کاهش استرس به روش موسیقی درمانی


academyhaft 12 آذر 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

 

کاهش استرس به روش موسیقی درمانی

نویسنده : حانیه فتاحی

امروزه به دلیل مسائل مختلفی همچون مشکلات اقتصادی و وجود بیماری فراگیر شده، که ترس از ابتلا را دراکثر افراد بالا برده ، سطح استرس نیزمتعاقبا در جامعه بالا رفته  و درنتیجه آموختن راهکارهای مقابله با استرس نیاز بسیاری از اقشار جامعه است .

از آنجایی که استرس دلیل وجود بیشتری از بیماری ها در جسم و روان و حتی موجب دامن زدن به یک سری از بیماری ها و اختلالات است لازم است چاره ای برایش اندیشیده شود

بررسی‌های گوناگون نشان دهنده این است که 70 تا 90 درصد بیماری‌ها با استرس ارتباط دارند.فهرست  بیماری‌های مرتبط با استرس، سرطان، بیماری قلبی، آسم و میگرن را در برمی‌گیرد.

 

از این رو ما در این مقاله سعی داریم با ارائه روشی کاملا ساده و کاربردی شما را در مسیر کاهش استرس یاری کنیم:

گوش دادن به موسیقی می‌تواند سرگرم کننده باشد، اما آیا ممکن است شما را سالم‌تر کند؟ موسیقی می‌تواند منبعی از لذت و خوشنودی باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد فواید روانشناسی دیگری نیز دارد. این باور که موسیقی می‌تواند روی افکار، احساسات و رفتارهای شما اثر بگذارد، چندان عجیب نیست.

اگر تجربه‌ی این را داشته باشید که با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان احساس انرژی و انگیزه کنید یا با شنیدن یک قطعه‌ی احساس برانگیز اشک‌های‌تان جاری شود، پس به خوبی می‌توانید قدرت تاثیر موسیقی بر خلق و خو و روحیه را درک کنید.

اما تاثیرات روانشناسانه‌ی موسیقی می‌تواند خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید، قدرتمند و گسترده باشد. موسیقی درمانی، مداخله‌ی درمانی است که گاهی برای بهبود سلامت روحی، کمک به بیمار در غلبه بر استرس و افزایش سلامت عمومی به کار می‌رود. حتی برخی از افراد عقیده دارند ذائقه‌ی موسیقایی شما می‌تواند ارائه دهنده‌ی نگرشی در مورد جنبه‌های گوناگون شخصیتی شما باشد.

موسیقی می‌تواند ذهن را آرام کرده، به بدن انرژی بدهد و حتی به مدیریت بهتر درد کمک کند.

گوش دادن به موسیقی می‌تواند تاثیر انکار ناپذیری بر مغز ما داشته باشد، حتما تجربه کرده اید که چطور با شنیدن یک موسیقیِ به خصوص احساساتتان برانگیخته شده، یا تاثیراتی که موسیقی هنگام کار یا ورزش بر عملکرد بهتر شما داشته را حس کرده اید. همه ما از این تاثیرات کم و بیش آگاهی داریم. محققان با علم به این موضوع گام‌های بلندتری برداشته اند و به کنکاش این موضوع پرداخته اند تا تاثیر موسیقی را برای اهدافی مانند موسیقی برای تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، غلبه بر افسردگی و غم ، افزایش خلاقیت، مثبت اندیشی، تقویت حافظه و توانایی‌های مغزی و التیام دردهای جسمی و روحی به صورت هدفمند به کار بگیرند. در ادامه با روش کار موسیقی درمانی آشنا می‌شویم.

 

سالهای سال است که گفته می‌شود موسیقی می‌تواند به کاهش و مدیریت استرس کمک کند. گوش دادن به موسیقی ملایم و آرامش بخش می‌تواند روشی موثر در غلبه بر استرس باشد و این چیزی است که علم هم آن را ثابت کرده است. در مطالعه‌ای که در سال 2013 انجام شد، افراد شرکت کننده قبل از اینکه در معرض استرس قرار بگیرند، در یکی از شرایط مشخص شده بودند و سپس از آنها تست استرس روانی اجتماعی گرفته شد. برخی از افراد به یک موسیقی ریلکس کننده گوش داده بودند، برخی دیگر به صدای امواج کوچک آب و بقیه نیز هیچ محرک شنوایی دریافت نکرده بودند. نتایج نشان داد گوش دادن به موسیقی روی واکنش انسان به استرس، مخصوصا روی سیستم عصبی خودکار تاثیر دارد. افرادی که به موسیقی آرامش بخش گوش داده بودند، بعد از قرار گرفتن در معرض استرس، سریع‌تر توانسته بودند شرایط روحی خود را بازیابی کنند.

