناسبی از کارایی آنها ندارند. بدین ترتیب دلبند شما با استفاده از این دکه، این فرصت را پیدا می­ کند که با روی خوش، در تعامل با مردم قرار گیرد، کاربرد و اهمیت آن وسیله را برای دیگران توضیح داده و نظر مثبت آنها برای خرید را جلب کند. پس فروش محصولات جدید اما خوب و کارآمد بهترین گزینه برای این حوزه است.

چه بسا اگر فرزند شما خوب کار کند، تولید کننده محصول به صورت جدی او را مورد پیشتیبانی قرار داده و مثلاً سرمایه لازم برای گسترش کار را در اختیارش قرار دهد.

3ـ بسته ­بندی:

خیلی از تولیدکنندگان در کشور ما یا محصولات خود را به صورت عمده و فله­ ای می­ فروشند و یا آنها در بسته ­بندی­ های نامناسب و زشت به بازار عرضه می­ کنند. از این رو نمی­ توانند به سود مناسبی دست یابند. این ضعف می­ تواند برای نوجوانان یک فرصت شغلی مناسب و شانسی برای ورود به عرصه کارآفرینی باشد.

فرزند شما می­تواند با بهره­ گیری از ایده ­ها و طراحی­ های خارق­ العاده و با استفاده از دستگاه های بسته ­بندی سبک و کم هزینه محصولات تولیدکنندگان مختلف را بسته­ بندی و به بازار عرضه کند و بدین ترتیب کسب و کار خوب برای خود ایجاد نماید.

برای این کار او نیاز به خلاقیت و ابتکاری در طراحی بسته ­بندی­ ها، کمی سرمایه برای خرید دستگاه ­های بسته ­بندی و دریافت مجوز بسته­ بندی دارد که خود شما می­ توانید در این حوزه به او کمک کنید.

برای اینکه اهمیت این کار و میزان سودآوری ­اش را باور کنید مثالی برای شما بازگو می ­کنم. آیا می ­دانید عمده برندهای شکلاتی که شما محصولات­شان را به وفور در بازار می­ بینید، خودشان تولید کننده نیستند و صرفاً محصولات کارخانه­ ای تولیدکننده را بسته ­بندی می ­کنند؟ برای اینکه تبلیغی صورت نگیرد، از بیان نام این برندها معذوریم اما این را بدانید که اغلب این شرکت­ ها با دریافت مجوز بسته ­بندی، صرفاً محصولات تولیدی دیگر کارخانه ­ها را در بسته ­های شیک و زیبا بسته ­بندی کرده و به بازار عرضه می­ کنند. بدین واسطه نیز سود های سرشاری را دریافت می ­نمایند.

قرار نیست فرزند شما از بسته ­بندی محصولات سخت و بزرگی مثل شکلات شروع کند و قرار نیست در بدو امر محصول خود را در کل شهر توزیع نمایند. مثلاً کافی است برود از یک میوه­ فروشی خوب و منصف، میوه بخرد، آنها را در تعداد مشخص در یک بسته­ بندی شیک جای داده و به همسایه ­ها برای خرید عرضه کند.

کارآفرینی به همین سادگی آغاز می ­شود، کافی است ایده­ ای خلاقانه داشته باشید و آن را به صورت محدود و کوچک عملیاتی کنید. به مرور هم تجربه و هم قدرت بیشتری برای گسترش کار خواهید داشت.

4ـ تولیدات هنری و تزئینی:

تولیدات هنری و تزئینی می­تواند یک شغل مناسب و پاره وقت برای نوجوانان باشد و آنها را به درآمد مناسبی برساند. در این بخش باید تاکید کنیم که اگر یک نوجوان به هنر به شدت علاقه­ مند باشد و بتواند کارهای خلاقانه ­ای ایجاد کند، می­ تواند به سرعت کسب و کاری خوب و پردرآمد برای خود ایجاد نماید و تبدیل به یک کارآفرین شود.

کافی است او بعد از کمی درآمدزایی، وسایل تولیدی خود را بهبود بخشد و موادی با کیفیت بهتر را در اختیار گیرد تا بتواند تعداد و کیفیت تولیدات خود را ارتقا بخشد. او همچنین به مرور وقتی محصولاتش را می­ فروشد، مشتریان و واسطه ­های قابل اطمینانی نیز برای خرید محصولات خود می­ یابد و می­ تواند با گذر زمان یک شبکه فروش خوب برای خود ایجاد کند.

قطعاً یکی از اتفاقات محتملی که در آینده برای او رخ خواهد داد این است که از یک شرکت یا سازمان برای تولید محصولاتش سفارش دریافت کند. بدین ترتیب می­تواند با خیال راحت عده ­ای را نیز استخدام کرده و برای سرعت بخشیدن به تولید از آنها بهره ببرد.

