پاکسازی افکار منفی در ۱۵ ثانیه


academyhaft 3 دی 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

 

 

 

پاکسازی افکار منفی در ۱۵ ثانیه

نویسنده : حانیه فتاحی

 

در طول روز احتمالا همه ی ما افکار بد و منفی را در ذهن خود تجربه می کنیم .

در این زمان نمی‌توانیم بگوییم و بخندیم، شوخی کنیم و لذت ببریم. میزان شادی و سرحال بودن رابطه‌ی مستقیمی با توانایی مدیریت افکار منفی دارد.

افکار منفی یکی از مشکلات و دغدغه های اساسی در بین بسیاری از اشخاص در جامعه است. این موضوع بخش قابل توجهی از تفکر شخص را درگیر خود کرده و در صورت دامن زدن به این تفکرات که به نام نشخوار فکری در مباحث تخصصی روانشناسی مطرح می شود ، می تواند زمینه ساز بیماری هایی همچون افسردگی مزمن شود. اگر شما نیز درگیر این موضوع هستید پیشنهاد می کنیم این مقاله را بصورت کامل مطالعه نمایید تا بهترین راهکار ممکن برای رفع این مشکل به شما ارائه شود.

 

مشکلات ناشی از افکار منفی

 

این موضوع می تواند مشکلات بسیاری را برای فرد بوجود آورده و زمینه بروز مشکلات روحی و روانی دیگر مانند استرس، اضطراب، وسواس، افسردگی و ده ها مورد دیگر شود. عمده مشکلات ناشی از افکار منفی بشرح زیر است:

 

  • عدم وجود آرامش در زندگی
  • گرایش فرد به انزوا و در نتیجه افسردگی
  • بوجود آمدن حس ترس و نگرانی مزمن
  • عدم امکان رویارویی با حقیقت های زندگی .کاهش اعتماد به نفس و افزایش احتمال شکست.
  • و ده ها مورد دیگر …

 

 

 

برخی از عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری افکار منفی:

 

۱. ترس از آینده

 

انسان به شکل طبیعی از ناشناخته‌ها می‌‌ترسد، ترس از آینده گاهی زندگی روزمره‌ی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به ایجاد افکار منفی می‌شود. این دلشوره از آنچه در دو ساعت دیگر در جلسه‌ی کاری رخ خواهد داد، شروع می‌شود و تا اندیشیدن به سال‌های دورتر ادامه پیدا می‌کند. ترس از آینده واقعا بیهوده و غیرمنطقی است. ترس از آنچه که هنوز رخ نداده است یا شکست‌هایی که نیامده، خوشی‌های فعلی و لحظات کنونی ما را از بین می‌برد.

یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با ترس از آینده و دور کردن افکار منفی ناشی از آن، برنامه‌ریزی است. وقتی برنامه‌ریزی نداشته باشیم، دلهره به سراغ‌مان می‌آید. برنامه‌ای گام به گام و مشخص، دورنمای خوبی از آنچه پیش روی است در اختیار ما می‌گذارد. برنامه‌ریزی را با چشم‌اندازی کوتاه‌مدت شروع کنید و بعد از اینکه در این زمینه حرفه‌ای شدید، برنامه‌ریزی روی اهداف بلندمدت را شروع کنید.

 

۳. شرم و پشیمانی از گذشته

 

در کارنامه‌ی زندگیِ همه‌ی ما مواردی وجود دارد که نمی‌توان به آنها افتخار کرد. کارهایی که از انجام آنها شرمنده و پشیمانیم. این لکه‌های ننگ و نقاط تاریک، گاهی حاصل اقدامات بی‌برنامه‌ی ما یا اتفاقاتی خارج از کنترل ما هستند. باید پذیرفت که هیچ‌کس کامل نیست و همه اشتباه می‌کنند. هرقدر هم اشتباهات ما بزرگ باشند، گذشته‌ها گذشته است و فکر کردن به آن تنها حال ما را خراب می‌کند. باید از اشتباهات درس بگیریم اما نگذاریم کنترل زندگی ما را به دست بگیرند. هیچ‌چیز و هیچ‌کس به جز خدا، کامل و بی‌نقص نیست، پس چرا از خود انتظارات بی‌جا داشته باشیم و بیهوده زندگی را به کام‌ خودمان تلخ کنیم؟ باید به اشتباهات‌مان فکر کنیم و ببینیم به جای آن چه می‌شد کرد که نکردیم؟ بعد از آنکه گذشته را تجزیه و تحلیل کردیم، باید پرونده‌اش را ببندیم و برگ جدیدی از زندگی را ورق بزنیم. نمی‌توان گذشته را تغییر داد، اما می‌توان از آن عبرت گرفت. با غصه خوردن گذشته باز نمی‌گردد. اگر افرادی موجب این اشتباهات شما می‌شوند و در واقع با انرژی منفی سد راه شما شده یا راهنمایان نامناسبی هستند، آنها را از زندگی خود حذف کنید. اگر رفتارهای شما این اشتباهات را شکل می‌دهند، خود را تغییر دهید. برای تکامل و بهبود رفتار و روابط خود تلاش کنید اما خود را سرزنش نکنید.