 

 

مغز انسان در هنگام انجام فعالیت‌های مختلف در فرکانس‌های متفاوتی عمل می‌کند و امواجی در محدوده‌های فرکانسی آلفا، بتا، تتا، دلتا و گاما از خود ساطع می‌کند. برای مثال زمانی که در خواب هستید محدوده امواج دلتا (0.5 تا 4 هرتز) را تجربه خواهید کرد و زمانی که فعالیت ذهنی دارید امواج بتا (13 تا 32 هرتز) را تجربه می‌کند. در موسیقی درمانی با استفاده از موسیقی مخصوص طراحی شده و علمی ، این فرکانسها با گوش دادن به مغز شنونده القا می‌شود. برای مثال فرکانسی که مغز شما در هنگام شاد بودن ساطع می‌کند توسط موسیقی به مغز القا می‌شود در نتیجه مغز رفته رفته بر این فرکانس منطبق می‌شود و تاثیرات آن بر روح و جسم شنونده نمایان می‌شود.

 

به این روش موسیقی درمانی ، روش غیرفعال(یا پسیو) گفته می‌شود، به این معنا که تنها کاری که برای بهره بردن از تاثیرات شگفت انگیز موسیقی درمانی باید انجام دهیم گوش دادن است. قبل از خواب، هنگام مدیتیشن و تمرینات ذهنی، هنگام کار، هنگام مطالعه و هر زمان دیگری کافی است موسیقی درمانی آرام بخش و اثرگذار را گوش کنیم تا ذهنمان در جهت هدفی که داریم پیش رود.

استرس‌های روزانه بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان مدرن شده است. هجوم خبرهای بد و منفی، اتفاقات ناخوشایند، تحولات دنیا، پیچیدگی‌های روابط شخصی، عاطفی و کاری، فشارهای اقتصادی و هزاران دلیل دیگر وجود دارد که نمی‌گذارند روزهای بدون استرس زیادی را تجربه کنیم. مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم سعی در مدیریت و کنترل این حالات ناخوشایند است. ورزش کردن، طبیعت گردی، مطالعه، حضور در جمع و مواردی اینچنینی به شما در مدیریت استرس کمک خواهد کرد.

یکی از راه‌های اثربخش برای غلبه بر استرس استفاده از موسیقی درمانی است. موسیقی برای کاهش استرس قطعا از روش‌های کم هزینه و در عین حال لذت بخش و بسیار ثمربخش است. موسیقی درمانی مناسب برای غلبه بر استرس در فرکانس‌های مختلف تهیه شده و علاوه بر نواهای آرامش بخش و صداهای طبیعت که وجود شنونده را از تنش‌های عصبی تخلیه می‌کند به مغز در غلبه اصولی بر افکار منفی و استرس‌های آزار دهنده کمک می‌کند.

 

 

 

 

برای دانلود فایل‌های موسیقی درمانی برای کاهش استرس منابع مختلفی در سطح اینترنت وجود دارد.

 محققان با علم به این موضوع گام‌های بلندتری برداشته اند و به کنکاش این موضوع پرداخته اند تا تاثیر موسیقی را برای اهدافی مانند موسیقی برای تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، غلبه بر افسردگی و غم ، افزایش خلاقیت، مثبت اندیشی، تقویت حافظه و توانایی‌های مغزی و التیام دردهای جسمی و روحی به صورت هدفمند به کار بگیرند.

 قبل از خواب، هنگام مدیتیشن و تمرینات ذهنی، هنگام کار، هنگام مطالعه و هر زمان دیگری کافی است موسیقی درمانی آرام بخش و اثرگذار را گوش کنیم تا ذهنمان در جهت هدفی که داریم پیش رود.

حتما در هنگام استرس موسیقی ای از جنس طبیعت را امتحان کنید تا شاهد کاهش استرس خود باشید.

 

آکادمی هفت همراه در مسیر موفقیت …….

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*