چگونه بر ترس از شکست غلبه کنم ؟


academyhaft 12 خرداد 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

 

ترس از شکست یک واکنش دفاعی است که ذهن برای محافظت از ما در مقابل هر تهدید عینی و فیزیکی به کار می برد . ذهن ما دقیقا برای محافظتمان در دوران غارنشینی انسان اولیه و به عنوان مثال در مقابل حیوانات وحشی مثل شیر و پلنگ طراحی شده است . ذهن ما هنگام رویارویی با ریسک و خارج‌شدن از دایره‌ی امن‌مان واکنش نشان می‌دهد، مانعِ عمل‌کردن می‌شود و ما را محدود می‌کند. نکته اینجاست که عملکرد مغز ما برای مقابله با تهدید در جداسازی تهدیدهای فیزیکی از تهدیدها و مخاطرات «درک‌شده» چندان خوب نیست. آیا این واکنشی دفاعی همیشه نتایج مثبتی به همراه دارد؟

 

“دایره‌ی امن” چیست ؟

دایره امن تنها یک عبارت نیست ، تلاش برای گذر از مرزهای آن، محرک‌های عصبی سیستم تهدید را فعال می‌کند. دایره‌ی امن شما به‌طور ذاتی مرزهای تحریک‌کننده‌ی این سیستم را تعیین می‌کند. درون دایره احساس امنیت می‌کنید. وقتی تصمیم به خروج از آن بگیرید، هشدار رویارویی با تهدید دریافت می‌کنید. ذهن‌تان همان‌ کاری را می‌کند که برایش ساخته شده است: حفاظت از شما با پیام هشدار در برابر ریسک‌های درک‌شده، ناشناخته‌ها و موارد ناآشنا.
با اینکه در روند تکامل خطرات و تهدیدات آدمی از صورت فیزیکی به صورت احساسی تغییر کرده است اما واکنش ما در مقابل این تهدیدات کماکان یکسان است . در مواقع احساس خطر همچنان ترس در رگ‌هایمان سرازیر می‌شود، فلج می‌شویم و نمی‌توانیم فکر کنیم.
اما را هکار چیست ؟
با گسترش دایره‌ی امن‌تان حتی به‌ مقدار ناچیز، مرز‌ها و عوامل محرک ترس را بازتعریف می‌کنید و به‌تدریج دایره‌ی امن بزرگ‌تری پیدا می‌کنید. این‌گونه است که می‌توانیم بر ترس‌مان از شکست غلبه کنیم .

 

تمرین
بدون به خطر انداختن امنیت‌تان کارهای کوچک و زیادی در جهت رسیدن به هدف‌تان انجام دهید. تنها قدم اول را بردارید تا ترس‌تان کم‌تر شود.
لیستی از کارهایی که احتمال دارد برای رسیدن به هدف‌تان یا شروع کارتان به آن نیاز داشته باشید تهیه کنید. هر کدام از این کارها را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید. هر روز یک کار یا چند کار را در یک هفته انجام دهید.هر چند هفته یک بار، احساسی که درباره‌ هدف‌تان و اینکه آیا به سعی و کوشش بیشتری برای رسیدن به آن نیاز است را ارزیابی کنید.
در ادامه چند راهکار برای غلبه برترس ارائه خواهد شد . همراه ما باشید ..

 

 

1. توجه کنید که ترس، تنها یک احساس است.
ترس به خودی خود نمی‌تواند به شما آسیب برساند و فقط یک حس یا به قول روانشناسان یک هیجان است. ترس برای آگاه ساختن ما از خطرات قریب‌الوقوع است، اما ترس از شکست تنها از یک نتیجه ساختگی در آینده ای دور به ما خبر می دهد نه یک خطر واقعی و قریب الوقوع .
به خارج ازمحدوده‌ی ترس خودقدم گذارید و به ترس‌تان بنگرید. در نظر داشته باشید که این احساسات واکنش های همیشگی به افکار و باورهای منفی ما هستند . باور داشته باشید این احساسات موقتی هستند و حضور آن ها در ذهن و آگاهی شما دلیل بر واقعی بودن آن ها نیست. زمانی که شما خود را از ترس‌تان جدا بدانید این احساس به خودی خود تضعیف می شود .

2.دانستن اینکه شکست چیست به من کمک می‌کند تا از آن نترسم.
شکست برای هر فرد، متفاوت است.
برای مثال، بزرگ‌ترین تصور بعضی از انسان‌ها از شکست، ناامید کردن دیگران است. درحالی ‌که ممکن است برای شما پیدا نکردن شغل، تمام نکردن مدرسه و یا ترفیع نگرفتن در کارتان باشد. شکست در زندگی ما مشکل بزرگی است و ما هر روز آن را بر دوش خود حمل می‌کنیم. شکست را برای خودتان تعریف کنید ، دانستن اینکه شکست چیست، به شما کمک خواهد کرد تا با رویکرد مناسبی با آن به مبارزه بپردازید. در ادامه تمرینی خواهیم داشت که با کمک آن متوجه خواهید شد که چطور ریشه ترستان را شناسایی کنید .