5ـ کاریابی:

خیلی از افراد متخصص برای یافتن سفارش کار دچار مشکل هستند. برای مثال مترجمی را در نظر بگیرید که گهگاه یک مشتری برای خود پیدا می­ کند اما وقتی کار آن مشتری به پایان می­رسد مجبور است مجدداً زحمات زیادی را متقبل شود تا یک مشتری جدید برای خود پیدا کند.

این معضل یک فرصت خوب برای راه­ اندازی یک استارتاپ برای نوجوانان است. نوجوانان می ­توانند با بهره­ گیری از فضای مجازی، یک سایت، وبلاگ یا اپلیکیشن کاریابی ایجاد کرده و مشتریان خواستار خدمات را به افراد متخصصی که به دنبال سفارش کار هستند متصل کنند. در این میان آنها نیز از هر قراردادی که منعقد می­شود، درصدی را به عنوان کمیسیون کاریابی دریافت می ­کنند.

مجدداً تاکید می­ کنم که ایجاد یک استارتاپ کاریابی قرار نیست با هزینه و سرمایه ­ای سنگین آغاز شود. کافی است نوجوان شما ابتدا با دو یا چند فرد متخصص که رزومه و مهارت خوبی در حوزه کاری خاصی دارند آشنا شود و سپس از طریق مختلف حتی مراجعه حضوری، مشتریانی برای آنها پیدا کند.

مثلاً اگر با مترجمان کار می ­کند، کافی است به سراغ شرکت­ ها، ناشران یا موسسات مختلفی که کارهای بین ­المللی می­ کنند و نیاز به امر ترجمه دارند مراجعه کرده و برای همکاران خود پروژه دریافت کند.

 

استارتاپ چیست؟

در سال­ های اخیر مفهومی در عرصه کارآفرینی مطرح شده به نام استارتاپ که افراد و شرکت ­های بسیاری را به سودهای کلان و موفقیت ­های بزرگ رسانده­ است. از آنجایی که استارتاپ ­ها در دنیای کنونی یکی از راه­ های خوب و موثر برای ورود به عرصه موفقیت و کارآفرینی به شمار می ­روند، لازم است معنای دقیق آنها را بدانیم و شناخت بهتری نسبت به آنها پیدا کنیم:

برای اینکه بفهمیم استارتاپ چیست، بهتر است ابتدا بفهمیم استارتاپ چه چیزهایی نیست:

ـ استارتاپ یک رویداد و همایش کارآفرینی نیست.

 ـ یک وب سایت یا یک اپ موبایل، لزوماً یک استارتاپ نیست.

ـ استارتاپ یک شرکت کوچک که در حال درآمدزایی و رشد است، نیست.

بهترین تعریف برای استارتاپ این است:

استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است.

سازمان: منظور از سازمان هر نوع مجموعه ­ای از افراد (یا حتی یک نفره)، ابزارها، و روابط بین آنهاست، چه به صورت شرکت ثبت شده باشد چه نشده باشد. چه دفتر کار داشته باشد، چه در زیر زمین یک خانه قرار داشته باشد.

موقت: استارتاپ 10 ساله معنی ندارد. کار یک استارتاپ یافتن سریع مدل کسب و کار مناسب طبق تعریف بالا، در کمترین زمان ممکن است. سرعت و زمان عوامل مهمی در موفقیت یک استارتاپ هستند. تاخیر در موفقیت یک استارتاپ به معنای موفقیت رقبا یا ناامیدی سرمایه ­گذاران است.

یافتن: این کلمه مهمی در این تعریف است. یک استارتاپ، برای یافتن هدفش در حال جستجو است، همواره در حال پژوهش و توسعه است و باید بتواند مدل کسب و کار مورد نظر را کشف کند. استارتاپ باید تکرارپذیر و مقیاس پذیر بودن آن را برای خود به اثبات برساند.

عدم قطعیت: یک عبارت مهم دیگر نهفته در تعریف استارتاپ­ ها، عدم قطعیت است. در واقع شما به عنوان یک استارتاپ، دقیقاً نمی­دانید که کدام روش جواب می­دهد و کدام جواب نمی­دهد. شما به عنوان یک استارتاپ مطمئن نیستید که پاسخ درست کدام است. در گفتار عامیانه، استارتاپ ­ها، نمی­دانند چکار دارند می ­کنند. در نتیجه شما و هم تیمی­ های­تان باید افرادی باشید که از گام نهادن در وادی ­های ناشناخته، آزمایش و خطا، شکست خوردن و رد شدن نترسید.

مدل کسب و کار (Business Model): مجموعه ­ای از روش ­ها و راهکارهایی است که یک شرکت، بنگاه یا سازمان برای ایجاد، ارائه و بدست آوردن ارزش (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و …) بکار می­ برد که با طرح کسب و کار (Business Plan) نباید اشتباه گرفته شود.