بعضی روزها زندگی سخت‌تر می‌گذرد، در بعضی شرایط زندگی تلخ می‌شود اما غم و سختی دائمی نیست. همان‌طور که شادی و خوشی نیز همیشگی نیست. اشک‌ها و لبخندها اجزای جدانشدنیِ زندگی ما هستند. تنها خود ما هستیم که می‌توانیم با دید درست و مدیریت لحظات‌مان معنای درستی به آنها بدهیم، رشد کنیم، تجربه کنیم و از فرصت شیرین زندگی کردن بهره‌مند بشویم.

 

 

 

 

 

با توجه به نتایج بد این افکار راه حل چیست ؟

 

پاکسازی افکار منفی در 15 دقیقه

 

یک ابزار برای نوشتن انتخاب کنید:می توانید از قلم و کاغذ استفاده کنید و یا از یک نرم افزار واژه پرداز (مثل word یا notepad). نوعش مهم نیست مهم این است  که با کدام  راحتترهستید . مثلا من ترجیح میدم تایپ کنم چون اینطور حداقل می تونم اونها رو ذخیره کنم.

هرچیزی که به ذهنتان میرسد را بنویسید:وقتی میگویم هر چیزی دقیقا یعنی هر چیزی! یعنی اینکه مثلا وقتی به صفحه خالی نگاه میکنید و با خود می گویید، که “وای چه صفحه سفیدی” همان را بنویسید “وای چه صفحه سفیدی” یا اینکه مثلا “خب چی بنویسم چیزی به ذهنم نمیرسه” بنویسید “خب چی بنویسم چیزی به ذهنم نمیرسه”. دقیقا هرچیزی که به ذهنتان رسید، بنویسید و اصلا لازم نیست به  چیزی که می خواهید بنویسید فکر کنید.

اینکار را به مدت 15 دقیقه ادامه بدید:تا زمانی که ذهن شما احساس خالی شدن کرد اینکاررا ادامه دهید. ممکن است  شما در 10 دقیقه بتوانید هر چیزی را که در ذهن دارید  بنویسید ممکن هم هست که 1 ساعت طول بکشد که این اتفاق بیفتد که معمولا وقتی فکر خیلی مشغولی دارید اتفاق میفته.

این نوشته ها و فایلها رو می توانید نگه دارید و بعضی وقتها به آنها مراجعه کنید چون احتمالا  نکات  خوبی بین آن ها پیدا خواهید کرد. مثلا گاهی اوقات وقتی بعد از مدتی به اون نوشته های قبلی مراجعه می کنید ممکنه یک سری مطالب جالب رو پیدا کنید که احتمالا از یادبرده اید و یا بعضی کارها که باید انجام میدادید یا یک فکر و ایده جالب که به ذهنتان خطور کرده بود رو انتخاب کنید و روش کار کنید.همانطور که گفتم این روش واقعا کارساز هست و شما با این کار می توانید کارایی ذهن خود را  به مقدار غیر قابل باوری افزایش دهید. در مقایسه با دیگر روشها مثل خواب و یا مدیتیشن هم مزایای زیادی دارد که میتوات به  سرعت بالای دستیابی به ذهن آزاد در این روش اشاره کرد . بعنوان مثال  در مقایسه با یک خواب خوب و موثر ،  شاید لازم باشد حداقل 3 ساعت بخوابید تا به خواب عمیق فرو رفته و به ذهن آرام برسید ویا در مدیتیشن هم شما باید در شرایط خاصی باشید تا بتوانید مراقبه خوبی داشته باشید و نتیجه بگیرید.پس این روش را همین الان امتحان کنید مطمئن هستم که در  همه شرایط از آن  استفاده خواهید کرد .  به این نکته توجه داشته باشید که ،سرعت تخلیه ذهن شما بستگی به سرعت نوشتن و یا تایپ شما دارد .

 

 

آکادمی هفت را به دوستانتان معرفی کنید ….

 

 

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*