 

 

 

 

تمرین
برای اینکه متوجه شوید ترس از شکست شما از کجا ناشی می‌شود، آرام بنشینید، چند نفس عمیق بکشید، از خودتان بپرسید که ترس از شکستتان از چه زمانی شکل‌گرفته است، و به آنچه می‌بینید، احساس می‌کنید یا می‌شنوید دقت کنید. وقتی متوجه شدید ترس از شکست از کجا نشات می‌گیرد، خواهید دید که ذهنتان تفسیر دقیقی از موقعیت‌ها و ترس‌ها نداشته است. متوجه خواهید شد که والدین یا معلم بیش‌ازحد محتاط شما با نیت خیر و برای مراقبت از شما این نوع تفسیر ذهنی را به شما القا کرده‌اند. به‌سادگی می‌توان دید که چگونه حوادث گذشته بر درک ما از خودمان تاثیر می‌گذارد. اما اگر بتوانید از بیرون به آن وقایع نگاه کنید متوجه خواهید شد که خیلی از احساسات شما به خود شما ارتباطی ندارند. این در بررسی افکار منفی بسیار اهمیت دارد، افکاری که تاثیر بسیاری بر زندگی ما می‌گذارند.

 

3. شکست اجتناب‌ناپذیر و بخشی از فرایند موفقیت است.

برای داشتن یک زندگی قابل‌توجه شکست خوردن اجتناب‌ناپذیر است. همه ما می‌خواهیم یک زندگی پر از اشتیاق، معنا و هدف داشته باشیم. اما این میسر نمی‌شود اگر شما تسلیم ترس‌هایتان شوید و در جستجوی راحتی باشید. دیر یا زود شما باید بر ترس از شکست خود غلبه کنید، و در طول زندگی خود ترس‌های بسیاری هست که باید آن‌ها را نادیده بگیرید. گاهی اوقات روبرو شدن با ترس‌ها غافلگیرکننده، خسته‌کننده وناامیدکننده است اما هرچه دوره‌های سختی بیشتری را بگذرانید، بیشتر رشد می‌کنید. اگر می‌خواهید رویاهایتان را زندگی کنید باید در بخش‌هایی از زندگی‌تان شکست بخورید. هرکسی به یک میزانی دچار ترس می‌شود. هیچ‌کس متفاوت نیست و به نظر می‌رسد به DNA ما مربوط می‌شود. اما هرچه زودتر با ترس‌هایتان دوست شوید، سریع‌تر می‌توانید به جلو حرکت کنید. این ترس نیست که شما را از رفتن به سمت رویاهایتان بازمی‌دارد، بلکه تصمیماتی است که تحت تاثیر ترس‌هایتان می‌گیرید. درواقع شما می‌توانید شیوه واکنشتان به ترس‌ها، افکار و نگرانی‌هایتان را تغییر دهید و به عبارتی ترستان را در آغوش بگیرید .

 

4. ماندن در لحظه اکنون
اکثر ما عادت کرده‌ایم که مدام یا درگذشته باشیم یا به آینده فکر کنیم. یا پشیمانیم از آنچه که انجام داده یا نداده‌ایم و یا نگرانیم از آنچه که در آینده ممکن است رخ بدهد. استفاده از گذشته در زمان حال اگر با هدف تجربه و بررسی علل شکست باشد خوب است اما اینکه فرمان افکارتان را به دست گذشته بسپارید اصلا خوب نیست.
در لحظه اکنون مشکلی وجود ندارد. آنچه باعث می‌شود احساس خوبی نداشته باشید ذهنتان و داستان‌هایی است که از موقعیت شما برایتان می‌سازد. آنچه لحظه اکنون به شما هدیه می‌دهد را بپذیرید؛ نفس کشیدن، بوییدن، شنیدن و لذت بردن از کسی که هستید. شما از قبل کلید خوشبختی‌تان را در اختیار دارید.

 

 

 

 

تمرین
ازتکنیک های ذهن آگاهی و مراقبه کمک بگیرید و به ذهنتان آموزش دهید تا در لحظه حال بماند.

 

 

5. به علاقه تان توجه کنید
همه ما یک سری ترس‌های اولیه و اساسی داریم. درحالی‌که با برخی از آن‌ها به‌راحتی کنار می‌یاییم و در برخی از آن‌ها گیر می‌کنیم. از ترس‌های خود به‌عنوان نشانه‌هایی استفاده کنید که به شما می‌گوید کجا می‌توانید بهتر رشد کنید.هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به دنبال علاقه‌تان بروید، احتمال بیشتری دارد که ترس‌هایتان بزرگ و بزرگ‌تر شوند اما راه دیگری برای تحقق رویاهایتان وجود ندارد. شاید در جای دیگر بیشتر احساس امنیت کنید اما هرگز خوشحال و راضی نخواهید بود. پیروی از قلب و احساساتتان است که می‌تواند واقعا شما را هیجان‌زده کند. راهی جالب برای زندگی که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید.
ترس از شکست چیزی است که هرکسی با آن مواجه می‌شود و به خاطر تصورات ذهنی ما ممکن است وحشتناک به نظر برسد. به تصاویر و افکاری که هنگام ترس از شکست در شما ظاهر می‌شود فکر کنید. چه می‌بینید؟ آیا خود را درحالی‌که شکست‌خورده‌اید و گروه بزرگی از مردم به شما می‌خندند می‌بینید؟ این تنها یک داستان یا یک فیلم است که می‌توانید به‌سادگی آن را کنار بگذارید. به‌عبارت‌دیگر شما از عدم موفقیت نمی‌ترسید شما از فیلم ذهنی که در آن بازی می‌کنید می‌ترسید.
هنگامی‌که شما با ترس‌های خود روبرو می‌شوید، متوجه خواهید شد که آن‌ها به‌اندازه‌ای که فکر می‌کردید، بد و ناجور نیستند.

نکته :

به یاد داشته باشید کسب صلاحیت و موفقیتهای کوچک، راه مدیریت کردن ترس از شکست است. همانطور که با پیش بردن کارها مهارت و علم بیشتری کسب می‌کنید، در مورد امکان موفقیت اعتماد به نفس بیشتری کسب خواهید کرد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*