تکرارپذیر: یعنی اینکه آن مدل کسب و کار را که با هدف درآمدزایی ایجاد شده است بتوان بارها و بارها تکرار کرد و به ازای هر تکرار، درآمد افزایش پیدا کند. در کلام ساده­ تر، یعنی بتوان محصول یا خدمت ارائه شده را تولید انبوه کرد.

مقیاس پذیر: یعنی اینکه بتوان آن مدل کسب و کار را در آینده با افزایش منابع مالی، نیروی انسانی و … توسعه داد و روش­ های ایجاد، ارائه و کسب ارزش را بهتر، سریع­تر و بیشتر کرد.

تکرارپذیری و مقیاس پذیری یک مدل کسب و کار، با خود، امکان رشد را به همراه خواهند آورد. بنابراین، هدف یک استارتاپ، رشد سریع است. این دو مفهومِ مهم هستند که سودآوری و ثروتمند­شدن را برای شما به ارمغان می­ آورند.

برای درک بهتر این دو به این مثال در دنیای غیر استارتاپی توجه کنید:

آبمیوه فروشی دوره گرد را در نظر بگیرید که بر روی چرخ دستی ­اش آبمیوه می فروشد. او باید هر روز صبح میوه بخرد، آنها را بشوید، در چرخش قرار دهد و کوچه به کوچه مسافت ­های طولانی را طی کند، داد بزند، بلکه مشتریان به سراغش بیایند. سپس به درخواست هر یک مشتری، با آبمیوه گیر دستی، آب میوه دلخواه او را انجام دهد. و دستمزدش را طلب کند. این آبمیوه فروش دوره گرد برای اینکه کسب و کارش را از دست ندهد، هر روز باید همه این کارهای خسته کننده را تکرار کند. اگر چند روزی هم مثلاً به دلیل مریضی نتواند از خانه بیرون بیاید، آن روزها درآمدی نخواهد داشت.

حال اگر این آبمیوه فروش بتواند میوه های زیادی را یکجا خریداری و نگه داری کند، به جای آبمیوه گیر دستی، از آبمیوه گیر برقی استفاده کند، و به جای یک چرخ، چندین چرخ داشته باشد و افرادی را استخدام کند که چرخ ­ها را در مناطق مختلف شهر بگردانند و آبمیوه بفروشند، می ­تواند خود، بر کارها مدیریت کرده و پول ­ها را جمع آوری کند، دستمزد کارگرانش را بدهد و سود خودش را بردارد. حال اگر چند روزی هم از خانه بیرون نیاید، کسب و کارش از بین نخواهد رفت و در تمام آن روزها درآمدش سرجایش باقی خواهد ماند.

حالا این را با یک کارخانه آبمیوه گیری صنعتی مقایسه کنید که همه چیز اتوماتیک است و میزان تولید و اندازه بازار آن بسیار بسیار بزرگتر است.

یک مثال مرتبط برای دنیای استارتاپی:

یکی از آشناترین مثال ­هایی که می توان برای مفاهیم تکرارپذیری و مقیاس­ پذیری در دنیای استارتاپ ها زد، فیسبوک در ماه ­ها و سال­ های اولش است. مارک زاگربرک بنیانگذار فیسبوک، فیسبوک را از خوابگاه دانشگاهش (هاروارد) شروع کرد. این وب سایت، در ابتدا توسط دانشجویان هم کلاسی­اش مورد توجه قرار گرفت و سپس دانشجویان دانشگاه ­های دیگر به آن پیوستند. در حالی که تنها یک وب سایت بود، روز به روز به کاربرانش اضافه می­ شد. مارک زاکربرگ به همراه همکارانش در ماه ­ها و سال ­های ابتدایی فیسبوک، واقعا نمی ­دانستند که می خواهند چکار کنند و سرنوشت این کارشان به کجا خواهد کشید. آنها در ابتدا مدل درآمدزایی نداشتند و نمی­دانستند چگونه باید از وب سایتی با این همه کاربر پول در بیاورند. تا اینکه در سال 2004 زاکربرگ دانشگاه را رها کرد و به همراه دوستانش به سیلیکان ولی نقل مکان کرد تا تمام وقت و انرژی ­اش را بر روی توسعه فیسبوک بگذارد. آنها به شدت به دنبال مدل درآمدزایی بودند و اولین چیزی که به ذهن­شان رسید تبلیغات آنلاین بود.

بنابراین اگر شما، نوجوان شما یا گروهی که با آنها کار می ­کنید، بتوانید ایده ­ای را برای بهبود یک کسب و کار ایجاد کنید و بتوانید این ایده را از طریق تکرار به سودآوری برسانید، یک استارتاپ ایجاد کرده­ اید.

مقالات مرتبط:
تفکرات غلط در مورد کارکردن فرزند
حساسیت های شغل یابی برای نوجوان
مشاغل مناسب برای یک دانش آموز
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*